شریعتی نیاسر: تمرکز مهارت افزایی باید روی دانشجویان کارشناسی باشد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت :تمرکز مهارت افزایی باید روی دانشجویان کارشناسی باشد. درصد بالایی از دانشجویان ما را این افراد تشکیل می دهند، همچنین باید توجه داشت جمعیت دانشجویان علوم انسانی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کشور صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. هدف این نشست برنامه های مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی بود که دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیات امنا و هیات ممیزی مرکزی و دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در آن حضور داشتند.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت آموزش عالی در شرایط کنونی کشور گفت: آن چیزی که امروزه کانون توجهات به دستگاه های آموزش عالی قرار گرفته این است که دانش آموختگان نمی توانند در بازار کار نقش آفرینی داشته باشند و همین دانش آموختگان در خارج از کشور مورد استقبال قرار می‌گیرند و نقش آفرینی دارند. این مورد بیانگر آموزش خوب در دانشگاه ها و توانایی های دانشجویان است. وجه دیگر این موضوع، استفاده بازار از دانشجویان است.

وی ادامه داد: در بحث مهارت افزایی باید مهارت های دانشجویان به وجهی تامین شود و یک وجه به دلیل آموخته هایشان است که تا چه اندازه ای می توانند از آن در جامعه استفاده کنند. مهارت دیگر مهارت بین رشته ای است و این که فردی که در یک حوزه میان رشته ای تحصیل کرده تا چه حدی می تواند خودش را نشان دهد. بخش دیگر آن با مهارت های عمومی فرد ارتباط دارد؛ ممکن است فردی از یک دانشگاه خوب فارغ التحصیل شده باشد اما نتواند مهارت های عمومی خود را معرفی کند و فاقد فن بیان و فن نگارش و... باشد. این موارد ارتباطی با علم و دانش فرد ندارد و مرتبط با مهارت های اجتماعی وی می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جوانان ما این انتظار را دارند که دستگاه حاکمیتی ،محیط شغلی منضبط و حساب شده را برای آن ها تعریف کند که سر ماه حقوق خود را بگیرند. قضیه مهارت افزایی بسیار جدی است. دغدغه مقام معظم رهبری عمدتا مربوط به این است که محصولی که از دانشگاه بیرون می دهیم در حوزه،تخصصی مهارتی و...توانمند باشد. شاید دستگاه های آموزش عالی به طور جدی به مسائل آموزش عالی نپرداخته باشند. متاسفانه امروزه کارورزی مورد توجه قرار نگرفته ویا عدم آشنایی دانشجویان مرتبط با مهارت افزایی دانشجویان است.

وی اضافه کرد: ما باید در زمینه مهارت افزایی اقداماتی انجام دهیم. در سال 95 بخشنامه به دانشگاه ها در زمینه دروس اختیاری ابلاغ شد، در این زمینه کاملا دست دانشگاه هاباز است که دو درس اختیاری را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه دهند. همچنین نمره این دروس می تواند در معدل دروس کل اثر بگذارد. با طرحی که پیش تر به آن اشاره شد دانشگاه ها باید گواهی هایی به دانشجویان ارائه دهند، همچنین پشتیبانی حقوقی را نیز ما انجام می دهیم تا دانشجویان بتوانند در زمان اشتغال از آن استفاده کنند.حدود 140 میلیارد تومان از سازمان برنامه بودجه درخواست کرده ایم که در اختیار دانشگاه ها قرار دهیم تا این آموزش ها را در اخیار دانشجویان قرار دهند.

شریعتی نیاسر افزود: سازمان برنامه بودجه پای حرکت مهارت افزایی ایستاد، در جلسه ای که داشتیم موارد لازم مطرح شد. بسیار امیدوارم که همراهی سازمان را داشته باشیم همچنین دانشگاه ها باید به طور جدی این موضوع را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: تمرکز مهارت افزایی باید بر روی دانشجویان کارشناسی باشد. درصد بالایی از دانشجویان ما را این افراد تشکیل می دهند، همچنین باید توجه داشت جمعیت دانشجویان علوم انسانی بیشتر است و معمولا تعداد دانشجویان دختر نسبت به دانشحویان پسر بیشتر است و در برخی موارد حتی برابر است. باید به تمامی این موارد توجه کرد تا برنامه ریزی های ما صحیح باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ما در شرایط تحریم به سر می بریم دستگاه آموزش عالی مستثنی از ارکان نظام نیست و دولت نیازمند حمایت دستگاه آموزش عالی است. دانشگاه ها این توان را دارند که با شرایط ناشی از تحریم مقابله کنند. باید هم افزایی در میان دانشگاه ها ایجاد شود تا بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند. ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم. این هم افزایی تنها مرتبط با امکانات فیزیکی نیست بلکه شامل نیروی انسانی نیز می شود.

وی اظهار داشت: امروز روزی نیست که ما فکر کنیم تمامی مراکز دانشگاهی ما باید به صورت مستقل عمل کرده و امکانات جدا داشته باشد باید یاد بگیریم هماهنگ باهم توانمندی هایمان عمل کرده و نقاط قوتمان را با یکدیگر تقسیم کنیم.

وی اظهار داشت: امروز روزی نیست که ما فکر کنیم تمامی مراکز دانشگاهی ما باید به صورت مستقل عمل کرده و امکانات جدا داشته باشد باید یاد بگیریم هماهنگ با توانمندی هایمان عمل کرده و نقاط قوتمان را با یکدیگر تقسیم کنیم.

شریعتی نیاسر ادامه داد: ما باید برای حفظ آرمان های نظام انقلاب اسلامی تلاش کنیم و نباید نگران تحریم های دشمن باشیم، باید توانمندی نیروهایمان را به کار گیریم.

وی اضافه کرد: آیین نامه یک پارچه آموزشی را در ماه گذشته به دانشگاه ها ابلاغ کردیم، این آیین نامه به تمامی مقاطع تحصیلی مربوط است، بخش قابل توجهی از آیین نامه های گذشته از آن برداشته شد و آن چه در این آیین نامه مشاهده نمی شود، مواردی است که از دانشگاه ها تفویض اختیار شده است.خواهشمندم بر اساس آنچه که در این آیین نامه ها به دانشگاه ها بخشنامه شد، دانشگاه ها شیوه نامه خود را برای مواردی که تفویض اختیار شده است در بازه زمانی بخشنامه تدوین کرده و در آن راهکارهای مهارت افزایی را پیش بینی کنند و در صورت وجود مشکل به ما ابلاغ کنند.

201

کد خبر: 960030

وب گردی

وب گردی