افزایش حمایت های وزارت ارتباطات از کسب و کارهای حوزه ی ICT

معاون فناوری وزارت ارتباطات گفت: برای توسعه ی کسب و کارهای حوزه ی ICT وزارت ارتباطات بسته های حمایتی متنوعی در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری مهندس جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع معرفی زنجیره ی حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید کسب و کارهای حوزه ی ict برگزار شد.

در ابتدای این نشست نصرالله جهانگرد گفت: برای حمایت از شرکت های حوزه ی فناوری، ۱۰۰ شتابدهنده و صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر در سطح استان ها شکل گرفته است که اکثر آن ها باید از نظر مالی تامین شوند و قصد داریم که تسهیلاتی با بهره ی پایین به آن ها اعطا شود.

او افزود: بر اساس مصوبه ی ۱۶۳ سازمان تنظیم مقررات، فهرستی از ۱۹ قلم کالای تولید داخل مورد حمایت و تایید قرار گرفت و مقرر شد که شرکت های حوزه ی فناوری فقط از این کالاها استفاده کنند و در این ۱۹ کالا، اجازه ی خرید مشابه خارجی وجود ندارد.

معاون فناوری وزارت ارتباطات ادامه داد: اینکه اپراتورهای تلفن همراه در خریدهای خود به مصوبات سازمان تنظیم مقررات توجه کنند مورد توجه است و اجرای مصوبات سازمان تنظیم از طریق کمیته ای کنترل می شود که در این کمیته نمایندگان بخش تولید نیز حضور دارند.

او تصریح کرد: با حضور در نمایشگاه های داخلی همچون تلکامپ و الکامپ و نمایشگاه های فرامنطقه ای، حمایت های خود را از شرکت های دانش بنیان آغاز کردیم که در همین زمینه نمایشگاهی با موضوع ظرفیت ها و توانمندی های حوزه ی IT کشور، در افغانستان برگزار می شود.

جهانگرد با بیان اینکه در مصوبه ی ۱۶۳ سازمان تنظیم نحوه ی استفاده از نیروی انسانی و توانمندی های داخلی در حوزه ی فناوری عنوان شده است، خاطر نشان کرد: تسهیلات بیمه ای، مالیاتی و توسعه ی بازار شرکت های دانش بنیان در جریان اجرا قرار گرفته است هم چنین طرح نوآفرین در هیات دولت در حال تدوین است که به محض تصویب جزئیات آن اعلام می شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اعلام اینکه بخش تامین مالی از کمک های مقدماتی آغاز میشود گفت:تامین مالی سیدمانی یا کمک های مقدماتی با کمک صندوق امید زیر 15 میلیون تومان برای انواع آپ های تلفن همراه و ایده های جدید پرداخت میشود. بعد از آن کمک هایی است که کمک مالی برای شکل R&D، تولید و توسعه کسب و کار که برای آن شوراها استانی تشکیل شده است که به تشخیص آنها و معرفی به تهران برای وام معرفی می شوند و گروه سوم تامین مالی برای قراردادهای بزرگی است که بنگاه های تولیدی برای جریان نقدینگی نیاز دارند که تا سقف 3 میلیارد تومان کمک شده و میشود.

جهانگرد تصریح کرد: گروه چهارم که جدیدا انجام شده در سطح استان ها مرکز شتابدهی در حال توسعه است برای کسب و کارهای نو و استارآپ ها و سرمایه گذاری ریسک پذیر در حد بنگاه های استانی شکل گرفته که ما به آنها برای توسعه کار تا 50درصد آورده این شرکت ها از محل بودجه وجوه اداره شده به آنها وام بدهیم با زمان خواب مناسب و باز پرداخت راحت که بتوانند از این منبع مالی در توسعه صنایع ریسک پذیر استفاده کنند.

وی با اشاره به مساله فرهنگ سازی در سطح عموم و مدیران برای ایجاد اعتقاد به استفاده از محصولات تولید داخل خاطر نشان کرد: بخش زیادی از این فرهنگ سازی نیازمند مساعدت و همکاری رسانه ها و باید با کمک یکدیگر بتوانیم هم ارزش اینکار و اشاعه آن را در جامعه هدفگذاری کنیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در بحث کمک های فنی و مشاوره ای در سال های گذشته مرکز تخصصی توانمند سازی کسب و کارهای نو پا در سازمان فناوری اطلاعات شکل گرفته است که به استان ها نیز تسری یافته تا آنها بتوانند به طور مستقیم به توسعه این بازارهای حمایتی از کسب و کارهای نو پاکمک کنند.

کد خبر: 960033

وب گردی

وب گردی