شکست رویای تروریست ها با عملیات جنوب

عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور نه تنها باعث اعاده سلطه و اقتدار دولت مرکزی در بخش بزرگی از این کشور می شود بلکه یکی از مهمترین دروازه های انتقال تجهیزات و امدادرسانی به تروریست ها نیز در جنوب سوریه کنترل خواهد شد امری که باعث تقویت جایگاه سیاسی و نظامی دولت و تغییر هرچه بیشتر موازنه قوا به نفع دولت مرکزی می شود.

دولت سوریه پس از کنترل بخش اعظم خاک این کشور، عملیات بزرگی را در استان های درعا، قنیطره و السویداء در جنوب این کشور آغاز کرد. این عملیات در حالی صورت گرفت که آمریکا و صهیونیست ها تلاش های بسیاری برای تعویق و یا توقف آن انجام دادند اما راهبرد دولت سوریه و تلاش برای کنترل کامل سرزمین این کشور توسط دولت مرکزی ، تلاش های مخالفین را خنثی کرد. با این وجود هنوز سوالات بسیاری در مورد آینده این عملیات، آینده حضور آمریکایی ها در شمال سوریه، مذاکرات حل بحران در این کشور و تغییر دیدگاه برخی از کشورها همچون اردن و حمایت آنان از بازگشت اقتدار مرکزی به سوریه .... وجود دارد برای پاسخ به این سوالات و تشریح آخرین تحولات میدانی و سیاسی سوریه ایسکانیوز با مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده است که در ادامه خواهید خواهند.

* از اوایل تیر ماه نیروهای ارتش سوریه عملیات بزرگی را برای کنترل دوباره جنوب سوریه به ویژه در استان درعا را آغاز کرده اند، طی چند روز گذشته نیز این نیروهای پیشروی های بزرگی در برابر تروریست ها به دست آورده اند، این در حالی بود که تروریست ها در جنوب سوریه از حمایت منطقه ای و بین الملی بسیاری برخوردار بودند و بسیاری حتی امکان شروع عملیات در این مناطق را منتفی قلمداد می کردند، ارزیابی شما از این عملیات چگونه است؟

بدون شک تحولات سوریه چه در بعد نظامی و چه در بعد سیاسی در یک مرحله بسیار حساس و سرنوشت ساز قرار دارد. دولت دمشق در طول سه سال گذشته و با راهبردی گام به گام توانسته با همکاری متحدین خود تروریست ها را ابتدا در استان های حماء و حمص، سپس در حلب و همچنین استان دیرالزور شکست دهد. چند ماه پیش نیز ارتش سوریه در عملیاتی بزرگ اطراف دمشق را از وجود تروریست ها پاکسازی کرد. اکنون و در ادامه این استراتژی دولت مرکزی برای کنترل دوباره مناطق جنوبی کشور در هر سه استان قنیطره، السویدا و درعا تلاش می کند. این مناطق به لحاظ سیاسی، ساختاری و ژئوپولتیکی برای دولت سوریه از اهمیت استراتژیکی فوق العاده ای برخوردار هستند. در طی سال های گذشته نیز این مناطق همواره یکی از دروازه ها و نقطه های امدادرسانی به تروریست ها و ارسال تجهیزات و کمک های نظامی برای آنان از طریق رژیم صهیونیستی بوده است، بنابراین ضمن آنکه این مناطق از اهمیتی حیاتی برای دولت مرکزی سوریه برخوردار هستند کنترل دوباره آنان نیز بخش بزرگی از چالش آفرینی صهیونیست ها و برخی از کشورهای حامی تروریسم در جنوب سوریه را به طور کلی خنثی خواهد کرد. آمریکایی ها و صهیونیست در همین راستا تلاش های بسیاری برای منصرف ساختن ارتش سوریه از شروع عملیات در این مناطق را انجام دادند اما اصرار و تاکید دولت مرکزی باعث عقب نشینی آنان شد و اکنون صهیونیست ها که از منصرف سازی دولت سوریه ناامید شده اند در تلاش هستند با وساطت روسیه برای غیرنظامی سازی استان قنیطره در جوار مرزهای سوریه با سرزمین اشغالی فلسطین تلاش می کنند. که به باور من در این زمینه نیز دستاورد چندانی به دست نخواهند آورد زیرا موازنه قوای داخلی و منطقه ای به نحویی است که دیگر تروریست ها و حامیان آنان نمی توانند خواسته های خود را به دولت مرکزی سوریه تحمیل کنند.

* به رغم فشارهای آمریکا و صهیونیست ها عملیات پاکسازی سه استان جنوبی سوریه شروع شده، چرا دولت مرکزی سوریه برای کنترل دوباره این مناطق تاکید دارد چه تغییر و یا تغییراتی در این زمینه رخ داده است؟

از سه سال پیش دولت سوریه به این نتیجه رسیده است که برای پیروزی در عرصه سیاسی و افزایش مانور و بالا بردن قدرت چانه زنی به حضور نظامی و میدانی در سراسر سوریه نیاز دارند. دولت سوریه در همین راستا تلاش کرده است گام به گام در سراسر سوریه وضعیت و موقیت نظامی و میدانی خود را تحکیم و بهبود بخشد. این مساله باعث شده در مذاکرات نیز دولت مرکزی از قدرت و توان بالاتری نسبت به مخالفین و کشورهای متحد آنان برخوردار باشد. علاوه براین دولت سوریه با کنترل مناطق تحت نفوذ تروریست ها از مردم آواره این کشور در کشورهای همجوار درخواست کرده است به این کشور بازگردند و مردم نیز از این امر استقبال کرده اند. این نیزباعث شده است که اجماعی حتی جهانی در این زمینه ایجاد شود که بحران سوریه تنها از طریق وجود یک دولت متحد و یک دست در دمشق حل و فصل خواهد شد. کشوری همچون اردن که پیشتر از حامیان مخالفان و تروریست ها در سوریه بود اکنون که تحت فشار وجود بیش از یک میلیون آواره در این کشور است با چرخشی جدید از سیاست براندازی دولت مرکزی سوریه اجتناب می کند و تلاش های خود را برای حل سیاسی و بازگشت آوارگان متمرکز کرده است. اما به طور کلی شکل گیری این دیدگاه که سوریه نیازمند یک دولت مرکزی یک دست است و بحران این کشور تنها از طریق سیاسی و رای مستقیم مردم پس از پایان عصر تروریسم در این کشور میسر خواهد بود نقش به سزایی در تقویت موضع دولت سوریه و تضعیف حضور تروریسم در این کشور داشته است.

* با این اوصاف آینده این عملیات را چگونه پیش بینی می کنید؟ آیا از هم اکنون می توان این نوید را داد که اقتدار دولت مرکزی دوباره در روزها و هفته های آینده در این بخش از سرزمین سوریه اعاده خواهد شد؟

به رغم چالش آفرینی صهیونیست ها و تلاش آنان برای کندسازی روند پیشروی و تعویق این عملیات و حتی مذاکره با دولت روسیه، در پایان ارتش سوریه این مناطق را دوباره کنترل خواهد کرد و این سه استان تحت سلطه و اقتدار دولت مرکزی قرار خواهند گرفت. اگرچه این روند احتمالا پیچیده و تنها محدود به ابعاد نظامی نخواهد بود. در روزهای گذشته نیز ما شاهد وساطت دولت روسیه با برخی از گروه های مخالف در این مناطق بوده ایم. براساس تقسیم بندی دولت سوریه برخی از گروه های معارض و تروریست به هیچ عنوان نباید در فرآیند مذاکره و گفتگوها مورد پذیرش قرار گیرند و تنها از طریق نظامی به حضور آنان در این کشور پایان داد، اما برخی از گروه ها که سابق چندانی در تعارض با دولت سوریه ندارند از طریق وساطت روسیه سلاح های خود را به زمین گذاشته اند و احتمالا برای آنان عفو عمومی صادر می شود. با این وجود تروریست ها شانس چندانی برای حفظ مواضع خود در این مناطق ندارند و تلاش صهیونیست ها نیز اکنون بر امتیاز گیری از دولت سوریه در مناطق هم مرز به ویژه در استان قنیطره متمرکز است.

* به رغم پیشروی و پیروزی های دولت مرکزی در بخش های مختلف سوریه اما اکنون بخش قابل توجهی از جغرافیای این کشور درشمال و شمال شرق سوریه تحت کنترل و نفوذ آمریکا قرار دارد، آیا دولت سوریه برای کنترل این مناطق نیز تلاش می کند می توان از هم اکنون از شروع دور جدیدی از منازعه محور روسیه و آمریکا در سوریه خبر داد؟

بلاشک دولت سوریه و راهبرد این کشور در چارچوب کنترل تمام سرزمین این کشور و وحدت ارضی قرار دارد. مسئولین و مقامات سوری نیز به طور مکرر بر این استراتژی تاکید کرده اند بنابراین طبیعی است که آنان برای کنترل دوباره سرزمین خود و پایان دادن به اشغال آمریکا تلاش کنند. آمریکایی ها نیز پیشتر که از کارت حضور و وجود داعش برخوردار بودند اکنون از استدلال قابل قبول و توجیه پذیری برای حضور در سوریه برخوردار نیستند. و به نوعی خود آنان نیز پذیرفته اند که با دیر یا زود این مناطق را ترک کنند. بر این باور هستم در هفته های آینده و پس از پیروزی کامل در محور جنوب دولت مرکزی سوریه تمامی تلاش خود بر استان های حسکه و دیرالزور و پایان حضور نیروهای اشغالگر آمریکا متمرکز می کنند. آمریکایی ها نیز اکنون برای کسب امتیاز بیشتر و تامین امنیت و حضور نیروهای متحد خود در آینده سوریه متحد تلاش می کنند.

* حضور آمریکا در سوریه حتی با مخالفت متحدین خود آمریکا از جمله ترکیه روبرو بوده است، اما آمریکایی ها در ماه گذشته توافقی را با ترکیه در منبج برای مدیریت مشترک این شهر امضا کردند چه چیزی باعث نزدیک شدن این دو کشور به هم در سوریه شده است؟

ترکیه همچنان از سیاست های آمریکا در شمال سوریه نگران است و از این مساله استقبال نمی کند. اما این توافق بیش از آنکه نشانگر دیدگاه مشترک آمریکا و ترکیه در قبال سوریه باشد به تضعیف موقعیت آمریکا در شمال سوریه برمی گردد. یعنی آمریکایی ها خود نیز به این نتیجه رسیده اند در بلند مدت نمی توانند در سوریه حضور داشته باشند بنابراین در تلاش هستند با نزدیک سازی ترکیه به خود و تودیع بخشی از مسولیت های حضور خود در شمال سوریه به آنکارا این کشور را نیز هرچه بیشتر در مقابل دولت مرکزی سوریه قرار دهد. تا از این طریق موازنه فعلی را تا اندازه به نفع خود تغییر دهد. اگرچه تنش آمریکا و ترکیه در شما سوریه به حدی عمیق است که دو کشور با توافقاتی از این دست نمی توانند بر آن غلبه کنند.

کد خبر: 960049

وب گردی

وب گردی