ابهام در افزایش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان

بعید خواندن افزایش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان، افزایش تولید نفت اوپک، رشد تولید نفت روسیه و آغاز پروژه گازی شاه دنیز2، مهمترین اخبار بازار نفت در 24 ساعت گذشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پایگاه خبری «اویل پرایس»، در پی اعلام عربستان مبنی بر افزایش 2 میلیون بشکه نفت خود به پیشنهاد ترامپ گزارش داد که تحلیلگران بازار نفت تحقق این وعده را بعید می دانند.
به اعتقاد تحلیلگران، عربستان با هر سناریویی به زحمت می تواند تولید خود را تنها یک میلیون بشکه افزایش دهد و به یک میلیون بشکه در روز برساند و چنین افزایشی برای ریاض دشوار خواهد بود.
«پیر آندوراند» تحلیلگر بازار انرژی در این باره گفت: حدس می زنم سعودی ها می خواهند به ترامپ اطمینان لازم را بدهند تا خیلی به ایران سخت بگیرد.
«آمریتا سن» تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس نیز گفت: هرچند عربستان روی کاغذ افزایش ظرفیت تولید را دارد اما برای اینکه تولید این میزان نفت را عملیاتی کند، حدود یک سال زمان می برد و نیاز به صرف هزینه است.
همچنین «گری راس»، تحلیلگر موسسه اس اند پی گلوبال گفت: سعودی ها ظرفیت افزایش 2 میلیون بشکه ای ندارند، زیرا این به معنای رساندن تولید به سقف 12 میلیون بشکه است اما عربستان در نهایت می تواند 11 میلیون بشکه نفت تولید کند؛ حتی تولید در چنین سطحی نیز سیستم تولید آنها را تحت فشار قرار خواهد داد.

افزایش تولید نفت اوپک
تحقیقات رویترز نشان داد، تولید نفت اعضای سازمان اوپک، در ماه ژوئن(خرداد-تیرماه) در پی افزایش نزدیک به رکورد تولید عربستان، رشد داشت.
اعضای این سازمان در این مقطع، 32 میلیون و 320 هزار بشکه نفت در روز تولید کردند که 320 هزار بشکه در روز بیشتر از رقم ماه مه(اردیبهشت - خرداد) است. میزان تولید اوپک در ماه ژوئن بیشترین میزان از ماه ژانویه امسال است. تولید نفت عربستان نیز در همین ماه به 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید که نزدیک به رقم رکورد یعنی10 میلیون و 720 هزار بشکه بود.

رشد تولید نفت روسیه در ماه ژوئن
به گزارش رویترز، اطلاعات وزارت انرژی روسیه که دیروز (دوشنبه) منتشر شد، نشان می‌دهد میانگین تولید نفت روسیه در ماه ژوئن امسال برای نخستین بار از آوریل سال 2017 میلادی تاکنون، به بیش از 11 میلیون بشکه در روز رسیده است.
طبق آمار، میانگین تولید روزانه نفت روسیه از 10 میلیون و 970 هزار بشکه در ماه مه امسال به 11 میلیون و 60 هزار بشکه در ماه ژوئن رسید.
با این همه، میانگین تولید نفت روسیه در نیمه نخست سال 2018 میلادی چهار دهم درصد کمتر از دوره مشابه در سال 2017 میلادی بود. از سوی دیگر، تولید گاز طبیعی روسیه در ماه ژوئن به یک میلیارد و 790 میلیون متر مکعب در روز رسید که از ماه پیش از آن کمتر بود.

تعهد «اِنی» برای حذف کامل کربن از تولیدات خود
به گزارش رویترز، «کلودیو دیسکالزی» مدیرعامل شرکت ایتالیایی اِنی اعلام کرد، این شرکت متعهد می شود تولید کربن در محصولات خود را به صفر برساند و برنامه راهبردی را برای رسیدن به این هدف تا پایان سال جاری اعلام خواهد کرد.
به گفته دیسکالزی، یک دوره جدید برای انی آغاز شده و این شرکت، از یک شرکت نفتی به شرکت انرژی تبدیل شده و اکنون یک تولیدکننده بدون کربن محسوب می شود.

توسعه پروژه خط لوله گاز شاه دنیز2 کلید خورد
به گزارش پایگاه خبری «اویل پرایس»، شرکت انگلیسی بی پی و شرکایش توسعه خط لوله انتقال گاز شاه دنیز 2 به ارزش 28 میلیارد دلار را در جمهوری آذربایجان آغاز کردند.
این خط لوله نقطه آغازین کوریدور گازی جنوب برای عرضه گاز میدان گازی شاه دنیز در دریای خزر به اروپاست. این کوریدور شامل پروژه های انرژی زیادی با مجموع ارزش 40 میلیارد دلار است.
کوریدور گاز جنوب علاوه بر شاه دنیز2 شامل سه خط لوله (سوث کاکاسوس، ترنس آناتولیان و ترنس آدریاتیک) است.
خط لوله «سوث کاکاسوس»، گاز را از ترکیه و از مسیر خط لوله ترنس آناتولیان به اروپا منتقل می کند و پس از تکمیل آن، خط لوله ترنس آدریاتیک همین گاز را به کشورهای اروپایی همچون یونان، آلبانی و ایتالیا انتقال می دهد.
انتقال رسمی و تجاری گاز به اروپا از سال 2020 میلادی آغاز خواهد شد که گاز را به طور مستقیم از دریای خزر به بازارهای اروپا می برد.
میدان گازی شاه دنیز در فراساحل جمهوری آذربایجان بزرگترین اکتشاف گاز بی پی است که در سال 1999 انجام شد.
در فاز نخست این پروژه معروف به شاه دنیز1، گاز این میدان از سال 2006 میلادی به جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه می رود.

402

کد خبر: 960070

وب گردی

وب گردی