نوجوانی دورانی خطرناک برای شروع مصرف مواد مخدر است

تحقیقات نشان می دهد دوران نوجوانی برهه ای خطرناک برای شروع مصرف مواد مخدر است و با شکستن زنجیره عوامل اجتماعی، روانشناختی و عصب شناختی و نابرابری هایی که سبب افزایش آمادگی افراد برای اختلالات مصرف مواد می شود، می توان به جوانان برای داشتن زندگی ایمن و سالم کمک کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، سرتیپ پاسدار اسکندر مومنی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران، تقی رستم وندی رئیس سازمان اجتماعی کشور، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور، جمعی از سفیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در پیام «آنتونیو گوترش» که در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران قرائت شد، آمده است: چالش های مواد مخدر از پیچیده ترین معضلاتی هستند که با آنها رو به رو هستیم؛ چراکه تاثیرات گسترده ای بر سلامت و رفاه، خانواده ها و جوامع، امنیت و توسعه پایدار می گذارند.
دبیرکل سازمان ملل در این پیام آورده است: همان طور که به اتفاق آرا در سند برآیند اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ٢٠١6 تاکید شد، پرداختن به آن چالش ها نیازمند توجهی جامع از بسیاری جوانب است؛ توقف شبکه های جرم سازمان یافته و قاچاقچیان مواد مخدر نیازمند همکاری های بین المللی و پاسخ های موثر انتظامی با رعایت کامل حقوق بشر و طبق استانداردهای جهانی است.


دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه در عین حال باید رویکردهای علمی به پیشگیری، درمان و حمایت داشته باشیم، اعلام کرده است که سند برآیند اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر گام های ملموس و مشخص برای اقدامی متوازن تاکید می کند که ریشه در اصل مسئولیت مشترک دارد؛ این سند همچنین به نحوی قابل انعطاف است که کشورها می توانند سیاست های ملی مواد مخدر خود را طبق نیازها و اولویت های خود پیاده کنند.
گوترش تاکید کرده است: راه حل های ساده ای در این زمینه وجود ندارد؛ اما بر اساس تجربه خود اعتقاد راسخ دارم که می توانیم مسیر بهتری را برای مبارزه با مشکل جهانی مواد مخدر در پیش گیریم.
گوترش اضافه کرده است: بر اساس چارچوب های بین المللی توافق شده و با استفاده از توافق اتخاذ شده در اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از کشورها می خواهم خدمات پیشگیری، درمان بازتوانی و بازگشت به جامعه را ارتقا بخشند، از دسترسی به داروهای تحت کنترل اطمینان حاصل و در عین حال از انحراف و سوءمصرف جلوگیری کنند که همه این اقدامات نیازمند مساعدت عالی و گسترده است.



دوران نوجوانی برهه ای خطرناک برای شروع مصرف مواد مخدر است


«یوری فدوتوف» مدیر اجرایی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد نیز در پیامی با اشاره به شعار امسال روز جهانی موادمخدر مبنی بر «ابتدا گوش کن»، دوران نوجوانی را برهه ای خطرناک برای شروع مصرف مواد مخدر دانست.
در این پیام که در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران قرائت شد، آمده است: تحقیقات نشان می دهد دوران نوجوانی برهه ای خطرناک برای شروع مصرف مواد مخدر است و با شکستن زنجیره عوامل اجتماعی، روانشناختی و عصب شناختی و نابرابری هایی که سبب افزایش آمادگی افراد برای اختلالات مصرف مواد می شود، می توان به جوانان برای داشتن زندگی ایمن و سالم کمک کرد.
این بیانیه می افزاید: وقتی صحبت از زندگی و آینده نسل بعدی است، پیشگیری بهتر از درمان است و با گوش دادن به نیازهای کودکان و جوانان، می توانیم از راه پیشگیری به امنیت، سلامت و رفاه آنها کمک کنیم تا این گروه بتواند ظرفیت های خود را بهتر بشناسد.
در پیام فدوتوف تاکید شده است: جوامع انسانی می توانند در شرایط بهتری به سر برند، چنانچه منابع بیشتری به حمایت از استراتژی های علمی پیشگیری از مصرف مواد تخصیص داده شود. این استراتژی ها شامل سرمایه گذاری صحیح و موثر خانواده ها، مدارس و جوامع در رابطه با پیشگیری از مواد است.
این بیانیه می افزاید: پیش از هر کس دیگری سیاستگذاران و پس از آنان شهروندان، والدین، معلمان و جوانان می توانند دست در دست هم برای پیشگیری از سوءمصرف مواد تلاش کنند و به پیشبرد آرمان های توسعه پایدار یاری رسانند.
در بیانیه فدوتوف تصریح شده است: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد متعهد می شود تا با همکاری کشورها برای پیشبرد رویکردهای متوازن، مردم محور و جامع و در راستای کنوانسیون های جهانی کنترل مواد مخدر نسبت به چالش های مواد مخدر تلاش کند.
در این بیانیه آمده است: جامعه بین المللی به طور مداوم درگیر مشکلات فراوانی در راه رسیدن به جهانی عاری از سوءمصرف مواد مخدر است و وجود بحران مواد افیونی و دیگر مسائل ضروری مرتبط با مصرف مواد مخدر با مواردی همچون خلأهای موجود در خدمات اجتماعی که سلامت بسیاری از افراد را به لحاظ کمک های مورد نیازشان در مضیقه گذاشته است؛ قاچاق و کشت غیرقانونی مواد، جرم و خشونت و چالش های توسعه محور مربوط به آن و درگیری و تروریسم ترکیب شده اند.

باید کمک شود این بلای خانمان سوز رخت ببندد​

در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر وزیر کشور گفت:برای یک آسیب اجتماعی در سطح جهانی از طرف سازمان ملل روزی تعیین می‌شود که همه کشورها باید اقدامات خود را ارائه دهند. امسال شعار انتخاب شده "گوش کن" است در بحث مسایل فلسفی گوش کردن از دیدن مهمتر است. امیدواریم حرف‌های همه ما از دلمان باشد تا بر جان و دل دیگران اثر بگذارد و بتوانیم بااین بلای خانمان سوز بر خورد و مقابله کنیم .

عبدالرضا رحمانی فضلی با ارتباط ماهواره ای با نمایندگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان فرمان امحای ۴۳ تن انواع مخدر را صادر کرد و گفت: آماری که اعلام می‌شود خیلی زیاد بوده و در حد‌ و اندازه عدد است و جان اصلی فعالیت هایی که انجام شده است را نشان نمی دهد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به تلاش‌های مرزبانی در مرزها برای مقابله با ورود مواد مخدر به کشور اشاره کرد و گفت: اعداد اعلام شده 10درصد تلاش نیروها برای مقابله با مواد مخدر را نشان می دهد.

رحمانی فضلی با بیان این مطلب که موضوع مواد مخدر بین المللی است، ادامه داد: باید کمک شود این بلای خانمان سوز رخت ببندد. در حال حاضر در سطح جهانی بیش از ۷۰۰نوع ماده مخدر وجود دارد و بر اساس آمار جهانی فقط در افغانستان 9000 تن ماده مخدر کشت می‌شود که البته این آمار مربوط به تولید مواد مخدر صنعتی نیست.

وزیر کشور به آمار ۳۸۰۰شهید ایرانی در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در اروپا بیش از 50 میلیارد دلار گردش مالی در حوزه مواد مخدر وجود دارد پس چرا مراجع بین المللی به ما اطلاعات کافی ارایه نمی دهند. به عنوان مسئول امنیت داخلی ایران اعلام می کنم شما به ما اطلاعات بدهید تا اقدامات جمهوری اسلامی ایران را با دلیل و مستندات به شما اعلام کنم. ما آماده هستیم کنترل دلیوری را از مبدا تا مقصد اجرا کنیم اگر ما در کشور مبدا امنیت برقرار نکنیم نمی توانیم جلوی تروریست‌ها را بگیریم.

رحمانی فضلی به درگیری اخیر مرزبانی با سوداگران مرگ اشاره کرد و ادامه داد: در حمله به پاسگاه مرزبانی بیش از 30 گلوله آر پی جی شلیک کردند و ماشین هایشان دید در شب داشت و همه آموزش دیده بودند و در قالب یک اکیپ عملیاتی قوی حمله انجام شده بود، این مساله نشان می دهد قاچاقچی و تروریسم و اشرار با هم پیوند خورده اند. جمهوری اسلامی خیلی زود این تهدید را فهمید و نسبت به آن هشدار داد.

وی با اشاره به اینکه یک حلقه از حلقه های صلح و دوستی نجات انسان ها از دام مواد مخدر است، گفت: هشدار می دهم جمهوری اسلامی ایران معتقد به آرمان‌های دینی است و با همین تفکر هم در امر مبارزه با مواد مخدر دخالت می‌کند.

خبرنگار: مهدی طلوع وند

700

کد خبر: 960071

وب گردی

وب گردی