سفر روحانی باعث کاهش فشارهای آمریکا می شود

سید علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که سفر رئیس جمهور کشورمان به اتریش و سوئیس نقش مهمی در کاهش فشارهای آمریکا برای لغو برجام خواهد داشت اگرچه کشورهای اروپایی به واسطه تحریم های تجاری و اعمال تعرفه های گمرکی از جانب آمریکا علیه آنان تحت فشار هستند تا از برجام خارج شوند.

* رئیس جمهور کشورمان راهی دو کشور سوئیس و اتریش شد. این نخستین سفر اروپایی وی پس از تحولات اخیر و کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای محسوب می شود، همچنین قرار است در روز جمعه وزیر خارجه کشورمان در وین با وزرای خارجه پنج قدرت جهانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی دیدار کند. تحلیل شما از این دیدار و گفت و گوها چیست؟

به رغم خروج آمریکا از برجام و کارشکنی های متعدد این کشور، دولت جمهور اسلامی ایران همچنان به حفظ برجام از طریق همکاری و هماهنگی با کشورهای اتحادیه اروپا امیدوار است. اتحادیه اروپا با خروج آمریکا از برجام تلاش های بسیاری برای حفظ این توافق انجام داده و همواره سعی کرده اند خط متمایزی از واشنگتن در قبال برجام اتخاذ کنند. از طرفی دیگر نیز تیم سیاست خارجی کشورمان همچنان بر این باور است که روزنه های امید بسیاری برای حفظ و تداوم برجام وجود دارد. بنابراین سفر به اروپا و دیدار دکتر روحانی از اتریش و سوئیس نیز در چارچوب حفظ این روزنه ها و همچنین گسترش همکاری ها با کشورهای اروپایی قرار دارد. اگرچه موقعیت اروپایی ها نسبت به سه هفته پیش در موضوع حفظ برجام تا اندازه ای تضعیف شده اما دیدار و رایزنی ها در سوئیس و اتریش می تواند فضای ملتهب کنونی را که توسط آمریکا ایجاد شده، تا اندازه زیادی کاهش داده و شرایط را برای تبادل نظر، تلاش برای رسیدن به چارچوبی جدید و حفظ برجام افزایش دهد.

* به تضعیف موقعیت کشورهای اروپایی در قبال آمریکا در موضوع برجام اشاره کردید. آمریکا از چه کارت یا کارت هایی برای تضعیف اروپایی ها استفاده کرده است؟

یکی از دلایلی که پیشتر باعث می شد اروپایی ها در قبال آمریکا در موضوع برجام سیاست متمایزی داشته و بر حفظ این توافق بین المللی تاکید داشته باشند به این بازمی گشت که اروپایی ها خواستار پیگیری سیاست مستقل و مبتنی بر منافع خود در قبال ایران بودند. دونالد ترامپ در چندین سخنرانی، اتحادیه اروپا را اتحادیه ای پیر و فرتوت که قابلیت تصمیم گیری چندانی ندارد معرفی کرد. این مسائل باعث می شد اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تلاش کند اما از سه هفته پیش که دولت ترامپ اعلام کرد سیاست تحریم تجاری و افزایش تعرفه های گمرگی بر کالاهای صادراتی اتحادیه اروپا وضع خواهد کرد وضعیت و موقعیت این اتحادیه تا اندازه ای متزلزل شده است. یعنی آمریکایی ها برای مجبور کردن اروپایی ها به عقب نشینی در موضوع برجام از کارت اقتصادی و به نوعی پاشنه آشیل این اتحادیه استفاده می کنند. به باور من این موضوع نقش منفی در تداوم سیاست حفظ برجام اروپایی ها خواهد داشت.

* در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر دادن بسته پیشنهادی جدید اروپایی ها به ایران منتشر شده است، به باور شما اروپایی ها در این بسته روی چه مورد یا مواردی تمرکز خواهند کرد؟

در بالا به تضعیف موقعیت اروپایی ها اشاره کردم اکنون اروپا نسبت به ماه های گذشته در وضعیت نامطلوب تری قرار دارد. به باور من بسته پیشنهادی اروپایی ها بر موضوع برنامه موشکی و خروج از سوریه متمرکز خواهد بود. آنان از طرف ایرانی خواهند خواست در دور جدیدی از مذاکرات شرکت کند و در آنجا ضمن مذاکره در مورد برنامه هسته ای این دو موضوع جدید نیز به دستور کار گفت وگو ها اضافه شود.

* در این میان دولت ایران چه کارت هایی برای خنثی سازی تلاش های آمریکا و همکاری با اروپا و سایر طرف ها برای حفظ برجام دارد؟

به لحاظ حقوقی و قانونی ما در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم همچنین کارت نفت برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگرچه آمریکا برای خنثی سازی این کارت ما بسیار تلاش می کند. حتی این کشور در روزهای گذشته تلاش کرده است از طریق کارت عربستان و حتی روسیه در صورت عدم صادرات نفت ایران کمبود بازار جهانی نفت را جبران کند. آمریکایی ها شاید در این زمینه در بلند مدت توفیقاتی به دست آوردند اما در برهه کنونی توانایی توقف صادرات نفت ایران و جبران کمبود بازار نفت را نخواهد داشت. بنابراین نفت همچنان یکی از کارت های ارزشمند ما خواهد بود. از طرفی دیگر اگرچه اتحادیه اروپا تحت فشار شدید آمریکا قرار دارد اما ما توانایی همکاری و هماهنگی خوبی با طرف های اروپایی داریم و همین سفرها نیز توان مانور و قدرت چانه زنی ما را بیشتر خواهد کرد.

کد خبر: 960082

وب گردی

وب گردی