تحصیل در خارج باید با انگیزه ی تعهد و بازگشت علم به کشور انجام شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: به اعتقاد من باید بر اساس قوانین و مقررات اجازه ی مهاجرت تحصیلی به افرادی داده شود که ترجیح می دهند در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: برخی از دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می کنند، می خواهند در رشته های مورد علاقه خود به ادامه تحصیل بپردازند.

وی ادامه داد: حق هر کسی است که در هر نقطه از دنیا که ترجیح می دهد تحصیلاتش را ادامه دهد؛ اما باید نسبت به علومی که در کشور دیگری فرا می گیرد متعهد باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: فردی که به خارج از کشور می رود و به تحصیل می پردازد، باید این اقدام را با هدف بازگرداندن علم به کشورش انجام دهد. درصورتی که این هدف تحقق پیدا کند مهاجرت به کشورهای خارجی هیچ ایرادی ندارد، همچنین علوم فرا گرفته شده توسط این افراد در بسیاری از موارد می تواند برای کشورمان مفید واقع شود.

وی اضافه کرد: بحث خروج ارز از طریق مهاجرت دانشجویان، موضوع روز است و نمی توان گفت این مسأله دائمی است، و امکان دارد با بهبود وضعیت ارزی و تبادلات بین المللی کشور، بحث خروج ارز اهمیت کمتری داشته باشد.

خانلری بیان کرد: کنترل مهاجرت تحصیلی دانشجویان برای جلوگیری از خروج ارز در کشور نیازمند تعیین یک استراتژی بلند مدت است که بررسی کنیم می توان به دانشجو اجازه داد برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر برود یا خیر و باید بر اساس قوانین و مقررات اجازه ی مهاجرت تحصیلی به افرادی داده شود که ترجیح می دهند در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

وی در زمینه اقدامات کمیسیون آموزش در راستای بازگشت مهاجران تحصیلی اظهار داشت: در این مورد افرادی که در کمیته آموزش عالی فعالیت می کنند، ایده هایی را در نظر گرفته اند. ما باید سعی کنیم این ایده ها را در قالب قانون مطرح کنیم، در این زمینه راهکاری به صورت ساز و کار و عملیاتی نداشته ایم که بخواهیم به صورت اجرایی به آن عمل کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعتا عملیاتی و اجرایی کردن چنین مواردی در حیطه اختیارات ما نیست، وزارت علوم متولی این ساز و کارهاست. احتمالا برخی از نمایندگان و مسئولان ایده هایی در این زمینه دارند که در جلسات مطرح می کنند و بررسی های لازم روی آن انجام می شود.

201

کد خبر: 960085

وب گردی

وب گردی