سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به بررسی برخی مسائل خاورمیانه مانند سیاست خارجی ترکیه، مساله غزه و معامله قرن و تحریم های نفتی غرب علیه ایران پرداختند که در این نوشتار مختصری از آن ها را بیان می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الشرق الاوسط" عربستان در یادداشتی باعنوان "ایران و جنگ نفت" به قلم "عبد الرحمن الراشد" به تحریم های نفتی غرب علیه ایران و همراهی عربستان با آن ها می پردازد. وی در این زمینه می نویسد: " می توان بیشتر دلایل جنگ های منطقه ای را نزاع و درگیری بر مساله نفت، چه به طور مستقیم و یا غیر مستقیم دانست. امروز هم در جنگ منطقه ای بزرگی هستیم. ایران می خواهد از نفت به عنوان ابزاری علیه غرب استفاده نماید و از سویی دیگر غرب می خواهد به واسطه آن ایران را نابود نماید. در همین زمینه، جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران، عربستان و دیگر کشورهای عربی و هر کشور صادرکننده نفت را تهدید کرد که در صورتی که تلاش نمایند تا جای سهم ایران را در بازار جهانی نفت بگیرند خیانت بزرگی در حق ایران مرتکب شده اند و روزی بهای آن را پرداخت خواهند نمود. این موضع گیری جهانگیری بعد از ارتباط تلفنی ترامپ با پادشاه عربستان درخصوص حمایت از ثبات بازار نفت از سوی عربستان صورت گرفت."

"روزنامه اخبارک" مصر هم با عنوان " معامله قرن یا نا امیدی قرن" به قلم "ناصیف حتی" مطلبی را به رشته تحریر در آورده است. نویسنده در این مقاله با اشاره به معامله قرن می نویسد که این طرح در جهت تامین منافع اسراییل است و به دنبال احقاق حقوق فلسطینی ها نمی باشد. وی می نویسد: " نشانه های طرح "معامله قرن" پایان بخشیدن و بستن پرونده نزاع میان فلسطینی ها و اسراییل می باشند اما درباره این معامله ملاحظاتی وجود دارد. نخست اینکه، در این معامله همه تغییراتی که اسراییل از سال 1967 (یعنی بیش از نیم قرن) انجام داده قانونی در نظر گرفته شده است. دوم، گفت و گو ها تنها براساس روابط میان قدرت های بزرگ و در نظر گرفتن منافع آنها است. سوم، با این معامله مفهوم دولت فلسطین به پایتختی قدس پایان می پذیرد."

روزنامه "العرب " قطر هم به قلم "حسین باکر" با عنوان"چه کسی سیاست خارجی ترکیه را تنظیم می کند؟" به نظام جدید ترکیه و ترسیم سیاست خارجی آن توسط شخص اردوغان یا نهادهای دیگر تاثیرگذار می پردازد. وی می نویسد: "با تاسیس و ایجاد نظام ریاست جمهوری جدید برای ترکیه سوالات زیادی درباره شکل سیاست های جدید این کشور مطرح شد. چه گروه و یا نهادهایی در ساخت و اجرای سیاست های جدید این کشور نقش دارند و آن را ترسیم میکنند. به طور سنتی، نهادهایی غیر از ریاست جمهوری مانند نخست وزیری و یا وزارت امورخارجه بیشترین تاثیر را در این زمینه دارند. امروز و در سایه نظام جدید، رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه از قدرت اجرایی کامل برخوردار است و این به معنای آن است که وی سیاست خارجی را ترسیم و بر اجرای آن نظارت کامل دارد. اما برخی اعتقاد دارند که ترسیم سیاست خارجی در ترکیه با چالش هایی مواجه است و دخالت برخی از نهادها نقش فردی رییس جمهور را در سیاست خارجیک اهش خواهد داد."

روزنامه "فلسطین آن لاین " فلسطین به قلم " عصام شاور" مطلبی را با عنوان "قطر و کمک های بشر دوستانه" منتشر نموده که در آن اشاره شده است مساله غزه یک مساله انسانی نیست که با کمک های بشر دوستانه کشورهایی مانند قطر برطرف شود بلکه یک مساله سیاسی است. وی در همین زمینه می نویسد: "دکتر "احمد مجدلانی" عضو اجرایی سازمان خیریه کمک به فلسطین اظهار داشت که قطر و کشورهای عربی، به درخواست آمریکا برای میانجی گری درخصوص پایان دادن به محاصره نوار غزه پاسخ مثبت دادند. در جواب باید گفت که مساله غزه مساله ای انسانی نیست بلکه یک مساله ای سیاسی است."مجدلانی" سپس این سوال را مطرح کرد که عجیب است که چرا آمریکا و اسراییل بعد از دوازده سال به این نتیجه رسیده اند و برایشان آشکار شده که غزه دچار بحران انسانی است و آنچه که الان در غزه در جریان است استفاده و بهره برداری از این بحران انسانی برای جداکردن غزه از کرانه باختری و ایجاد یک نظام سیاسی جدید در این نوار می باشد."

کد خبر: 960095

وب گردی

وب گردی