قربانی کردن اعضای کابینه کارگشای مشکلات اقتصادی کشور نیست/ رئیس جمهور پاسخگو باشد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه گفت: تغییر کابینه تنها قسمتی از موضوع و مسأله را پاک می کند ولی مشکلات اقتصادی همچنان سرجای خودش باقی می‌ماند، بنابراین باید رئیس جمهور در این زمینه پاسخگو باشد.

محمد حسین فاتحی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم اظهار کرد: تغییر کابینه تیم اقتصادی دولت در شرایط فعلی جو روانی مثبت ایجاد می کند، به طوری که قسمتی از ناکارآمدی دولت در بخش اقتصادی را می تواند بهبود دهد.

او تصریح کرد: واقعیت امر این است که این راه حل نهایی و قطعی نیست؛ هیچ‌کدام از اعضای کابینه در بروز بحران، تداوم و حتی در تشدید آن مداخله‌ای نداشتند. شاید بعضی وقت‌ها ادعا این باشد که بانک مرکزی در کم تحرکی خودش یا وزارت اقتصاد اشکالی داشته است؛ ولی حقیقت امر این است که آنها ابزارهای کافی و نظارت برای کنترل و هدایت اقتصادی ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، با اشاره به اینکه تغییر کابینه تنها قسمتی از موضوع و مسأله را پاک می کند ولی مشکلات همچنان سرجای خودشان باقی می‌مانند، افزود: افزایش نقدینگی به 18 هزار میلیارد تومان کار یکروزه وزیر اقتصاد و سایر افراد نیست، به نظر بنده شخص رئیس جمهور باید در این زمینه پاسخگو باشد؛ چرا که متولی امر خود رئیس جمهور است و قربانی کردن چند نفر از اعضای کابینه نمی تواند پاسخ باشد.

فاتحی با تاکید براینکه قسمتی از مشکلات اقتصادی کشور، ناشی از بی نظمی ها و فرار از قوانین توسط بدنه دولت است، گفت: نمونه بارز آن ورود تلفن‌های همراه است. این درحالی است که می توانستیم با توجه به قوانین موجود با آنها برخورد کنیم. متاسفانه هم اکنون افرادی هستند که با دورزدن قانون این اقدامات را انجام می دهند، باید گفت نمونه این اقدامات به صورت فراوان در بدنه دولت صورت می گیرد.

او تاکید کرد: دولت ابتدا باید از خودش شروع کند تا با ایجاد انضباط مالی و سیاست‌های اقتصادی متناسب با شرایط موجود، بتواند گرهی از مشکلات را باز کند. جداکردن دولت از بدنه اقتصاد یعنی به عبارتی دولت باید وظایف تصدیگری را کنار بگذارد. همچنین با ایجاد امنیت اجازه دهد تا بخش خصوصی به عرصه سرمایه گذاری ورود پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، با اشاره به اینکه مشارکت‌های عمومی و خصوصی باید در کشور رواج پیدا کند تا از تخریب منابع مالی که به عنوان عامل مخرب در کشور است جلوگیری کند، افزود: این امر مهم سبب می‌شود که در جهت توسعه تولید و اشتغال داخلی حرکت کنیم. متاسفانه دولت ما، دولت تولید کننده است؛ مدیران ما فقط مدیران هزینه برهستند، فقط بودجه می گیرند و خرج می کنند باید از این تفکر خارج شوند. مدیران باید مدیران درآمدزا باشند و خلق ثروت کنند.

او در پایان تاکید کرد: منافعی که مدیران دولتی در بخش‌های مختلف دارند با سکته مواجه شده و اجازه نمی دهد دولت چابک شود و بخش خصوصی هم با وابسته بودن به دولت از این رانت استفاده کرده و سعی می‌کند فضای اقتصادی کشور را آلوده کنند.

402

کد خبر: 960105

وب گردی

وب گردی