سرگردانی خانواده ها در انتخاب مدارس دولتی  و  غیر انتفاعی

زمانی که مدارس دولتی در زمینه هایی مانند فضای استاندارد آموزشی، امکانات و تجهیزات ضعیف عمل کنند، طبیعی است که مدارس غیر انتفاعی گزینه انتخابی خانواده ها می شوند؛ اما با توجه به وضعیت تورم،گرانی و مشکلات اقتصادی خانواده ها تهیه شهریه های سنگین این مدارس دل نگرانی ها و دغدغه های فکری بسیاری را به وجود آورده است.

به گزارش ایسکانیوز، دانش آموزانی که در سال تحصیلی جدید قرار است وارد مقطع بالاتر شوند باید به مدرسه دیگری نقل مکان کنند و این موضوع دغدغه زیادی در انتخاب مدرسه را برای والدین به وجود آورده است.

پایان فصل امتحانات مدارس در خرداد ماه، به این معناست که دانش آموزان یک سال تحصیلی را پشت سر گذاشته اند و یک سال به سواد و تجارب آن ها در زندگی اضافه شده است.
زمانی که مدارس دولتی در زمینه فضای آموزشی، امکانات و تجهیزات ضعیف عمل کنند طبیعی است که مدارس غیر انتفاعی گزینه انتخابی خانواده ها شده و گسترش مدارس غیر دولتی با نام های مختلف باعث نگرانی آنها می شود.
به دلیل مسائل اقتصادی دولت بودجه کمی را به آموزش و پرورش اختصاص می دهد و همین مسأله باعث ضعف مدارس دولتی شده، در همین راستا افرادی به مدرسه داری به اشکال مختلف می پردازند و زمانی که والدین دانش آموزان مدارس دولتی را از لحاظ امکانات و تجهیزات در سطح ضعیفی می بینند، علی رغم میل باطنی شان تصمیم می گیرند فرزندان خود را غیر دولتی ثبت نام کنند.

هر خانواده ای توان پرداخت شهریه مدارس غیر دولتی را ندارد


مدارس غیر دولتی با نام های مختلف فعالیت می کنند، شهریه این مدارس در مقاطع مختلف متغیر است و هر خانواده ای هم توان پرداخت این مبالغ را ندارد؛ اما باتوجه به وضعیت این روزهای مدارس دولتی خانواده ها به هر نحوی که شده مبلغ مورد نیاز را برای این ثبت نام آماده می کنند.
برخی از مدارس دولتی به بهانه های مختلف با ارائه برنامه های جانبی از خانواده ها پول می گیرند، این در حالی است که هر ساله بخشنامه های مختلفی اعلام می شود که مدارس دولتی حق گرفتن شهریه از خانواده ها را ندارند، اصل ۳۰ قانون اساسی هم به این موضوع اشاره کرده است.

در سال های اخیر توجه به مدارس دولتی کمرنگ شده است


در این رابطه خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز نظر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را جویا شد.

فرهاد فلاحتی با اشاره به این موضوع گفت: وزارت آموزش و پرورش باید توجه ویژه به هر دو مدرسه داشته باشد، هرچند که مدارس دولتی و غیردولتی قوانین مربوط به خودشان را دارند؛ اما نباید تفاوت قائل شد.
وی در ادامه گفت: دولت باید براساس قانون حرکت کند و موارد قید شده در کتاب قانون را در اولویت کاری خود قرار دهد، با همه این تفاسیر در این چند ساله توجه به مدارس دولتی کمرنگ شده است.
علیرضا سلیمی عضو دیگر کمیسیون گفت: به دلیل اینکه مدارس دولتی از لحاظ مالی در مضیقه هستند دولت برای جبران این خلاء قصد توسعه مدارس غیردولتی را دارد تا به این بهانه بتواند هزینه های جاری را از جیب مردم برداشت کند.
وی افزود: دولت به دنبال گسترش مدارس غیرانتفاعی در سراسر کشور است در واقع دولت برای پرداختن بخشی از هزینه های آموزش و پرورش به این کار پرداخته است.
گفتنی است مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت های بسیاری دارند یکی از لحاظ امکانات، تجهیزات و غیره در شرایط خوبی به سر می برد و دیگری از لحاظ نیروی انسانی و معلم وضعیت خوبی دارد؛ اما هر کدام ضعف های بسیار و مشکلات عدیده دارند. این معضلات خانواده ها را نگران کرده است از یک طرف دوست دارند فرزندانشان در بهترین شرایط ممکن تحصیل کنند و از طرفی هم دوست ندارند در هر مدرسه ای درس بخوانند.
اینکه آن ها بخواهند فرزندانشان در ایده آل ترین وضعیت ممکن تحصیل کنند حق طبیعی آن ها است؛ اما با وضعیت ممکن نمی توانند آن چیزی را که می خواهند در قبال فرزندانشان انجام دهند.

706

کد خبر: 960186

وب گردی

وب گردی