مافیای واردات خودرو قسر در رفت؛  وقتی همه خاک‌ها روی وزارت‌ بهداشت ریخته شد

لیست شرکت‌هایی که برای واردات خودرو ارز دولتی دریافت کرده بودند، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، لیستی بلندبالا و سراسر حاشیه که موجی رسانه‌ای را علیه واردکننده‌ها به راه انداخت. شرکت‌هایی که معلوم نیست منابع چند میلیون یورویی را صرف چه هزینه‌هایی کرده‌اند. بخشی از انتقادات معطوف به وزارت بهداشت است. نهادی که حالا بی‌دلیل درگیر چالش شده است.

18 میلیون و 500 هزار یورو. این تمام آن چیزی است که وزارت بهداشت برای تامین خودروهای موردنیاز خود از دولت گرفته است. حالا عده‌ای معلوم‌الحال و مجهول‌المکان مابقی 100 میلیون دلار ارز دریافتی توسط بقیه شرکت‌ها را فراموش کرده‌اند و تنها به صرف ضربه زدن به دولت و ارضای امیال حزبی و سیاسی دست روی این وزارتخانه گذاشته‌اند.

اتهام‌زنی و انگ به وزارت بهداشت با این عنوان که مدیران و بالادستی‌ها با دریافت این ارز اقدام به واردات خودرو به‌صورت شخصی و فروش آن در بازار آزاد کرده‌اند، آغاز شد. اما اخبار موثقی در دست است که تنها محل هزینه‌کرد این منابع ارزی، خرید چیزی حدود 300 دستگاه آمبولانس مدرن مرسدس‌بنز بوده است.

وزارت بهداشت که به دلایل فنی خود امکان واردات خودرو را ندارد با عقد قرارداد داخلی با ایران‌خودرو، این شرکت را مسئول خرید آمبولانس‌های فوق کرده است. از سویی دیگر ایران‌خودرو تنها نماینده رسمی دایملر (مالک مرسدس‌بنز آلمان) در ایران است و عملاً شرکت دیگری نمی‌تواند در این سطح اقدام به واردات کند.

حالا قسمت تلخ ماجرا؛ بخش اعظمی از این آمبولانس‌ها که آمده بودند تا خدمات اورژانسی را در سطح کشور و به‌خصوص روستاها بهبود بخشند، در گمرک خاک می‌خورند و به دلایل مختلف موفق به ترخیص نشده‌اند. اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد هزینه انبارداری این چند صد دستگاه آمبولانس به بیش از 3 میلیارد تومان رسیده است.

وقتی یک وزارتخانه از درون بدنه دولت در کنار بزرگ‌ترین خودروساز دولتی نمی‌توانند از پس گمرک و سازمان استاندارد (که آن‌ها نیز هر دو دولتی هستند)، بربیایند چطور می‌توان اتهام سودجویی را علیه آن‌ها صادر کرد؟ یک نهاد دولتی در سطح وزارتخانه خود درگیر قوانین و بخشنامه‌های مربوط به واردات خودرو است ولی آنطور که در لیست مشاهده می‌شود شرکت‌های به‌ظاهر خصوصی چندین میلیون یورو ارز دولتی گرفته‌اند ولی سؤال این است که چرا این پول‌ها تبدیل به خودرو نشد و چرا خودروهای خریداری شده با ارز دولتی، با قیمت آزاد فروخته می‌شوند؟

مخالفان و منتقدان دولت به جای آنکه بخش اعظمی از تلاش و همت خود را برای تخریب آن خرج کنند، می‌توانند پیگیر موضوعات اصلی مربوط به مافیایی باشند که حالا بوی فساد ناشی از پول‌شویی‌شان به مشام می‌رسد. چند صد دستگاه آمبولانس مدرن که برای بهبود فضای سلامت کشور وارد شده، حالا نمی‌تواند به دست مصرف‌کننده اصلی‌اش که مردم هستند، برسد. این آن چیزی که باید نگرانش بود. البته بد نیست بدانید که در آخرین لیست وارداتی‌های ممنوع‌شده، آمبولانس نیز قرار دارد!

402

کد خبر: 960201

وب گردی

وب گردی