جاده های  حادثه‌خیز کشور کدامند؟ راهنمای سفر در تابستان

آمار تصادف‌ و مرگ و میرهای ناشی از آن در کشور ما بالاست. بخش عمده‌ای از سفرهای نوروزی هم از طریق وسایل نقلیه شهری انجام‌ می‌شود. کافی است راننده بی احتیاط باشد و جاده هم ناهموار تا تلخی حادثه کام خانواده‌ای را تلخ کند.

به گزارش ایسکانیوز اگر پیش از سفر اطلاعات خودمان را از راه و مسیر مسافرت بیشتر کنیم، درجه اطمینان سلامتی سفرمان نیز بالاتر می‌رود. سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را درباره ١٠ مسیر پرتردد کشور برای شما جمع‌آوری کنیم. بدیهی است که اتفاق در هر جاده‌ای ممکن است بیفتد و انتخاب این ١٠ محور صرفا به دلیل تجربیات گذشته است.

جاده تهران- چالوس (محور کندوان)

شاید دوره قاجار، زمانی که مسیر تهران -کرج- چالوس، تنها یک جاده مالرو برای رسیدن به روستاهای اطراف داشت، کسی فکرش را نمی‌کرد، روزی برسد و این جاده یکی از پر رفت و آمدترین جاده‌های کشور شود. حالا دیگر جاده چالوس از جمله مهم‌ترین جاده‌های کشور است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می شود. بیراه نگفته اند کسانی که می‌گویند محور کندوان یکی از زیباترین جاده‌های دنیا به شمار می رود. این محور اگر چه زیباست اما پرخبر هم هست؛ گاهی به خاطر ترافیک‌های زنجیره‌وار، گاهی به خاطر محدودیت‌های ترافیکی، زمانی هم برای تصادف‌های دلخراشش!
همکاری با هلال احمر، راهداری و پلیس راه قبل از حرکت با پلیس راه در تماس باشید و از باز بودن جاده اطمینان پیدا کنید، چرا که این جاده در طول هفته مدام شامل محدودیت های ترافیکی می شود. در زمستان حتما زنجیرچرخ با خود همراه داشته باشید و قبل از حرکت، از باز بودن راه ها مطمئن شوید. برای اینکه در طول سفر با خیالی آسوده و بدون اضطراب بتوانید مسیر را طی کنید با هلال احمر، راهداری و پلیس ارتباط و همکاری داشته باشید.
مواظب ریزش سنگ باشید. درجاده کندوان دست اندازهای زیادی دیده می شود. علاوه بر این ریزش سنگ در این منطقه زیاد است. با این که تعدادی از این مناطق را پوشش داده اند اما هنوز تمام مناطق به طور کامل رفع خطر نشده اند. البته خدا را شکر، تابلوهای هشداردهنده خوبی در محور کندوان نصب شده که به راننده ها قبل از بروز حادثه، هشدار می‌دهند.
باز هم خطای انسانی. متاسفانه اکثر تصادفات در این محور بر اثر خطای انسانی رخ می‌دهد. مسافران با عدم رعایت قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی احتمال بروز تصادف را بالا می‌برند. به طوری که تنها در ٣٠-٤٠‌درصد تصادف‌ها، «راه» مقصر است. جاده پیچ و خم زیادی دارد و راننده‌هایی که با این پیچ‌و‌خم آشنایی ندارند باید با دقت رانندگی کنند. راننده‌های بومی کمتر دچار حادثه می‌شوند.
جاده کندوان با سایر جاده ها فرق می‌کند. برای همین مهمترین کاری که باید راننده ها در این جاده انجام دهند، این است که با سرعت مطمئن برانند. اگر روی تابلو زده شده سرعت ٤٠ تا ٥٠ کیلومتر، حتما با همین سرعت حرکت کنند. وقتی راننده نمی داند پیچ بعدی چقدر تند است یا چقدر شیب دارد، پس عاقلانه این است که هوشیارانه عمل کنند. در شرایط جوی نامناسب محور کندوان گاهی از ساعت ١٠ شب به بعد یخ می زند، یخ ٢-٣ سانتی‌متری که برای لیز خوردن ماشین کفایت می کند.
در مسافرت های تابستان همه تجهیزات و امکانات را با خود به همراه داشته باشید، خصوصا وقتی که راهی کندوان شده اید چون در این جاده هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. حتما کمک‌های اولیه و مراحل کمک‌رسانی اولیه به مصدومان را یاد بگیرید، با توجه به تنگ بودن این جاده و ترافیکی که عموما دارد، تا رسیدن نیروهای امدادی، کمک شما به مصدوم می تواند او را نجات دهد. هیچ کدام از ما دوست نداریم، در هنگام مشکل بی دست و پا باشیم!

جاده چابهار -کنارک

جاده چابهار- کنارک به چند دلیل مهم است؛ اول این که بخش عمده‌ای از تردد محلی از طریق این جاده انجام می شود. دومین مورد، وجود روستاها، شهرها و شهرک‌های مجاور چابهار است که هم برای زندگی روزمره به چابهار تردد می‌کنند و هم برای استفاده از امکاناتی چون آموزش و کار. سومین دلیل اهمیت این جاده موضوع ترانزیت بار است که البته جابه جایی ماهی از سواحل کنارک، پزم و ... را هم در خود دارد. بنابراین هیچ ساعتی از روز این جاده بدون کاربری نیست.

مشکل بعدی این جاده که خطر تصادف در آن را افزایش می دهد، موتورسوارانی است که بدون رعایت نکات ایمنی در این جاده تردد می کنند. تصور محلی ها این است که جاده چابهار- کنارک یک جاده محلی است و رانندگی بدون داشتن کلاه ایمنی و انجام حرکات نمایشی در آن خطرناک نیست، این موضوع را البته که مسافران ناآشنا نمی دانند و یک آن در تاریکی شب با موتوری تصادف می کنند که بدون چراغ و کلاه ایمنی در حاشیه جاده در حال حرکت بوده!
اگر به هر دلیل در سفر نوروزی تان به محور چابهار- کنارک با مشکل مواجه شدید، زیاد نگران نباشید. بلوچ ها مردم مهمان نوازی هستند و حاضرند هر کاری برای شادی مهمانان خود انجام دهند. بومیان این منطقه معمولا ماشین‌های دو دیفرانسیل سوارند و می توانند ماشین شما را تا اولین تعمیرگاه بکسل کنند.

جاده ساری- سمنان (محور کیاسر)

دسترسی به دریای شمال از جنوب کشور کار چندان ساده ای نیست، چرا که هم مسیرها خطرناک و پر پیچ و خم هستند و هم ترافیک در جاده های تهران به سمت شمال غوغا می کند. بنابراین معمولا آنهایی که در نیمه شرقی کشور هستند، از محور کیاسر به سمت شمال می‌روند تا هم از طبیعت بکر آن جا حظ ببرند و هم مسافت کمتری را بپیمایند.
ترجیحا طوری برنامه ریزی کنید که این محور را در روز رانندگی کنید، شب‌ها محور کیاسر نور چندانی ندارد. نور مشکل اصلی این جاده است که می تواند با کاهش دید رانندگان، خطر سقوط آن ها را در دره‌ها و حتی چپ کردن ماشین در شانه خاکی راست جاده را به همراه داشته باشد.
محور کیاسر تنها جاده اصلی است که ساری را به سمنان متصل می کند. مهمترین خطری که در جاده کیاسر مردم را تهدید می کند برف است. برف سنگین در کیاسر باعث بروز حوادث جبران ناپذیری می شود. شرایط جاده به گونه ای است که یا تصادف نمی شود یا اگر تصادف شد خیلی سنگین است، چرا که معمولا تصادفات این جاده به خاطر لیزی مسیر اتفاق می افتند.معمولا اکثر تصادفات محورکیاسر، در مسیر سمنان به ساری رخ می دهد. راننده ها در این جاده لیز با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند و به خاطر آشنا نبودن به جاده، پیچ و خم ها و سبقت های غیر مجاز، ماشین شان سُر می خورد.

جاده تهران - آمل (هراز)

نزدیک ترین مسیری که می شود از تهران به آمل رسید جاده هراز است؛ جاده ای که راه را برای رسیدن به قله دماوند هم ساده کرده. این جاده با ١٤ تونل که طولانی ترین آن به ١٥٠٠ متر می رسد بعد از جاده چالوس، مهمترین جاده محور تهران- مازندران به شمار می رود و نسبت به قدمت جاده چالوس، تازه ساخت تر است. این جاده آنقدر مسافر دیده که آمارها می گوید در روزهای نوروز میزبان ٤ میلیون مسافر است، اما این تمام ماجرا نیست!
آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالااست و از دیدگاه اداره راه و ترابری استان مازندران، کیلومتر ١٨ تا ٢٢ جاده رودهن به سمت امامزاده هاشم، بحرانی ترین قطعه این راه از نظر سقوط بهمن است. اگرچه تونل بهمن گیر امامزاده هاشم، سپری در برابر این خطر است ولی حتی این سپر هم در سال ١٣٧٦ نتوانست از جان ٣٢ مسافری که در همین نقطه زیر بهمن ماندند حفاظت کند.
جاده تهران-آمل علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری زیبا، به علت کوهستانی بودن منطقه و داشتن پیچ های تند و دره های عمیق، خیلی خطرناک است. در فصل زمستان هم به خاطر بارش های مکرر برف و یخ زدگی جاده، راننده ها قبل از تردد باید سیستم گرمایشی خودرو را چک و حتما خودرو را به زنجیر چرخ مجهز کنند.
در جاده هراز چند پیچ خطرناک وجود دارد. پیچ «شیطان» در٥٠ کیلومتری جاده آمل قرار دارد که اصلی ترین مشکل آن خطر ریزش سنگ است؛ مخصوصا در انتهای فصل زمستان و اوایل فصل بهار. چون زمستان که برف می بارد بین سنگ ها آب می رود و یخ می زند. فصل بهار که یخ ها می خواهند آب شوند باعث متلاشی شدن سنگ ها می شود و ریزش سنگ اتفاق می افتد. با اینکه گارد ریل هایی در این منطقه زده اند اما باز هم احتمال خطر وجود دارد.
پیچ «خانزاد» هم پیچ دیگری است که احتمال تصادف در آن زیاد است. ٥ کیلومتر بعد از منطقه «پلور» یک دو راهی به نام دوراهی «آبشار» قرار دارد که منطقه خیلی خطرناکی است و تصادف زیادی در این منطقه اتفاق می افتد. اتفاقا آبشاری که آنجا قرار دارد خیلی جذاب است و مسافران برای تماشای این آبشار دقایقی را توقف می کنند. اما دقیقا کنار این آبشار، جاده به دو قسمت تقسیم و تصادفات شدیدی را موجب می شود.
جاده ٧٠ کیلومتری اسالم به خلخال که استان اردبیل را به گیلان و زنجان متصل می‌کند، ١٨ کیلومترش از گردنه الماس در حوزه استحفاظی استان اردبیل و بقیه از حوزه استحفاظی استان گیلان می‌گذرد. جاده اسالم به خلخال را یکی از محورهای سخت گذر کشور می‌شناسند، چون ٣هزار و ٣٠٠ متر از سطح دریا بالاتر است و برای همین، بیشتر ماه های سال، در معرض ریزش کوه و جاری شدن سیل قرار دارد.
بهتر است در فصل زمستان و پاییز برای رفتن به اردبیل، فکر گذشتن از این محور را از سرتان بیرون کنید. با این وجود و با تمام خطرهایی که در این جاده مسافران را تهدید می کند، خیلی ها نمی توانند از خیر زیبایی و جذابیت این جاده بگذرند و هرکس راهی این مسیر می شود، احساس می کند در مسیر بهشت قرار گرفته؛ واقعا زیبایی‌های شوکه کننده ای دارد!
محور اسالم به خلخال، راه پیچ‌درپیچی در دامنه‌های سبز کوهستان است؛ جایی بکر و سبز که بیشتر نقاطش را مه پوشانده اما وجود مه زیاد در این منطقه، دید راننده‌ها را خیلی کم و محدود می کند و همین موضوع، باعث می شود خیلی از راننده‌ها پرتگاه های کوچک و بزرگ جلوی خود را نبینند و به ته دره سقوط کنند.
با وجود اینکه راهداران سعی می‌کنند این جاده را از هر نظر برای رانندگی مساعد کنند اما باز هم مشکلات جاده، پیچ های خطرناک و خطای انسانی احتمال تصادف را در مسیر رویایی بالا می برد و باید در حین رانندگی کاملا هوشیار بود.

700

کد خبر: 960207

وب گردی

وب گردی