نگاه تیم اقتصادی دولت متناسب با نگاه اقتصاد مقاومتی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب با اشاره به این که تیم اقتصادی دولت دوازدهم، دانش و ادبیات اقتصادی قوی برای مدیریت کشور ندارند گفت: با ادامه این روند نمی توانیم کشور را از رکود خارج کنیم.

محمد کهندل عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم اظهار کرد: در تیم اقتصادی دولت اگر نهاوندیان و نوبخت را مستثنی کنیم،تقریبا در مجموع ترکیب ضعیفی حضور دارند؛ به طوری که وزرای صنعت و معدن، کشاورزی، وزارت کار و بانک مرکزی دانش اقتصادی را به شکل کلاسیک ندارند، از طرفی هم معاون اول رئیس جمهور و شخص خود رئیس جمهور این کابینه، متاسفانه به دانش و ادبیات اقتصادی واقف نیستند و عملکرد آنها بیانگر این است که عملا توانمندی و تبحر کافی در این بخش ها ندارند.

او تصریح کرد: نوع نگاه اقتصادی دولت ( اقتصاد غرب با نگاه تئوری های رونق تورمی) است و متاسفانه دولت این تئوری را مدتهاست برای خروج از رکود در دستور کار خود قرار داده که نه با مبانی انقلاب اسلامی و فکری ما همخوانی دارد و نه این موارد در کشور جواب داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب تاکید کرد: متاسفانه با این نگاه عملا اقتصاد به سمتی سوق داده شده که الان شاهد آن هستیم و این نظریه باعث می‌شود که دارایی‌ها به سمت مسکن، دلار، سکه و طلا و غیره سوق داده شود تا جایی که نقدینگی کشور با رشد نجومی مواجه شده و در مرحله بعدی نقدینگی به بخش تولید سوق داده نشود؛ به گونه ای که به بخش فعالیت های سفته بازی و مبادله دارایی ها اختصاص داده شود.

او افزود: می توان گفت با ادامه این روند تولید ثروت و اشتغال در کشور شکل نگرفته و نمی توانیم از رکود خارج شویم و این امر سبب می شود که رونق اقتصادی را شاهد نباشیم.

کهندل تصریح کرد: لذا این نگاه درست و صحیح برای اقتصاد کشور نیست، ضمن اینکه شکاف طبقاتی را به شدت افزایش می دهد. بنابراین در ترکیب دولت به ویژه در حوزه تصمیم گیری افراد خبره نداریم و از طرفی هم نوع نگاهی که در تیم اقتصادی حاکم است، نگاه خروج از رکود و متناسب با نگاه مردم ایران نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب اضافه کرد: لازم است وزرایی که دولت برای بخش اقتصادی انتخاب می کند وزرایی باشند که نگاه آنها متناسب با نگاه اقتصاد مقاومتی باشد. همچنین در کنار این موضوع باید جاذبه ها را برای مبادلات کم کنیم و به جای آن مزیت های نسبی اقتصادی را در بخش های مختلف صنعت کشور شناسایی کنیم تا بتوانیم مشکلات را از سر راه توسعه برداریم. چرا که با هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مزیت دار اقتصادی شاهد تولید ثروت و افزایش اشتغال و خروج از رکود خواهیم بود.

402

کد خبر: 960252

وب گردی

وب گردی