سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشره خود در روز 13 تیر به مسائلی مانند جنگ تجاری چین و آمریکا، انزوای آمریکا و خروج از معاهده های بین المللی و جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه پرداختند که در ادامه به مختصری از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الایام" فلسطین در یادداشتی با عنوان "خروج آمریکا از نظام بین الملل " به قلم "عبد الغنی سلامه " به خروج آمریکا از جامعه بین المللی می پردازد. نویسنده در این یادداشت برای اثبات ایده خودش به خروج آمریکا از تفاهم نامه های بین المللی مانند تفاهم نامه هسته ای اشاره می کند. سلامه می نویسد: "از زمان ترامپ آمریکا با یک غرور و ناتوانی خاص سیاست خروج از معاهدات و تفاهم نامه های بین المللی و شوراهای وابسته با سازمان ملل متحد را در پیش گرفته است. بعد از سال ها گفت و گو میان اعضای مذاکره کننده، از تفاهم نامه هسته ای ایران خارج شد. از تفاهم نامه آب وهوایی پاریس نیز که جامعه بین المللی برای مبارزه با آلودگی محیط زیست و آب و هوایی با آن موافقت کرده بودند خارج گردید. همچنین آمریکا از تفاهم نامه مشارکت در اقیانوس آرام که یازده دولت از منطقه آسیا و اقیانوس آرام به استثنای چین در سال 2015 آن را امضا کرده بودند و در واقع چهل درصد از اقتصادجهانی را نمایندگی می کردند خارج شد. علاوه بر این موارد ترامپ با کشورهای آمریکای شمالی درباره تفاهم نامه تجارت آزاد در حال گفت و گو می باشد زیرا وی اعتقاد دارد که نباید آمریکا در ایجاد میلیون ها شغل به مکزیک کمک نماید."

روزنامه "الحیات" عربستان به قلم"رنده تقی الدین" با عنوان "اخراج ایران از سوریه معامله کنفرانس ترامپ و پوتین" به این نکته اشاره می کند که در کنفرانس آینده هلسینکی میان ترامپ با پوتین، ترامپ از رییس جمهوری روسیه درخواست خروج ایران از سوریه را مطرح می نماید. وی می نویسد: "کنفرانس آینده هلسینکی میان ترامپ با پوتین در شانزدهم ماه ژوئیه هرگز همانند کنفرانسی که روسای جمهور قبلی آمریکا و شوری یعنی ریگان و گورباچف در سال 1986 برگزار کردند نخواهد بود زیرا شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است. امروز روسیه ازیک سو هم پیمان اسد و از سویی دیگر در چارچوب توافق آستانه هم پیمان ایران می باشد و یا هم در جهت کاهش فشارهای منطقه ای و بین المللی بر نظام اسد فعالیت می کند. مسکو در همین زمان که با ایران همکاری می کند به آمریکایی ها و اسراییلی ها نیز می گوید که در جهت دور کردن ایران از اسد و سوریه تلاش کنند. روسیه و آمریکا از مدت ها قبل درباره سوریه تهعداتی به یکدیگر و بدون اینکه ملتزم به آن باشند داده بودند. یکی از مهمترین بندهای کنفرانس آینده هلسینکی درخواست ترامپ از روسیه برای اخراج ایران از سوریه می باشد. سوال اینجاست که چگونه امکانپذیر است که روسیه ایران را از سوریه اخراج نماید در حالی که میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با نظام اسد رابطه ای قابل اعتماد وجود دارد؟"

روزنامه "الاهرام "مصر هم در یادداشتی با عنوان" کنفرانس های آفریقایی و موضوعات مطرح نشده " به قلم "اسماء الحسینی" دیدگاه این نویسنده را درباره موضوعاتی که در کنفرانس آفریقایی باید مطرح شود به رشته تحریر درآورده است. نویسنده در این مقاله اشاره دارد: " نواکشوط پایتخت موریتانی میزبان سی و یکمین کنفرانس کشورهای آفریقایی است. از مهمترین موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح خواهند شد موضوع تروریسم، گسترش فساد، مهاجرت غیر قانونی، اصلاح اتحادیه آفریقا و منطقه تجارت آزاد آفریقا یی می باشد. واضح است که مسائل اساسی کشورهای آفریقایی به نظام های سیاسیشان و اصلاح این نظام ها مربوط میباشد که به شکل جدی و مهم برای اصلاح آن ها اقدام نمیکنند. اما مساله اساسی که پیشرفت این قاره را به تاخیر انداخته اصلاح و توسعه نظامهای سیاسی حاکم به منظور یک جهش اجتماعی و انتقال به یک جامعه واقعی و اجرای برنامه های توسعه یافته و قبل از هر چیز بستن درب های فساد در این قاره می باشند. در همین زمینه قابل ذکر است که اگر به کشورهای آفریقایی نگاه کنیم سطح پایین زندگی مردم این قاره رادرک خواهیم کرد."

روزنامه "الشبیبه "عمان هم در مطلبی با عنوان" استدلال ترامپ در برابر چین ضعیف است" با توجه به جنگ تجاری آمریکا علیه چین اعتقاد دارد که استدلالهای ترامپ برای به راه انداختن این جنگ ضعیف است. این روزنامه می نویسد: "هیچ کس نمیتواند در جنگ تجاری پیروز شود اما به نظر میرسد که ترامپ تصمیم گرفته تا جنگ تجاری اش را با چین ادامه دهد. ترامپ چین را به کسری تجاری آمریکا و نقض قواعد سازمان تجارت جهانی و به کار گیری اقدامات و روش های غیر عادلانه در بهره برداری ازتکنولوژی های بیگانه متهم کرد. به نظر میرسد این استدلال های ترامپ قوی نیست زیرا مثلا درباره شرکتهای بیگانه باید گفت که این شرکتها آمادگی ورود به بازارهای چین را داشتند. علاوه بر این، چین از سال 2009 مالیاتش را بر شرکتهای خارجی کاهش داده بود. واقعیت دیگر آن است که چین پیشرفت های زیادی درخصوص حمایت از حقوق مالکیت داشته است که‌ آمریکا آن را نمیپذیرد."

کد خبر: 960259

وب گردی

وب گردی