سیف: بازار ثانویه ارز از امروز آغاز بکار کرد

رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار بازار ثانویه ارز از امروز (چهارشنبه) خبر داد و گفت: در این رویه صادرکننده و واردکننده برای مبادله ارز تفاهم می کنند و این در سامانه جامع تجارت ثبت و عملیاتی نیز می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ولی اله سیف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: برخی به اشتباه تصور کردند که 20 درصد درآمد حاصل از صادرات همه کالاها قابل عرضه در بازار ثانویه است در حالی که چنین نیست و این بازار به صادرکنندگان بخش خصوصی و خُرد اختصاص دارد.

او افزود: در این بازار 20 درصد صادرات غیرنفتی یعنی صادرات اقلامی به جز «پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی رنگین» عرضه می شود که این ارز نیز صرف واردات گروه سوم کالایی خواهد شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرده است.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در این روش واردکننده و صادرکننده بر سر مبادله ارز تفاهم می کنند و با ثبت آن در سامانه جامع تجارت، عملیاتی می شود، توضیح داد: واردکننده به بانک مراجعه کرده و گواهی خود را دریافت می کند و پس از ثبت، عملیاتی می شود؛ واردکننده به بانک مراجعه گواهی ثبت خود را می گیرد و بعد با صادرکننده توافق می کند و این توافق عملیاتی می شود.


او تاکید کرد که با فعال شدن این بازار و رونق آن، به تدریج ابهامات نیز رفع می شود.رئیس کل بانک مرکزی، ضمن رد اخبار منتشر شده مبنی بر بازگشایی صرافی ها از شنبه آینده، گفت: صرافی ها اکنون نیز فعالند و در زمینه حوالجات ارزی فعالیت می کنند؛ اما اینکه امکان خرید و فروش اسکناس فیزیکی را داشته باشند، در زمان دیگری اقدام خواهد شد.
او نرخ ارز در این بازار ثانویه را متناسب با عرضه و تقاضا دانست و اعلام کرد: در گام نخست، این بازار برای واردات کالا و خدمات است و در مراحل بعدی، برای اختصاص به موارد دیگر انجام تصمیم گیری خواهد شد.

سیف در پاسخ به اینکه نقش صرافی ها در این بازار چیست، گفت: صراف می تواند رابط بین واردکننده و صادرکننده باشد.
او یادآور شد: در تخصیص ارز پتروشیمی ها به واردکنندگان، ارز فیزیکی جابجا نمی شود، بلکه از حساب های صادرکننده به واردکننده انتقال می یابد.

سیف درباره برنامه بانک مرکزی برای صرفه جویی ارزی نیز گفت: این بانک تنها ثبت سفارش هایی تامین ارز می کند که وزارت صنعت تایید کرده است؛ تصمیم گیری درباره صرفه جویی ارزی با بانک مرکزی نیست بلکه تامین کننده آن است و بنابراین می تواند نسبت به کالاهایی که ارز گرفته اند، اطلاع رسانی کند.

منبع : ایرنا

402

کد خبر: 960290

وب گردی

وب گردی