پایتخت با چالش های عمرانی و غیر عمرانی مواجه است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: کلانشهر تهران علی رغم مجموعه اقدامات بسیار زیاد در حوزه های مختلف عمرانی و غیر عمرانی با چالش ها و ابر چالش های جدی مواجه است.

به گزارش ایسکانیوز، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز چهارشنبه با حضور در منطقه 9 از نزدیک در جریان پروژه های این منطقه قرار گرفت.

وی در این بازدید از برخی نوسازی های انجام شده در بافت فرسوده منطقه، پروژه احداث مرکز پردازش به عنوان کمپ اسکان کارگری منطقه، پروژه در حال احداث کوثر به عنوان مجموعه فرهنگی ورزشی، بوستان ترافیک، مجموعه برج و میدان آزادی، روند احیای بافت فرسوده محله امامزاده عبداله، بوستان گیاهی جرجانی بازدید کرد و با حضور در مسجد حضرت فاطمه الزهرا از در جمع مردم این محله حاضر شد و سپس با حضور در خانه شهیدفرید رضا آل احمد به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد؛ وی همچنین با حضور در ساختمان مرکزی شهردای منطقه 9 در جمع مدیران و شورایاران این منطقه حاضر شد و در انتها در نشست تخصصی ساماندهی مبادی دروازه های ورودی شهر، گامی موثر در هویت بخشیدن به پایتخت شرکت کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در جمع معاونین و شورایاران این منطقه گفت: کلانشهر تهران علی رغم مجموعه اقدامات بسیار زیاد در حوزه های مختلف عمرانی و غیر عمرانی با چالش ها و ابر چالش های جدی مواجه است.

سالاری تصریح کرد: امروز باید بگوییم تهران علی رغم ظرفیت درآمد زایی بسیار بالا به لحاظ موقعیت پایتخت بودن و حضور مراکز تصمیم گیری و نهادها و دستگاههای مختلف و استقرار بنگاههای اقتصادی با چالش هایی همچون چالش های زیست محیطی، ترافیکی، نا ایمن بودن فضاهای شهری روبروست.

وی ادامه داد: شهرداری تهران نیز همانند بسیاری از نهادها و دستگاهها در طول سالهای گذشته با معضل فساد و رانت دست به گریبان بوده است و نتیجه آن این شده است که امروز پس از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم انتظارات مردم که داشتن کارنامه موفق و قابل قبول بود کشور با چالش در ساختارهای سازمانی اعم از کلان کشور و همچنین شهرداری مواجه است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: عدم تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری یکی از مشکلات در حوزه شهرداری ها است و این در حالی است که امروز 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن شده اند و روند افزایش مهاجرت به شهرها و به ویژه کلانشهرها در حال افزایش است.

سالاری به چالش آب در سطح شهر تهران به عنوان یکی از مشکلات تهران اشاره کرد و گفت: در حالی امروز بحث قطع برق در ساعات محدودی از روز مطرح می شود که تهدید کم آبی مدتهاست این شهر را تهدید می کند و قطعا نابع موجود کفاف نیازهای جمعیت تهران و شهرهای اقماری را نمی دهد.

وی تاکید کرد: هرچند قسمت عمده مسئولیت این چالش به اقلیم نسبت داده می شود اما باید توجه داشت که این مشکل در سایر کشور ها با به کارگیری خلاقیت و تجربیات جهانی حل شده است اما شهرداری تهران با دارا بودن بزرگترین املاک و ارازی در کشور نتوانسته است در این پروژه و بسیاری پروژه های دیگر موفق عمل کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا اظهار داشت: در حالی این املاک و اراضی می توانست تمامی نیازهای مالی شهر را برای همیشه تاریخ حل کند که شهرداری برای انجام پروژه های بزرگ مقیاس بسیاری از آنها را از دست داد و امروز با حجم زیادی از دیون مواجه است.

وی تاکید کرد: با تمامی این مشکلات اما مردم انتظار دارند که عملکرد شورا و مدیریت شهری دوره حاضرر را در مدت باقی مانده ببینند و با توجه به هماهنگی و همراهی شورا، شهرداری، مجلس و دولت بهانه ای برای عدم موفقیت وجود ندارد و باید برای عملکردمان به مردم پاسخگو باشیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: شهر تهران ظرفیت های ارزشمندی دارد که دیگر شهرها ازز آن محرومند و با استفاده از این ظرفیت ها می توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کرده وزمینه های مشارکت شهروندان را ایجاد کرد.

سالاری به بازدید خود از سطح منطقه اشاره کرد و گفت: کارهای انجام شده در این منطقه نشان داد که با برنامه ریزی درست توام با پیوست کارشناسی، به کارگیری خلاقیت و نوآوری مبتنی بر اراده می توان برای مردم کار کرد و این کار کردن لزوما نیاز به بودجه زیاد ندارد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای شهر باید مبتنی بر نیاز واقعی مردم باشد و نه مبتنی بر منافع یک قشر خاص گفت: بسیاری از پروژه هایی که در کشور و در تهران انجام می شده و گاها هنوز هم انجام می شود مبتنی بر نیاز مردم نیست بلکه واسطه از آن نفع می برند و تنها برخی از آن سود می برند.

سالاری با بیان اینکه امروز پروژه هایی در شهر انجام شده است که نیاز سالهای آینده شهر بوده اند، گفت: در جایی که نیازمند تامین منابع هستیم لزوم اولویت بندی در اجرای پروژه ها وجود دارد این در حالی است که برخی از پروژه ها در گذشته موازی کاری بوده و برخی پروژه ها با یک سوم هزینه قابل اجرا بوده است.

وی با بیان اینکه رویکرد شهرسازی و توسعه شهر نباید صرفا در حوزه سخت افزاری باشد افزود : در گذشته کارهای بزرگی در شهر انجام شده است با این وجود برخی از پروژه هایی نیز انجام شده است که نیازی به اجرای آن در برهه کنونی زمانی نبوده و نتیجه آن تنها بدهکار کردن شهر بوده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته به اندازه ای که به پروژه های بزرگ مقیاس شهری توجه شده است به محلات توجه نشده اظهار داشت: وجود یک بوستان کوچک ممقیاس در یک محله آنچنان تاثیرات مثبتی در محله و شهر و رضایت شهروندی دارد که بوستان های چند ده هکتاری آن تاثیر را ندارند.

سالاری وجود بی اعتمادی به مدیریت شهری را از مشکلات شهر دانست و حل آن را در گرو افزایش سرانه های خدماتی برای شهروندان ارزیابی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بافت فرسوده پرداخت و گفت: موضوع احیای بافت از اولویت های شهر و شورای پنجم است که البته این مشکل تنها مختص تهران نببوده و از اولویت های دولت نیز به شمار می رود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا مهمترین چالش بافت فرسوده را هماهنگی دانست و گفت: هنوز پس از 40 سال نتوانیستیم این هماهنگی را در کشور ایجاد کنیم.

سالاری به نوسازی تک پارسلی در شهر تهران اشاره کرد گفت: اینگونه نوسازی در خور شان تهران نیست ولی بهتر از آسیب دیدن در زمان زلزله است.

وی گفت: آمار ها نشان می دهد که 40 درصد نوسازی در بافت فرسوده به این شیوه انجام شده است اما ای کاش رویکرد هویت بخشی و تامین سرانه ها در این بافت بیشتر مورد توجه قرار می گرفت.

رئیس کمسیون معماری و شهرسازی به شیوه دولت در نوسازی بافت فرسوده انتقاد کرد و گفت: امروز دولت می خواهد در نوسازی بافت نقش تصدی گری داشته باشد درحالی که تمامی دولت ها تاکنون شعار چابک سازی را داده اند.

سالاری گفت: روش تصدی گری در نوسازی بافت شیوه ای منسوخ است و تجربه محله خوب بخت به خوبی گویای این تجربه است.

وی با بیان اینکه هیچ نیازی به دخالت دولت در ساخت و ساز در بافت فرسوده وجود ندارد، تاکید کرد: اگر دولت به مانند شهرداری به تعهدات خود در عمل کند و مشکلات قانونی شیوه مداخلاتدر این بافت را برطرف کند تاثیر بسیار زیادی در نوسازی بافت فرسوده خواهد داشت و می تواند نهضتی را در کشور ایجاد کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا اعلام کرد: متاسفانه دولت هیچ کارنامه ای در حوزه نوسازی بافت فرسوده نداشته در صورتی که اگر این موضوعات در نوسازی بافت فرسوده حل شود، هیچ مشکلی در نوسازی نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اگر بسته های تشویقی خارج از عرف در باغات محدود شود سرمایه ها به سمت بافت فرسوده گسیل خواهند شد.

۷۰۶

کد خبر: 960382

وب گردی

وب گردی