هزینه ۱۸۰۰ میلیاردی برای طرح آبرسانی غدیر

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای طرح غدیر تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا شمسایی در مراسم افتتاحیه آزمایشی طرح آبرسانی غدیر 2 که با حضور وزیر نیرو انجام شد اظهار داشت: این مراسم مربوط به بهره‌برداری آزمایشی از خط دوم غدیر مربوط به شهرهای شادگان، آبادان و خرمشهر است.

وی با اشاره به این‌ که 10 سال پیش تمام آب شرب شهرها و روستاها از محل رودخانه‌های موجود در آنها تأمین می‌شد بیان کرد: به مرور زمان به دلیل زهاب‌های کشاورزی آب شور شد و نیاز بود آب از بالا دست و مخازن سدها به شهرها منتقل شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: پروژه غدیر از سال 87 شروع شد اما عمده کارهای انجام شده مربوط به 4 یا 5 سال اخیر است و دست‌اندرکاران در جریان روند هستند.

وی با اشاره به این‌که برای طرح یک هزار و 800 میلیارد تومان هزینه شد، افزود: استان را به چند طرح تقسیم کردیم که شامل شهرهای جنوبی و شمالی شد و بقیه شهرهای به اسامی شهرهای شمال شرق 7 شهر و چند صد روستا و جنوب شرق است.

شمسایی بیان کرد: طرح جنوب شرق مناقصه آن برای آغاز به‌کار در حال برگزاری است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در بحث آبرسانی در چند سال اخیر غیر از طرح غدیر 2 هزار و 224 میلیارد تومان هزینه شد.

وی عنوان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم طرح غدیر در حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و بخش‌های زیادی از آن باقی مانده است.

شمسایی با اشاره به این‌که در آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل کیفیت نامناسب در اولویت قرار گرفتند، افزود: خط انتقال بخشی در سال 90 و بخش دیگری در سال 92 به اجرا در آمد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که اکنون دشت آزادگان 100 درصد و اهواز 85 درصد خط انتقال آنها کشیده شده است، عنوان کرد: علت مشکلات این خطوط به دلیل فرسودگی برخی از خطوط است؛ از نظر تأمین آب در ازای هر نفر متوسط 180 لیتر در شبانه روز مصرف می‌شود.

وی با اشاره به این‌که به دلیل مشکلات شبکه و نیاز به زمان، اصلاح شبکه آبفا به مرور زمان انجام می‌شود، گفت: خط دوم به عنوان پدافند غیرعامل ایجاد شده و خط دوم در اولویت قرار گرفته که در هنگام مواجه شدن با مشکل بتوان از آن آب مورد نیاز را تامین کرد.

شمسایی گفت: آب کشاورزی با احداث بند خاکی و دو سد با قفل کشتیرانی از گذشته شروع شده و امسال توسط وزیر نیرو افتتاح شد و مورد دیگر در دست ساخت است و امیدواریم بتوانیم آن را تمام کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: دولت در 15 فروردین 96 اعتبار طرح های آبرسانی جدید استان را تصویب و ابلاغ کرد و در خردادماه ظرف مدت یک سال 90 کیلومتر خط انتقال با قطر دو متر را به پایان رساندیم که کار بسیار بزرگی است و زمان پروژه بسیار مناسب است.

وی با اشاره به این‌که طرح‌های غدیر همچنان ادامه دارد و در بخش‌های شمالی استان کارهای بزرگی انجام شد، گفت: دولت از زمان مصوبه تاکنون یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار داده است.

منبع: تسنیم

400

کد خبر: 960386

وب گردی

وب گردی