یادگیری کارآفرینی در زمان دانشگاه بسیار دیر است

علیرضا فیض بخش استاد کارآفرینی دانشگاه شریف گفت: بسیاری از تلاش‌های کارآفرینی در ایران شبیه حباب است ، شروع  آموزش کارآفرینی در سال‌های پایانی دوره لیسانس و فوق لیسانس بسیار دیر است. کارآفرینی را باید از نوجوانی بیاموزیم .

به گزارش ایسکانیوز از دانشگاه شریف، همایش معرفی مدرسه تابستانی کسب و کار شریف در روز ۱۳ تیر ماه در این دانشگاه برگزار شد و در این همایش دکتر سید علیرضا فیض بخش استاد کارآفرینی این دانشگاه در سخنرانی خود درباره کارآفرینی در دانشگاه ها گفت: کارآفرینی مدت زیادی است در دانشگاه های سراسر جهان رونق گرفته است، اما این بحث در ایران متفاوت است بسیاری از نقاط جهان، دانشجویان قبل از ورود به محیط دانشگاه ساعت ها و روزهای زیادی در مکان‌های مختلفی کار کرده‌اند و با مفهوم کسب درآمد آشنا هستند.

وی افزود: در ایران، دانش‌آموزان در سال های پایانی دبیرستان مشغول آمادگی برای کنکور هستند و زمان کافی برای آشنایی و تجربه کسب و کار را ندارند، در دانشگاه های ایران نیز مانند سایر دانشگاه های جهان کارآفرینی و کسب و کار آموزش داده می‌شود اما بستر کارآفرینی آنان متفاوت است.
فیض بخش خاطر نشان کرد: در دانشگاه های سراسر دنیا اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی یک کار پاره وقت آنجام می‌دهند و اتمام دوره لیسانس در سه سال هیچ اهمیتی ندارد، اما اگر دانشجو ۶ ماه در یک محیط کار کرده باشد، بسیار مهم است چون آنان معتقدند یک جوان، در طول مدت کاری علاوه بر کسب درآمد، حل تعارضات با محیط و همکاران به بلوغ کافی برای پیشرفت دست پیدا کرده است اما در کشور ما به دلایل بسیار متعدد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

استاد کارآفرینی دانشگاه شریف یاد آورشد: به همین دلیل کسانی که وارد دوره های دانشجویی استارتاپ ها و کارآفرینی می‌شوند به درستی و کمال با مفهوم کارآفرینی عجین نمی‌شوند و به نسبت سرمایه گذاری در محیط های استارتاپی بازخورد قابل قبولی دریافت نمی‌شود.

وی متذکرشد: اگر واقع بین باشیم بسیاری از تلاش‌های کارآفرینی در ایران شبیه حباب است و این اتفاق به دلیل نبودن تجربه اولیه در جوانان است. که از چندین سال پیش همراه با اساتید حوزه کارآفرینی، بحث آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها را از زوایای مختلف بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شروع آموزش کارآفرینی در سال‌های پایانی دوره لیسانس و فوق لیسانس بسیار دیر است. کارآفرینی را باید از نوجوانی بیاموزیم و ایده «مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه شریف» از آنجا شکل گرفت و این این آموزش‌ها را برای نوجوانان ۱۳ تا ۲۰ سال شروع کردیم، تا نوجوانان و جوانانی که هنوز وارد دانشگاه نشده اند را در کلاس هایی بسیار متفاوت و پر تحرک که بر گرفته از تجربه مدارس کسب و کار موفق دنیاست، آشنا کنیم.

فیض بخش تاکید کرد:برای کارآفرین شدن باید چندین حوزه همزمان تقویت شود. ازجمله، خلاق فکر کردن،برنامه‌ریزی کردن، سیستمی ‌فکرکردن، شناخت فضای کسب و کار ایران ،دیدار و ارتباط با بزرگان کارآفرینی کشور، معرفی رشته های دانشگاهی ،معرفی و مذاکره و مدیریت ارتباطات که یک نوجوان باید بتواند خودش را معرفی کند، سخنرانی کند و در فضای کسب و کار ارتباطات خود را مدیریت نماید، اینکه بتوانند مناسبت ها و جلسات کاری را بشناسند و مدیریت کنند. این مباحث را در مدرسه کسب وکار آموزش خواهیم داد.

استاد کارآفرینی دانشگاه شریف در ادامه درباره مبحث مهم کارآفرینی یادآور شد: علاوه بر مباحث تئوری، با راه اندازی یک کسب و کار کوچک در انتهای دوره، نحوه ی شروع یک کسب و کار، نقشه های راه و مدلهای مختلف کسب درآمد، مدیریت سود، زیان، شراکت، سرمایه گذاری و مباحث پولی و مالی ارائه میگردد.

وی در پایان یاد آورشد: والدین باید فرزندان خود را چون یک بذر ببینند. بذری که درخود استعداد دارد و باید زمینه برای شکوفایی آن مهیا گردد. و اجازه دهند هر بذر به نحو مناسبی رشد کند و شکوفا گردد. فرزندان یک کنده درخت یا یک تکه چوب نیستند تا طبق تمایل پدر و مادر تراشیده شوند و به همان حالت بمانند. والدین باید اجازه دهند استعدادی که خداوند در ذات بذر قرار داده، شکوفا شود و هرچه از این بذر بروید خوب است.

دکتر محمد اسماعیل زاده عضو شورای راهبردی گروه آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف در این سمینار به معرفی تفکر سیستمی‌ در زندگی هر فرد اشاره کرد و گفت:در تفکر سیستمی می‌آموزیم، نگاهی متفاوت به دنیا داشته باشیم، نگاه کردن به همه اتفاقات دنیا به مثابه ی ظرف می‌تواند به ما کمک کند تا سیستمی ‌بیاندیشیم. اگر هر شخص سیستمی ‌بیاندیشد باید یک سوال مهم از خود بپرسد، ما در ازای ظرف عمری که تا کنون خالی کردیم چه ظرف هایی پر کرده‌ایم؟ آیا دوست داشتیم که این ظرف ها پر شود؟ کدام ظرف ها هنوز خالی ایست که میخواهیم آنها را پر کنیم؟با این روش فکر کردن می‌آموزیم که چگونه فرصت ها را از دست ندهیم و برای آینده برنامه ریزی کنیم. بدانیم دقیقا قرار است بعد از این چه کنیم؟ و این مقدمه ایست تا شما بدانید در تفکر سیستمی‌چه چیزهایی رایاد خواهید گرفت.

بهروز فروتن، صاحب برند بهروز و کارآفرین برجسته ایرانی نیز درادامه گفت:.یک کارآفرین جواب همه سوال ها را نمی‌داند اما مهم این است که همواره جستجوگر است و ذهنش مدام در حال فعالیت است. در این صورت جواب سوال‌ها را هم بالاخره پیدا خواهد کرد.او به 65 سال کار کردن خود اشاره کرد و افزود باید از سختی ها لذت برد تا طعم موفقیت را چشید. یک مدیر موفق کسی نیست که از اشتباهات بترسد، اما هرگز یک اشتباه را دوبار تکرار نمی‌کند.

وی افزود: شما برای این که موفق باشید، باید معلم باشید. معلم عاشق یاد دادن است و کسی که عاشق یاد دادن است باید یاد بگیرد. کارآفرین امروز، لزوما فردا هم کارآفرین نیست. کارآفرینی موروثی نیست، یک روش و تبادل اندیشه و یک بزرگ‌منشی و خلاقیت است و یک کارآفرین مدام باید یاد بگیرد.کارآفرینی خیلی هم سخت و عجیب و غیر قابل دستیابی نیست. هرکس که بتواند بیاندیشد و اندیشه خودش را به عمل مثبت تبدیل کند، نقش‌آفرین و کارآفرین است. این‌ها هم‌واره در حال فکر هستند و اجازه نمی‌دهند اندیشه‌شان به بطالت برود.

صاحب برند بهروز تصریح کرد: کارآفرین در تصمیم خود راسخ است، بسیاری از مردم برای آنجام کارهای پیش رو می‌گویند، از فردا. ببینیم چه می‌شود. ولی جواب یک کارآفرین فقط یک چیز است ،باید بشود. من هم اشتباه کردم و زمانی تمام سرمایه‌ام را از دست دادم و از یک آشپزخانه چندمتری شروع کردم. اما چون فکر و هدف بزرگی داشتم و می‌خواستم به موفقیت برسم توانستم جسارت به خرج دهم و به این‌جا برسم.
فروتن یادآورشد: در مورد حمایت از کالای ایرانی، من خودم تولید کننده هستم. توصیه‌ام به همه دست‌اندرکاران قدرت کشورم این است که باید بگوییم حمایت از کالای با کیفیت ایرانی. مهم این است که خودمان را باور کنیم و خودمان را متعلق به این آب و خاک بدانیم و باور کنیم که می‌توانیم. این مسیر سخت است ولی برای یک نقش‌آفرین، کارآفرین و نوآور،‌ راه طولانی‌ نیست.

دکتر محمد جهانبخت دکتری کارآفرینی از دانشگاه کارنگی ملون و استادیار رشته کارآفرینی دانشگاه سلیم اسمیت امریکا، از اساتید مدرسه تابستانی کسب و کار شریف در ادامه گفت: بسیاری از نوجوانان و جوانان به لحاظ فنی بسیار قابل هستند ولی چالش اصلی یک کارآفرین، چالش با خویش است، یک کارآفرین باید با یک ایده به مثابه یک ضربه، کسب و کار خود را شروع کند، دقیقا مانند زمانی که یک کودک متولد می‌شود و با ضربه ای نفس های ابتدایی را آغاز می‌کند، سوال اول یک کارآفرین از خودش این است که، درست است من ایده خوبی دارم و آنرا طراحی کردم، اما آیا می‌توانم وقت و پولم را برای این کار بگذارم؟ چگونه دیگران را برای همکاری متقاعد کنم؟

جهانبخت در ادامه مثالی از زندگی یکی از بزرگان مطرح کرد و گفت: در زمان مصاحبه شغلی از او می‌پرسند که در چه کاری ماهر هستی؟ او چند کار را نام می‌برد و پس از اینکه از آن کارها از او سوال می‌شود، متوجه می شود که هیچ دانشی از کارهایی که تصور داشته در آنها متبحر است، نداشته.

او ادامه داد: یک کارآفرین علاوه بر جستجوی و یادگیری، همه تلاش خود را می‌کند در کاری که آنجام می‌دهد، بهترین خود باشد. ممکن است دانش‌آموزان نمره های بسیار بالایی داشته باشند اما برای کارآفرین شدن باید یک سری از مهارت ها را یاد بگیرند مهارت های نرمی‌که چالش های درونی یک کارآفرین را حل می‌کنند،ازجمله این مهارت ها این است که یک کارآفرین همیشه کارهای سخت را ابتدا آنجام میدهد و نمی‌ترسد.همیشه متمرکز است و در میان اطلاعات درست و غلطی که از اطراف به او میرسد، تصمیم درست اتخاذ می کند و برای موفقیت بر روی کار خود تمرکز دارد.

وی در پایان متذکر شد: یک کارآفرین می داند که در ابتدای کسب و کار خود باید مانند قلب یک کودک بسیار تندتر و بیشتر کار کند تا بتواند ایده ها و انگیزه خود را به همه سیستم انتقال دهد.یک کارآفرین علاوه بر اینکه ایده پرداز بسیار توانمندی است باید بتواند بر خودش و همکارانش تاثیر بگذارد و آنها را با خود همراه سازد. باید تفکرات را با تمرین به عمل تبدیل کند و فقط فکر خوب کافی نیست.

گفتنی است، مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه شریف امسال برای سومین باز در این دانشگاه برگزار می شود و برگزارکنندگان امیدوارند تا نسلی کارآفرین در این مدرسه پرورش یابند. جهت اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه شریف https://www.sharifsummerschool.com مراجعه نمایید.

204

کد خبر: 960423

وب گردی

وب گردی