رابی مولر در 78 سالگی درگذشت

رابی مولر فیلمبرداری که با کارهای درخشان در فیلم‌های ویم وندرس، جیم جارموش و لارنس فون‌تریه به مشهور بود، در ۷۸ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، رابی مولر فیلمبردار هلندی در اثر ابتلا به گونه‌ای بیماری مغزی که توان تکلم و حرکت را از او گرفته بود، در ۷۸ سالگی درگذشت.

او با کارگردان‌های مشهور سینما از جیم جارموش گرفته تا ویم وندرس و لارنس فون‌تریه همکاری‌های موفقی داشت. خبر درگذشت او با واکنش سریع جارموش روبه‌رو شد که در توییتر نوشت: «رابی مولر پراستعداد و درخشانی را از دست دادیم که جایگزینی ندارد. من خیلی دوستش داشتم. خیلی به من آموخت. اگر او نبود احتمالا چیزهای زیادی را درباره فیلمسازی نمی‌آموختم.»

رابی مولر پس از به شهرت رسیدن پیشنهادهای بسیاری از آن سوی آتلانتیک در آمریکا دریافت کرد و آنجا با چهره‌های نامداری چون پیتر بوگدانوویچ و ویلیام فردکین پشت دوربین نشست. او علاوه بر آن با فیلمسازان کمتر شناخته شده و جوان‌تر سینمای آمریکا در آن دوران مانند جیم جارموش همکاری کرد که حاصل آن فیلم «مغلوب قانون»‌ شد. همکاری او با جارموش ادامه یافت و او فیلمبرداری «قطار مرموز»، «مرد مرده»‌ و «گوست داگ، سلوک سامورایی» را به انجام رساند.

مولر آخرین بار در سال ۲۰۰۲ در فیلم «مردمان همیشه در مهمانی»‌ به کارگردانی مایکل وینترباتم به عنوان مدیر فیلمبرداری یک اثر بلند سینمایی حضور یافت.

501

کد خبر: 960429

وب گردی

وب گردی