روستاهای سیستان و بلوچستان را  گردوغبار فرا گرفت

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بررسی تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد که گردوغبار گسترده حداقل 40 شهر و 8 هزار روستای سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است‌.

به گزارش ایسکانیوز، محسن حیدری سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از دوشنبه تا امروز بیشینه سرعت وزش بادهای 120 روزه در شمال استان به 104 کیلومتر بر ساعت رسیده است، اظهار داشت: سرعت این باد سبب وقوع پدیده طوفان گردوخاک در برخی شهرهای شمالی و همچنین تشکیل یک توده عظیم گردوغبار شد که رفته رفته بخش‌های زیادی از استان را فرا گرفت‌.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم‌زمان در بخش‌هایی از کویر لوت نیز وزش باد شدید رخ داده است، ادامه داد: بررسی تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد که توده گردوغبار در روزهای اخیر حداقل 40 شهر و 8 هزار روستای سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است‌.

وی افزود: در بیشتر این شهرها و روستاها غلظت ذرات گردوغبار بسیار زیاد بوده است به طوریکه در شهرهای دارای ایستگاه هواشناسی نظیر زابل و زاهدان که میزان غلظت ذرات معلق به صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است، شرایط کیفی هوا به 15 تا 22 برابر حد مجاز نیز رسیده است‌.

حیدری گفت: بیشترین غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون در هوای زابل 3269 میکروگرم در هر متر مکعب هوا گزارش شده که بیش از 22 برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت است. همین گردوغبار در شهر زاهدان سبب شد تا غلظت غبار به بیش از 15 برابر حد مجاز برسد‌.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: از دوشنبه تا کنون حداقل چند بار از 13 ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان گزارش گردوغبار گسترده یا وزش باد و گرد وخاک داشتیم که حداقل در پنج ایستگاه میزان دید افقی به زیر هزار متر رسیده است‌.

وی افزود: در این مدت میزان دید افقی در شهر سراوان که در فاصله 570 کیلومتری از ایستگاه هواشناسی زابل قرار دارد در کمترین زمان به 200 متر رسید. همچنین دید افقی در شهرهای زهک، نصرت‌آباد و میرجاوه نیز به ترتیب به 50، 700 و 800 متر رسید‌.

حیدری تصریح کرد: امسال سرعت وزش بادهای 120 روزه در شمال استان به حدود 110 کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است که با توجه به خشکسالی حاکم در منطقه و خشک بودن تالاب‌های هامون، موجب وقوع پدیده‌های خاک‌دار فراوانی نظیر طوفان گردوخاک شده است‌.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: طوفان گردوخاک یکی از پدیده‌های مخرب جوی است که به لحاظ علمی شرایط خاصی دارد و زمانی گزارش می‌شود که سرعت وزش باد حداقل ۵۴ کیلومتر بر ساعت و دید افقی هم‌زمان نیز کمتر از هزار متر باشد.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 960431

وب گردی

وب گردی