آیا مدیر ساختمان می‌تواند برق و گاز مشترک واحد بدهکارِ شارژ را قطع کند؟

اگر در ساختمانی زندگی می کنید که یک یا چند خانواده شارژ ساختمان را پرداخت نمی کنند چه برخوردی انجام می دهید؟ آیا مدیر ساختمان می تواند برق یا گاز واحد ی که بدهکار است را قطع کند؟

به گزارش ایسکانیوز قانون درباره نحوه برخورد مدیر ساختمان با واحدی که حق شارژ را پرداخت نمی‌کندمی گوید: در صورت خودداری مالک یا مستأجر یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می‌کند و اگر ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی اش را پرداخت نکند مدیر ساختمان می‌تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل: شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و ... به او خودداری کند.
لازم به ذکر است منظور فقط خدمات مشترک است. پس اگر برق یا آب اختصاصی مالک امتناع کننده از هزینه شارژ باشد مدیر نمی‌تواند آن را قطع کند. برای قطع خدمات مشترک باید به دو نکته توجه داشت:
۱- برگ اظهارنامه برای امتناع کننده از طریق دادگستری فرستاده شود و 10 روز از تاریخ ابلاغ آن گذشته باشد و مالک یا مستأجر از پرداخت شارژ امتناع کند.
۲- مدیر ساختمان فقط حق قطع خدمات مشترک را دارد نه خدمات اختصاصی را؛ بنابراین اگر مدیر ساختمان بدون رعایت مراتب بالا خدمات مشترک را قطع کند خودش قابل تعقیب بوده و از نظر کیفری به عنوان ممانعت از اجرای حق به مجازات حبس محکوم می‌شود.
اگر مالک یا مستأجر علیرغم قطع خدمات مشترک باز هم از پرداخت بدهی اش امتناع کرد مدیر ساختمان به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ شده که از آن سخن گفتیم علیه شخصی امتناع کننده اجرائیه صادر می‌کند.
به نظر می‌رسد در صورتی که قطع خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف دادخواست بدهد. مرجع رسیدگی به این گونه شکایت‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌کند و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می‌شود محروم می‌کند و تا دو برابر مبلغ بدهی او را به نفع مجموعه جریمه خواهد کرد.

میزان

700

کد خبر: 960466

وب گردی

وب گردی