مطالبات نانوایان چیست؟ / گلایه ها بر سَرِ آرد دونرخی و قیمت نان

آخرین بار آذر ماه سال 93 بود که اصلاح قیمت نان با وعده بهبود کیفیت به مردم کلید خورد و نان رسما گران شد. این درحالی است که با گذشت چند سال از این ماجرا تغییر کمی در این زمینه حاصل شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ البته برخی از مسئولان اتحادیه نانوایان براین باروند در شرایطی که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت نان ندارد، باید تمامی واحدهای نانوایی از پرداخت هزینه های آب، برق،گاز، مالیات و بیمه معاف شوند و یا حداقل معادل 30 درصد قیمت کنونی هر نان یارانه از سوی حاکمیت در اختیار واحد ها قرار گیرد چرا که با وجود افزایش سرسام آور هزینه های تولید و ثبات قیمت نان در چهار سال اخیر دیگر رمقی برای نانوایان باقی نمانده است.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که بسیاری از مسئولان یکسان سازی نرخ آرد و نان و ایجاد رقابت سالم میان نانوایی ها درسال 89 را دوران طلایی صنعت نان می دانند و معتقدند که پافشاری دولت مبنی بر اختصاص آرد یارانه ای در سال 92 موجب شد که مجددا به اول خط برسیم این در حالی است که یکسان سازی نرخ آرد و نان تنها نسخه شفا بخش کیفیت در این بخش به شمار می رود که با وجود مطرح شدن آن در جلسات مختلف دست های پشت پرده به بهانه های مختلف از اجرای آن سرباز می زنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت دلایل بی کیفیتی نان و برنامه دولت برای افزایش قیمت یا سیاست های جایگزین این موضوع خبر شویم:

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکهقیمت نان در اختیار حاکمیت و دولت است، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد،دولت برنامه ای برای افزایش قیمت نان ندارد.

به گفته وی با وجود ثبات قیمت نان در 4 سال گذشته،مسئولان دولتی نباید انتظار توزیع نان با کیفیت و وزن صحیح از نانوایان را داشته باشند.

کرمی با اشاره به اینکه نانوایان با مشکلات متعددی روبرو هستند، افزود: با توجه به آنکه حاکمیت اجازه افزایش قیمت نان به نانوایان را نمی دهد از این رو آنها به سبب افزایش هزینه های تولید قادر به ادامه فعالیت خود نیستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نانوایان همیشه شرایط مردم را درک کردند و به سود کم قانع بودند، اظهار کرد: در شرایطی که امکان افزایش قیمت نان وجود ندارد، از حاکمیت انتظار می رود که برای جبران بخشی از زیان نانوایان به طور مستقیم یارانه به واحد های نانوایی اختصاص دهد.

به گفته وی معافیت واحد های نانوایی از پرداخت هزینه های آب، برق،گاز و بیمه و توزیع آرد با قیمت ارزانتر راه حل مناسبی برای جبران هزینه نانوایان به شمار می رود.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با اشاره به ضرورت بکارگیری برخی تمهیدات در جهت رفع مشکل نانوایان بیان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد نانوایان متوجه این موضوع هستند که امکان افزایش نرخ نان وجود ندارد و به همین خاطر از دستگاه حاکمیتی انتظار دارند که با توزیع یارانه باری از دوششان برداشته شود.

وی با بیان اینکه افزایش 30 درصدی قیمت نان جوابگوی هزینه نانوایان نیست، اظهار کرد: در شرایط کنونی اگر دولت به طور متوسط قیمت نان را 30 درصد افزایش دهد یا معادل آن یارانه به صورت مستقیم به تولیدکنندگان پرداخت کند، تنها بخشی از هزینه های تولیدکنندگان طی این 4 سال جبران می شود.

کرمی با بیان اینکه نانوایان با توزیع نان رایگان هیچ گونه مشکلی ندارند، افزود: اگر دولت هزینه های نانوایان را پرداخت کند،نانوایان نان رایگان در اختیار مردم قرار می دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: از مسئولان دولتی تقاضا داریم که تمهیداتی برای نانوایان بیندیشند چرا که هم اکنون نانوایان به سبب افزایش چشمگیر هزینه های تولید در شرایط اضطراری قرار دارند که رایزنی با مسئولان اتحادیه و رسیدن به یک نتیجه مشترک امری ضروری به شمار می رود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان و تامین هزینه های نانوایان چه میزان یارانه باید در اختیار واحدهای نانوایی قرار دهد، بیان کرد:در شرایط کنونی اگر دولت حداقل 30 درصد کارمزد و یارانه براساس نرخ کنونی انواع نان به واحد های نانوایی پرداخت کند،بخشی از هزینه تولید و ثبات قیمت نان در 4 سال اخیر جبران خواهد شد.

به گفته کرمی با توجه به آنکه سازمان حمایت بررسی های لازم مبنی بر آنکه از یک کیسه آرد چه تعداد نان لواش،بربری، تافتون و سنگگ تولید می شود، انجام داده است، لذامی بایست براساس آن یارانه روزانه ، ماهانه و سالانه واحد های نانوایی مشخص شود.

این مقام مسئول از افزایش بالای 50 درصدی نانوایان در 4 سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، اتحادیه ،افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت نان و معادل آن اختصاص یارانه به واحد های تولیدی برای ادامه فعالیت نانوایان را مکفی می داند.

وی قیمت هر کیلو گندم یارانه ای را 665 و گندم آزاد را 900 تومان اعلام کرد و افزود: براین اساس قیمت هر کیسه آرد گندم یارانه ای 33 هزار و آرد گندم آزاد 53 هزار و 500 تومان است که قیمت آرد و گندم یارانه ای در چهار سال اخیر تغییری نداشته و تنها قیمت آرد آزاد در دو ماه اخیر هر کیسه 2 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه نان های حجیم صنعتی با بیان اینکه 85 درصد نانوایی های کشور دولتی و تنها 15 درصد آزاد پز هستند، اظهار کرد: علی رغم ثبات قیمت گندم یارانه ای در چند سال اخیر، اما سایر هزینه های تولید نظیر آب، برق،گاز، بیمه و کارگر به شدت افزایش یافته است.

به گفته وی با توجه به آنکه قیمت آرد تنها 40 درصد سهم تولید را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین با وجود نوسان چشمگیر سایر عوامل تولید، افزایش قیمت نان امری اجتناب ناپذیر است.

تولید انبوه نان یک راه برای کاهش قیمت تمام شده تولید

کرمی در بخش دیگر سخنان خود تولید انبوه نان را یکی از راهکارهای مناسب کاهش قیمت تمام شده اعلام کرد و افزود: با وجود آنکه قیمت تمام شده نان در واحد های کوچک بالاتر از واحد های بزرگ است؛بنابراین همانند کشورهای اروپایی باید به سمت و سوی تاسیس کارخانه های بزرگ تولید نان رویم تا بتوانیم نان ارزان و با کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.

رئیس اتحادیه نان های حجیم ونیمه حجیم صنعتی ادامه داد: در گذشته واحد های نانوایی در کشور ترکیه همانند ایران بود که بعد از مدتی برای توزیع نان ارزان و با کیفیت، کارخانه بزرگ تاسیس کردند که هم اکنون در کشور جز تولید نان به شکل انبوه راه دیگری وجود ندارد.

یکسان سازی نرخ آرد و نان نسخه شفا بخش واحدهای نانوایی/قیمت دستوری جوابگو نیست

وی با انتقاد از این موضوع که متولی خاصی برای نانوایی در کشور وجود ندارد،بیان کرد: در شرایط کنونی قیمت دستوری نان و نبود فضای رقابتی سالم میان نانوایان و کارخانجات آرد مشکلاتی به وجود آورده است چرا که دولت از یکسان سازی نرخ آرد و نان و حذف قیمت دستوری نگرانی هایی دارد در حالیکه با یکسان سازی نرخ آرد و نان نه تنها افزایشی در قیمت نان رخ نمی دهد بلکه نان با کیفیت تری به مردم عرضه خواهد شد.

به گفته کرمی رانت و فسادهایی پشت پرده توزیع گندم و آرد یارانه ای وجود دارد که به هیچ عنوان این افراد تمایلی به اجرای یکسان سازی نرخ آرد و گندم ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه نسخه شفا بخش شفافیت و رقابت سالم میان واحد های نانوایی تنها یکسان سازی نرخ آرد و نان است؛بنابراین از مسئولان انتظار می رود که موضوع نان را جدی بگیرند.

وی افزود: همانند مریضی که پس از مراجعه به پزشک وتشخیص بیماری سرطانی سریعا نسبت به برداشت آن اقدام می شود، انتظار می رود در واحد های نانوایی با یکسان سازی نرخ آرد و نان این غده سرطانی برداشته شود تا شاهد بزرگ شدن مشکلات واحدهای نانوایی نباشیم.

به گفته کرمی تا زمانی که دولت به واحد های نانوایی یارانه می دهد، به سبب فساد و رانتی که پشت پرده وجود دارد شاهد مشکلات و معضلات متعددی در نانوایی ها خواهیم بود.

سال 89 دوران طلایی صنعت نان

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه با آزاد سازی نرخ آرد و نان در سال 89 شاهد شکوفایی صنعت نان بودیم،بیان کرد: این درحالی است که در سال 92 با پافشاری دولت مبنی بر اختصاص یارانه به نانوایان به اول خط رسیدیم و درنهایت شاهد بی کیفیتی مجدد نان و کاهش وزن چانه شدیم.

کرمی در پایان سخنان خودبا اشاره به اینکه کاهش کیفیت نان و وزن چانه به معنای افزایش قیمت است، تصریح کرد: با توجه به آنکه مردم به دنبال کیفیت نان هستند،به همین خاطر از دولتمردان انتظار می رود که با یکسان سازی نرخ آرد و نان به این ماجرا خاتمه دهد تا دیگر شاهد نان تولیدی با حرارت مستقیم، استفاده از جوش شیرین و سایر افزودنی ها نباشیم.

93 درصد نان مورد نیاز مردم سنتی است/تصمیم قاطعی راجع به افزایش قیمت نان اتخاذ نشد

قاسم زراعت کار رئیس اتحادیه نانوایان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به اینکه 93 درصد نان مورد نیاز مردم توسط 90 هزار نانوایی سنتی موجود در کشور تامین می شود، اظهار کرد: این درحالی است که 7 درصد مابقی نیاز خانوار به نان های فانتزی و صنعتی اختصاص دارد.

وی از مازاد 40 هزار نانوایی مازاد بر نیاز کشور خبر داد و گفت: صدور بخشنامه یک شبه از سوی مسئولان دولتی مبنی بر اخذ مجوز ظرف مدت زمان 15 روز به متقاضیان پس از بررسی های اولیه موجب شده است که افراد زیادی به این سمت و سو گرایش پیداکنند در حالیکه این امر با وجود تراکم نانوایی در سطح کشورمشکلات متعددی برای نانوایان در بر داشته است.

زراعت کار با بیان اینکه اتحادیه به دنبال گرانی نان نیست، افزود: اگر دولت هزینه های نانوایان را تامین کند،آنها حاضرند نان رایگان در اختیار مردم قرار دهند.

این مقام مسئول مجموع فروش ماهانه یک نانوایی لواش را 22 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به پرداخت 10 میلیون و 700 هزار تومان از این میزان به شرکت غله بابت خرید آرد و سایر هزینه های تولید نظیر کارگر، آب، برق،گاز،بیمه، مالیات و ... تولید صرفه اقتصادی چندانی برای نانوا ندارد و حال جای سوال است که نانوایان که باغ بالا و پایینی ندارند باید از کجا هزینه های خود را تامین کنند.

وی با انتقاد از ثبات نرخ نان طی چهار سال اخیر بیان کرد: با توجه به افزایش شدید هزینه های تولید ،گلایه های مکرر نانوایان و ارائه آنالیز قیمت تمام شده در ابتدای هر سال به سازمان حمایت، اما تاکنون تصمیم قاطعی درباره افزایش نرخ نان اتخاذ نشده است.

به گفته زراعت کار با وجود ساعت کاری بالای نانوایان در این گرمای طاقت فرسا از مسئولان دولتی انتظار می رود که توجه جدی به این صنعت داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود شرایط اقتصادی دولت که امکان افزایش قیمت نان وجود دارد، چه راهکار دیگری برای جبران هزینه های تولید باید به کار گرفته شود، بیان کرد: نان باید از سیاست خارج شود تا رقابت سالم میان نانوایان به وجود آید چرا که با وجود دو نرخی بودن آرد هیچ گونه رقابتی نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران ادامه داد: با یکسان سازی نرخ آرد و نان از سال 90 تا 92 به سبب ایجاد رقابت سالم میان نانوایان شاهد افزایش کیفیت و رضایت مندی مردم بودیم این درحالی است که از سال 92 به بعد با عرضه گندم و آرد با دو نرخ متفاوت آزاد و یارانه ای ،رقابت سالم از صحنه خارج شد.

به گفته وی تا زمانی که دولت تصمیم قاطعی درباره افزایش قیمت نان و یکسان سازی نرخ آرد و گندم اتخاذ نکند، نمی توان هیچ نویدی به نانوایان داد، اما بنده به عنوان مسئول اتحادیه و عضو کارگروه آرد و نان پیگیر حقوق نانوایان هستم و از مسئولان دولتی انتظار می رود هر چه سریع تر تصمیماتی درباره افزایش قیمت نان و راه های جایگزین این موضوع به کار گیرند.

زراعت کار در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از کیفیت پایین آرد در فصل تابستان تصریح کرد: با توجه به گلایه های متعدد نانوایان در فصل تابستان مبنی بر کیفیت پایین آرد های تولیدی و بررسی آن در آزمایشگاه های اتحادیه می توان گفت که اختلاط نامناسب گندم های درجه دو و سه با یکدیگر و گلوتن پایین آرد ،منجر کاهش کیفیت نان های تولیدی و گلایه مندی نانوایان و مصرف کنندگان شده است.بدین منظور انتظار می رود که کارخانه های آرد سازی اختلاط آرد با یکدیگر را به درستی انجام دهند چرا که گلوتن آرد در فصل تابستان نباید کمتر از 27 باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

400

کد خبر: 960483

وب گردی

وب گردی