زنگ خطر سفره‌های زیر زمینی به صدا درآمد/ مردم و کشاورزان باید الگوی مصرف آب را اصلاح کنند

کاهش بارندگی، افزایش دما و خشکسال‌های اخیر به سبب استفاده بیش از حد از منابع آبی ارزشمند، زنگ خطر سفره‌های زیرزمینی را به صدا درآورد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بیش از یک دهه است که کاهش بارندگی، تغییرات اقلیم و خشکسالی های اخیر، آب و هوای کشور را دست خوش تغییر و تحولاتی قرار داده است به گونه ای هم اکنون کاهش شدید سفره های زیرزمینیبه عنوان یکی از چالش های اصلی پیش رو به مرز هشدار رسیده است.

با وجود آنکه کاهش بارندگی و افزایش دما بر مصرف بیش از حد مجاز این سفره های زیرزمینی دامن می زند، از مسئولان ذی ربط انتظار می رود که در راستای کنترل بی رویه از منابع ارزشمند آبی چاره اندیشی کنند چرا که براساس پیش بینی هیات بین المللی ippc روند خشکسالی تا دهه 2090 نیز ادامه دارد.

البته ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان بر مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی ناشی از روش آبیاری سنتی و کشت محصولات آب بر انتقاداتی دارند که ادامه این روند در کنار افزایش دما و کاهش بارندگی می تواند به یک بحران خطرناک مبدل شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت میزان بارندگی ومنابع آبی سفره های زیر زمینی با خبر شویم:

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،از کاهش 26 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: براساس پیش بینی هیات بین المللی ippc راجع به شرایط اقلیمی تا دهه 2090 به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دما روند خشک شدن را پیش رو خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش دما در سال های اخیر بر تشدید خشکسالی ها دامن زده است، افزود: امسال میزان درجه دما نسبت به درازمدت با افزایش یک درجه ای روبرو شد، ضمن آنکه در دهه های آتی این روند افزایش دما نیز ادامه خواهد داشت.

ضیاییان ادامه داد: گرم شدن هوا و کاهش بارندگی در سال های آتی در کنار سایر عوامل نظیر افزایش جمعیت و نیاز به آب در مصارف کشاورزی و خانگی همگی دست به دست هم می دهند تا به هر شکلی خشکسالی را تشدید کنند که این امر زنگ خطری برای کشور به شمار می رود.

وی اصلاح مصرف آب در پی تغییر اقلیم را امری ضروری دانست و گفت: این درحالی است که با ادامه روند کنونی مصرف آب در سال های پیش رو، تمامی منابع را از دست خواهیم داد.

رئیس مرکز خشکسالی از اُفت شدید منابع آبی سفره های زیرزمینی خبر داد و افزود: با توجه به آنکه بخش عمده مصرف آب در بخش کشاورزی و شرب از آب های سطحی و زیرزمینی تامین می شود؛بنابراین بدیهی است که در سال های اخیر منابع آبی سفره های زیر زمینی به سبب نبود بارش و تبخیر زیاد ناشی از افزایش دما با اُفت شدیدی روبرو شده باشد.

متهم کردن بخش کشاورزی کار منطقی نیست

مسعود حقیقت رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه در تمامی بخش ها با مشکل کمبود آب روبرو هستیم، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به غذا بدیهی است که منابع سفره های زیرزمینی به سبب افزایش مصرف و خشکسالی های اخیر اُفت چشمگیری پیدا کرده باشد.

وی درباره اینکه برخی کارشناسان کاهش منابع سفره های زیرزمینی را ناشی از مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی اعلام می کنند، افزود: ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی مواجه بوده است و همواره این خشکسالی ها به شکل طبیعی در بخش کشاورزی و ایدولوژی ادامه دارد؛ بنابراین متهم کردن یک بخش به سبب مصرف بیش از حد آب کار منطقی نیست.

حقیقت ادامه داد: با توجه به کاهش مصرف آب و افزایش نیاز به غذا این امکان وجود ندارد که به سبب حفاظت از منابع آبی اقدام به واردات کنیم.

این مقام مسئول از کاهش نزولات جوی طی 8 سال اخیر خبر داد و گفت: بنابراین برای تامین نیاز کشور ناگریزیم از آب های سطحی و زیر زمینی استفاده کنیم و همواره پیشنهاد ما این است که به جای متهم کردن یک بخش در مصرف بیش از حد آب به دنبال راهکارهایی برای کنترل این میزان باشیم چرا که میزان آب شیرین موجود در کشور بسیار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه راهکار مبارزه با کم آبی در دولت پیگیری می شود،افزود: با توجه به آنکه جمعیت کنونی نیاز به غذا دارد و امکان واردات تمامی مواد مورد نیاز از خارج وجود ندارد؛بنابراین وزارت جهاد، وزارت نیرو و هواشناسی همگی باید دست به دست یکدیگر دهند تا با استفاده بهینه ازمنابع آبی بتوان بحران پیش رو را سپری کرد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: سفره های منابع زیرزمینی در برخی استان ها به سبب برداشت بیش از حد مجاز و کاهش بارندگی ها اُفت چشمگیری داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

400

کد خبر: 960486

وب گردی

وب گردی