صدور  49 هزار جواز دفن توسط  دادپزشکان در سال96

رییس گروه پزشکی معتمد سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: پارسال 49 هزار و 647 جسد در چارچوب واحد دادپزشک (پزشک معتمد) معاینه و برای آنها جواز دفن صادر شد.

به گزارش ایسکانیوز از ایرنا «مهرداد علی بخشی» امروز افزود: طرح دادپزشک از سال 1393 با هدف کاهش ورودی به پزشکی قانونی و جلوگیری از مراجعه غیرضروری تدوین شد و در 30 استان، زیر نظر سازمان پزشکی قانونی کشور اجرا می شود.
وی ادامه داد: پارسال استان های فارس، کرمان، خراسان رضوی، البرز و لرستان دارای بیشترین آمار معاینات اجساد توسط دادپزشک بودند.
رییس گروه پزشکی معتمد سازمان پزشکی قانونی گفت: پارسال در استان های فارس 9 هزار و 948، کرمان پنج هزار و 733، خراسان رضوی 6 هزار و 206، البرز چهار هزار و 264 و لرستان سه هزار و 247 معاینه جسد به دست دادپزشکان صورت گرفت.

طرح دادپزشک و جلوگیری از ارجاع غیرضروری جسد به پزشکی قانونی


رییس گروه پزشکی معتمد سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در این طرح با توجه به دقیق شدن معاینات متوفیات و علمی شدن صدور گواهی فوت، از تشکیل پرونده های بی مورد با عنوان مرگ مشکوک که فوت آنها قابل تشخیص و طبیعی بودن فوت قابل احراز است، در دستگاه قضایی و سازمان پزشکی قانونی جلوگیری می شود.
وی یادآوری کرد: در بسیاری مواقع به دلیل دسترسی نداشتن به پزشک معالج یا تردید در تشخیص علت فوت، موضوع به دستگاه قضایی ارجاع می شود یا زمانی که باید اجساد به سیستم قضایی ارجاع شود به دلیل بی اطلاعی پزشک، جواز دفن برای آنها صادر می شود.

بیشترین شمار پزشک معتمد دادپزشک در استان های تهران با 50 و فارس با 36 نفر فعالیت می کنند


علی بخشی افزود: با توجه به اینکه علت بسیاری از مرگ ها مشخص نیست، در توافق سال 1392 بین سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد صدور جواز دفن ساماندهی شود.
وی یادآوری کرد: در جواز دفن هایی که صادر می شود، باید برخی اطلاعات احصا شود تا سیستم بهداشتی و درمانی بتواند با برنامه ریزی دقیق، خدمات ارایه کند.
«باید از صدور مجوز برای دفن های غیراصولی جلوگیری شود؛ به عبارتی اگر جواز دفن صادر می شود، باید مولفه هایی داشته باشد و بدرستی تکمیل شود».
به گفته این مسوول، یکی از اقدام های ضروری در این زمینه، آموزش پزشکان برای معاینه صحیح و بررسی مدارک و تشخیص دقیق علت فوت و به تبع آن جلوگیری از ارجاع بی مورد پرونده به دستگاه قضایی است.
علی بخشی اضافه کرد: پزشک معالج در موارد فوت طبیعی به صدور گواهی فوت مکلف شده اما در مواقعی که مردد است یا نمی تواند بدرستی تشخیص دهد، با شماره تلفن این مرکز تماس و از پزشکان کارشناس مشورت می گیرد.
«اگر پزشکان در بیمارستان توانستند گواهی فوت اصولی صادر کنند، جواز دفن صادر می شود و اگر در مشورت به این نتیجه رسیدند که پرونده باید به پزشکی قانونی ارجاع شود، جسد را طی مراحل قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می دهند».
علی بخشی ادامه داد: همچنین اگر جرم یا شکایتی مطرح باشد یا حتی کوچک ترین شکی وجود داشته باشد، پرونده باید وارد سیستم قضایی شود اما در مواردی که این مسائل مطرح نیست و تشخیص علت فوت با اشکال همراه است یا اینکه مدارک را نتوانستند به طور کامل بررسی کنند، موارد به عنوان مرگ مشکوک ارجاع می شود.
با توجه به قانون برنامه ششم توسعه و آیین نامه اجرایی آن، طرح دادپزشک به عنوان پزشک معتمد ادامه می یابد.

700

کد خبر: 960528

وب گردی

وب گردی