آغاز اعمال تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی توسط آمریکا

دولت آمریکا اعمال افزایش تعرفه گمرکی 25 درصدی بر بیش از 800 قلم کالای وارداتی از کشور چین به ارزش 34 میلیارد دلار را رسما آغاز کرد.

به گزارش ایسکانیوز، افزایش این تعرفه باعث افزایش نگرانی ها در بازارهای جهانی از بروز جنگ تجاری بین آمریکا - چین شده است.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا قبلا گفته بود که بخش اول تعرفه گمرکی به ارزش 50 میلیارد دلار بر محصولات تکنولوژیکی چینی به دلیل "سوء استفاده از تکنولوژی آمریکایی و شیوه های نامناسب تجارت " از ساعت دوازده امروز به وقت محلی "واشنگتن " پایتخت آمریکا رسما آغاز خواهد شد.

"کاخ سفید" اعلام کرد که قسمت دوم وضع مالیات اضافی بر کالاهای تجاری چین که شامل 300 محصول و به ارزش تقریبا 16 میلیارد دلار است، از هفته سوم این ماه اجرا می شود.

اعمال تعرفه گمرکی 25 درصدی بر بیش از 818 قلم کالای وارداتی چینی به ارزش 34 میلیارد دلار شامل؛ راکتورهای هسته ای، توربین های گاز، دستگاه های تبدیل گاز به مایع، کوره ها و ماشین های ظرفشویی تجاری است.

انتظار می رود که دولت چین اقدام به مقابله به مثل کرده و تعرفه های گمرکی مشابهی را به اجرا بگذارد.

"گائو فنگ"، سخنگوی رسمی وزارت بازرگانی چین در این رابطه اعلام کرد ، که چین هرگز نخستین تیر را شلیک نخواهد کرد. اما اگر این اقدامات مالیاتی از سوی ایالات متحده صورت گیرد، چین در راستای حفظ منافع اساسی کشور و مردمش مجبور است به آن واکنش نشان داده و از منافعش حفاظت کند.

همچنین وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که 25 درصد تعرفه گمرکی بر بیش از 659 قلم کالای وارداتی به ارزش 50 میلیارد دلار اعمال خواهد کرد.

کارشناسان تجارت اعلام کردند که اعمال تعرفه های گمرگی متقابل بین دو کشور آمریکا و چین با بزرگترین اقتصادهای جهان می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به بار آورد.

دونالد ترامپ نیز اعلام کرده است که در صورت واکنش متقابل چین به وضع مالیات اضافی٬ مجددا به اعمال تعرفه گمرکی به ارزش 200 میلیارد دلار خواهد پرداخت.

کارشناسان تجارت خاطرنشان می کنند که اعمال تعرفه های گمرگی متقابل بین دو کشور آمریکا و چین با بزرگترین اقتصادهای جهان می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به بار آورد.

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری «فیچ» روز گذشته هشدار داده است که اگر جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن آغاز شود و گسترش یابد، هزینه تجارت جهانی می تواند به 2 تریلیون دلار برسد.

ترامپ در تاریخ 9 مارس سال جاری با امضای دستوری، تعرفه واردات فولاد را 25 درصد و آلومینیوم را 10 درصد افزایش داد.

کد خبر: 960537

وب گردی

وب گردی