سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های امروز خود به مسائل مربوط به خاورمیانه ، فلسطین و فرصت طلبی چین از تنش های به وجود آمده با آمریکا پرداختند که خلاصه ای از آن ها را در اینجا ذکر می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الشرق الاوسط "عربستان در عنوان "پناهجویان درعا به سوی اسراییل و اردن" به قلم "عبدالرحمن الراشد" به مسأله آوارگی و پناهجویی هزاران سوری، از منطقه "درعا" این کشور به سوی مرزهای اردن و اسراییل می پردازد. وی در همین زمینه اشاره می کند که اسرائیل به هیچ وجه حاضر نخواهد شد تا مرزهایش را به روی پناهجویان بازکند. نگارنده می نویسد: "دویست و پنجاه هزار نفر از سوری ها در میدان جنگ بین نیروهای نظام و جنگنده های هوایی روسیه با گروه های مسلح تروریستی در مناطق دیگر این کشور، ازمناطق جنوب غربی سوریه درحال فرار هستند. اکثر فرار کنندگان زنان و کودکان استان درعا هستند. برخی از این پناهجویان به صورت پیاده به سوی مرزهای غربی، اسرائیل و برخی دیگر به سوی اردن در حال حرکت هستند. اسرائیل و اردن به دنبال تصمیم مقامات ترکیه مبنی بر بستن مرزهایشان به روی پناهجویان سوری از شمال این کشور، اجازه ورود این پناهجویان را به کشورشان نمی دهند. درباره اسرائیل باید گفت که بعید است این رژیم به کسی اجازه ورود به مرزهایش را بدهد زیرا به طور دایم به این مسأله فکر می کند که چگونه می تواند از دست فلسطینی ها و به طور مشخص اهالی کرانه باختری رهایی پیدا کند."

روزنامه "الاهرام "مصر هم در یادداشتی با عنوان "خدمت بزرگ ترامپ به چین" به قلم "احمد عبد التواب" خصومت تجاری کنونی ترامپ با اتحادیه اروپا و همچنین چین را فرصتی برای چین به حساب می آورد تا به واسطه آن بتواند در هماهنگی با اتحادیه اروپا در مقابل سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا در این خصوص بایستد. وی در این زمینه می نویسد: "سیاست های کنونی ترامپ فرصتی را در اختیار چین قرار داده است. ترامپ به دنبال آن بود تا در ارتباط میان آمریکا با اروپا به عنوان قوی ترین هم پیمانش در جهان نقش ویژه ای را بازی کند. این نقش تا زمانی پیش رفت که نتایج تصمیم های اخیر وی درباره تجارت جهانی و اعمال عوارض گمرکی بر کالاهای اروپایی و غیره آشکار شد به گونه ای که طرف های هم پیمان اروپایی نه تنها با رویکرد متضاد ترامپ مواجه شدند بلکه نزاع هایی هم بر سر منافع میان این کشورها با آمریکا درگرفت. در همین زمینه برخی از دیپلمات های اروپایی در رسانه های غربی اظهار داشتند که چین تلاش می کند نه تنها از چالش میان آمریکا و اروپا استفاده کند بلکه به عمیق تر شدن آن نیز دامن بزند. چین به اروپا اعلام کرد که آماده است تا با اتحادیه اروپا در اتخاذ موضع واحد در سازمان تجارت جهانی ضد سیاست های ترامپ هماهنگ باشد."

روزنامه "البیان"امارات به قلم "البدر الشاطری " با عنوان "اسرائیل و نظام آپارتاید" اقدامات این رژیم را در نوار غزه و کرانه غربی را اقداماتی نژاد پرستانه به حساب آورده و آن را ناقض همه قوانین و تعهدات بین المللی می داند. نویسنده اشاره دارد: "صفت آپارتاید (نژاد پرستی) که سال های متمادی درباره نظام آفریقای جنوبی به کار برده و شایع شد به نظر می رسد از سال 1948 این صفت برای اسرائیل و مخصوصا درباره اقدامات این رژیم در کرانه غربی و نوار غزه استفاده می شود؛ اما این مساله فراتر از یک گفتمان ایدئولوژیک و یا ارزش های سیاسی است بلکه دارای ابعاد قانونی است. براساس آنچه که در قانون دادگاه های جرایم بین المللی آمده است آپارتاید درباره جرایم علیه بشریت به کار برده می شود، اما اسرائیل اعتقاد دارد که معاهدات و قوانین و سندهای بین المللی بر کرانه غربی تطبیق نمی کند زیرا اصلا سرزمینی شناخته شده ای در این مکان وجود ندارد همچنان که کشوری که به نام فلسطین شناخته شود در این مکان وجود نداشته است. بنابراین حالت دشمنی که در اراضی فلسطین وجود دارد ایجاب می کند تا اسرائیل برای امنیتش اقدامات لازم را انجام دهد."

روزنامه "عمان " هم در یادداشتی با عنوان "ضرورت تحقق منافع فلسطینی ها در این زمان " به این می پردازد که تحولات کنونی ایجاب می کند تا همه جریانات و حامیان فلسطین به دور از شعار زدگی اقدامات عملی را برای احقاق حقوق فلسطینی ها انجام دهند. این روزنامه می نویسد: " تاکید می شود و این تاکید هم مبالغه نیست که گفته شود این زمان، زمانی است که به علت شرایط کنونی و تحولات درحال شکل گیری در خصوص فلسیطینی ها و خطراتی که حقوق ملی و شهروندی فلسطینی ها با آن مواجه است و اقداماتی که در سطوح مختلف علیه منافع مردم فلسطین انجام می گیرد از بهترین زمان هایی است که باید اقدام عملی و مسئولیت پذیر جهت تحقق منافع فلسطینی ها صورت پذیرد. این اقدام برای تامین منافع فلسطینی ها باید بدون استثناء از سوی همه جریان ها و برای تبدیل کردن منافع آنان از حالت شعاری به حالت عملی و آنچه که در میدان برای فلسطینی ها اتفاق می افتد صورت گیرد."

کد خبر: 960593

وب گردی

وب گردی