تولید کاغذهای هنری آنتی‌باکتریال  با استفاده از دانه‌های گیاهی

یک شرکت ایرانی با استفاده از دانه‌های گیاهی موفق به ساخت فرایندعلمی بر روی کاغذهای صنعتی و دست ساز شده است که خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضد قارچی دارد. این کاغذها مقاوم در برابر رطوبت و اشعه UVهستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برخی افراد که خوشنویسی، مینیاتور، تذهیب و کارهای هنری این‌چنین انجام می‌دهند با مشکلات زیادی در راستای نوع و کیفیت کاغذ ها مواجه هستند. عدم ماندگاری ،عدم علمی سازی وعوارض ناگواری از قبیل ضعیف شدن چشم و ناراحتی های پوستی آلرژیک و غیره از جمله مشکلات شایع در این راستا است. کاغذهای هنری تولیدی این شرکت کاکلا ساولزی بوده و دارای درجه اسیدیه خنثی است. همچنین و PH این کاغذها نزدیک به هفت است.
هومان بابااولادی مدیرعاملشرکت تولید کننده این محصول بیان کرد: ما توانسته‌ایم به فرمولی تازه دست پیدا کنیم که کاغذهای آنتی‌باکتریال، ضد قارچ کاغذ ، عدم واکنش در برابر رطوبت و اشعه UV ،پیوستگی و چسبندگی و مقاومت بسیار بالا برای این کاغذها به ثبت علمی برسانیم.
وی بیان کرد: ما بر روی کاغذ کشت قارچ و کپک انجام دادیم. کاغذهایی که در علم پزشکی استفاده می‌شود تست قارچ و کپک آنها 1600 واحدبوده که توانسته ایم این مقدار را به 80برسانیم.
بابااولادی تاکید کرد: این اقدام بی‌سابقه است و حتی زمانی که برای کسب استانداردها مراجعه کردیم برای تست کنندگان جای تعجب بسیار داشت که در عرصه هنر ثبت علمی صورت پذیرفته است .ماتوانسته‌ایم این اقدام کاملاً علمی را در سازمان ثبت اسناد و املا ثبت اختراع نموده و تأیید آن را از دانشگاه تهران دریافت کنیم.
مدیرعامل این شرکت با اشاره به این که کاغذهای موجود در بازار هرکدام و در هر زمان کیفیت‌های متفاوتی دارند، بیان کرد: با فرمولی که ما به آن دست پیدا کرده‌ایم، کیفیت کاغذها در طولانی مدت بدون تغییر بوده و هنرمندان نگران کیفیت و کمیت تغیرات تولید نخواهند بود.
وی افزود: این نوع کاغذ برای خوشنویسی، مینیاتور، تذهیب و کارهای هنری بسیارمفید بوده چون کاغذ های مورد استفاده کاغذهای صنعت چاپ می باشد که به دلیل عدم فعالیت های علمی در این شاخه شاهد استفاده نادرست از کاغذهای براق و نیمه براق بعنوان کاغذهای خوشنویسی،تذهیب و مینیاتور هستیم که ماندگاری مناسبی ندارن و به دلیل استفاده از روکش های شیمیایی عوارض نامطلوبی بر استفاده کنندگان هنرمند دارد .
بابااولادی با اشاره به اهداف صادراتی این محصول بیان کرد: در نظر داریم کاغذهای تولیدی این شرکت را ضمن تولید و پخش در داخل کشور بعنوان یکی از محصولات صادراتی علمی هنری کشور باشد .کشورهای اروپایی و عربی که مصارف هنری دارند بازار هدف این شرکت می باشد، چراکه بازار خوبی از نظر نگارش‌های مختلف هستند و این کاغذ در این کشورها کاربرد بسیارخوبی خواهد داشت.
وی از اهداف بلند مدت این شرکت را جایگزینی کاغذهای سلولزی مخصوص هنر بجای کاغذهای صنعتی عنوان کرد تا اثار ماندگار هنرمندان ایرانی برای اعصار اینده مانا تر و قابل استفاده تر باشد.

این شرکت محصولات خود را در چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) عرضه خواهد کرد. چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

202

کد خبر: 960595

وب گردی

وب گردی