حقیقت مباهله

اسلام تنها دین در جهان است که طبق آیات کتاب آسمانی خویش داعیه دار رسالتی عالم گیرست. امری که در غایت خود سعادت مردم را در بندگی از وجودی می بیند که خالق جهان است. همین بنیان فکری باعث شد تا پیامبر اسلام(ص) برای رسالت جهانی خود در سال دهم هجری اقدام به نامه نگاری کنند.

به گزارش ایسکانیوز مجید فاضلی- روزنامه نگار - در این یادداشت می نویسد: پیامبر اسلام(ص) نامه هایی به کشور های بزرگ آن زمان یعنی ایران، مصر و روم نوشتند که محتوای تمامی آن ها هدایت به سمت یکتاپرستی بود. اما در کنار این کار، نامه ای هم به مسحیان نجران نوشتند. این نامه، مسیحیان نجران را به سمت یکتا پرستی دعوت می کرد. دعوتی که حاوی پیام خاصی برای آن ها بود. این کار جامعه مسیحست نجران را به تکاپو انداخت که همین امر دو نتیجه داشت.
1_ این کار باعث شد تا به جامعه مسیحیت آن زمان تلنگری زده شود که متوجه آخرین نبی بشارت داده شده در انجیل شوند. موضوعی که شاید در ظاهر متون تاریخی به آن اشاره نشده باشد ولی از سیر اتفاقات بعد از فرستاده شدن نامه به سمت مسیحیان نجران می توان فهمید که موضوع ظهور آخرین نبی برای مسیحیان مهم بوده است. زیرا طبق آیات قرآن ،انجیل وتورات دارای آیاتی هستند که آمدن آخرین نبی را مژده می دهند. و علائمی وجود دارد که نشان می دهد جامعه دینی آن زمان منتظر این امر بوده است. پس نامه نگاری پیامبر اکرم(ص) به مسیحیان نجران باعث شد تا آن ها متوجه ظهور آخرین پیامبر شوند.
2_ در پی رسیدن نامه پیامبر اسلام به دست مسیحیان نجران اتفاقی رخ داد. بر اثر همین امر مسیحیان نجران برای فهمیدن حقیقت و ثابت شدن ادعای رسالت پیامبر اکرم(ص) راهی مکه شدند. این اقدام تلویحا ثابت می کند که ادعای پیامبراکرم(ص) مبنی بر دعوت به دین اسلام به عنوان آخرین برنامه الهی برای رسیدن به سعادت درست بوده است. زیرا اگر چنین نبود جامعه مسیحی آن زمان وقعی هم به این نامه نمی گذاشتند و با بی توجهی از آن عبور می کردند. حرکت مسیحیان نجران برای فهم دعوت پیامبر مبین چنین نظری است.
وقتی مسیحیان به محضر پیامبر اسلام(ص) رسیدند با ایشان وارد مذاکره شدند. مذاکره ای که بین پیامبر اسلام(ص) و مسیحیان صورت گرفت باعث شد تا اعتقادات انحرافی مسیحیت عیان شود. پس از آن دوباره پیامبر گرامی اسلام(ص) مسیحیان را به اسلام دعوت کردند که آن ها از این کار سر باز زدند.
اما در این موقع بود که یکی از بزرگترین وقایع تاریخ اسلام رقم خورد. پس از مذاکره، پیامبر اسلام (ص) با مسیحسان نجران قرار گذاشتند تا با هم مباهله کنند. مباهله به معناى نفرین کردن دو نفر نسبت به یکدیگر است.


بدین ترتیب افرادى که درباره یک مسئله مهم مذهبى با هم نزاع دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا ساخته و مجازات کند. بدین ترتیب قرار مباهله بین پیامبر اسلام(ص) و مسیحیان نجران گذاشته شد. ولی در این بین روایت تاریخی از مسیحیان نجران وجود دارد که نهایتا حقانیت پیامبر اسلام را نشان می دهد. طی این نقل قول اگر فردای مذاکره پیامبر با نیروهای نظامی حاضر می شد طرح دعوی ایشان باطل بود. اما اگر با اهل بیت خویش می آمدند باید از مواجه با او می ترسیدند.فردای مذاکره پیامبر اسلام با اهل بیت خویش در برابر مسیحیان آمده شدند این اقدام نتایج زیادی را در بر داشت.
1_ ثابت کرد دعوت پیغمبراسلام(ص) برای یکتاپرستی کاملات دعوتی بر حق بوده است. این موضوع باعث شد تا حقانیت اسلام در برابر مسیحیت اثبات شود و به ثبات دین اسلام کمک زیادی کرد. آمدن پیامبر(ص) با اهل بیت خویش که متشکل از حضرت زهرا(س) حسنین(ع) و امام علی(ع) بود باعث شد تا مسیحیت هم مثل دیگر ادیان آن روز در برابر اسلام حرفی برای گفتن نداشته باشد.
2_ افرادی که آن روز در کنار پیامبر حضور داشتند همگی اهل بیت پیامبر اسلام(ص) بودند. این موضوع مقام و منزلت اهل بیت را در چشم مردمان آن روز بالا تر برد. همچنین خیلی از موضوعات را اثبات کرد. مثلا در واقعه مباهله ثابت شد که امیر المومنین علی(ص) تنها کسی است که به منزله نفس پیغمبر شناخته می شود. کسی که بعد ها طبق آیات و روایات زیادی باید خلافت اسلامی را در دست می گرفتند اما اتفاقات تلخ صدر اسلام نگذاشت چنین کاری صورت بگیرد.
3_ آیه تطهیر در روز مباهله نازل شد که باز هم نشان از اهمیت اهل بیت عصمت و طهارت دارد. این آیه اهل بیت (ع) را به دور از هر رجس و پلیدی می داند و اثبات کننده عصمت ایشان است. عصمتی که جز مولفه های اصلی امامت در فقه شیعی محسوب می شود.

روز مباهله با پیروزی اسلام بر مسیحیت پایان می پذیرد. روزی که در دنیای اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا خیلی از موضوعات مهم در این روز به اثبات رسید. عالم اسلام هم اگر بخواهد حقانیت خود را دربرابر مسیحیت اثبات کند میتواند به خوبی از این واقعه تاریخ استفاده کند.زیرا آن چه امروز مغفول مانده همین حقایق دینی است که در دنیای امروز به آنها کم تر توجه می شود. در صورتی که اگر بهای بیشتری به چنین اتفاقات مهم داده شود اسلام می تواند نفوذ بیشتری در سایر نقاط جهان داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 960628

وب گردی

وب گردی