بیش از 180 مدرسه سما در کشور راه اندازی می شود

دکتر منظری توکلی گفت: در سال پیش رو، 189 مدرسه سما در کل کشور راه‌اندازی خواهد شد که برای تدریس و تربیت دانش‌آموزان از روش‌های نوین یادگیری استفاده شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به نقل از روزنامه فرهیختگان، دکتر علیرضا منظری‌توکلی معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما با اعلام برنامه‌های این سازمان برای ارتقای مهارت بین دانشجویان و دانش‌آموزان مراکز سما گفت: در راستای توجه بیش از پیش به آموزش‌های مهارتی و فنی‌حرفه‌ای و طبق نظر و دستورات رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تابستان امسال کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این مراکز بازنگری خواهند شد تا در مهرماه همه امکانات لازم برای فعالیت و آموزش مهارت‌های فنی‌‌حرفه‌ای دنبال شود و حتماً در این بازنگری دقت لازم روی بازسازی امکانات برای تقویت پتانسیل اساتید اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: آموزشکده‌های فنی‌‌حرفه‌ای و مهارتی که در دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان سما فعالیت می‌کنند از امکانات قابل قبولی برخوردار هستند به‌نحوی که این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از مجهز‌ترین وسایل روز و پیشرفته‌ترین امکانات آموزشی برخوردارند.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افزایش تعداد مدارس سما در سال آینده تاکید کرد: در بحث مدارس سما طبق دستور رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی بنا شد تا سال 1400 تعداد این مدارس به هزار عنوان افزایش پیدا کند. در حال حاضر 570 مدرسه به‌صورت فعال وجود دارد که با توجه به امکانات خاصی که در این مراکز موجود است، هرساله دانش‌آموزان بیشتری جذب خواهد شد.

منظری‌توکلی در ادامه بیان کرد: در سال پیش رو، 189 مدرسه سما در کل کشور راه‌اندازی خواهد شد که در رویکرد این مدارس برای تدریس و تربیت دانش‌آموزان از روش‌های نوین یادگیری استفاده شده است، البته هم در باب توانمند‌سازی نیروی انسانی و هم در باب آموزش‌های کوتاه‌مدت که در تابستان برگزار خواهد شد، معلمان سما باید یک دوره کوتاه‌مدت سه‌ماهه را بگذرانند که برای ترم مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید رویکرد جدید در تمام مراکز سما پایه‌ریزی شود. همچنین تلاش شده است که در تجهیز وسایل و امکانات آموزشی و پرورشی دقت شود تا دانش‌آموزان و دانشجویان دچار انحراف آموزشی نشوند. در این بحث 13 مدرسه در سطح استان تهران در سال جاری تحصیلی افزوده خواهد شد که امید داریم تا پایان سال نیز این تعداد افزایش پیدا کند.

منظری‌توکلی در ادامه یادآور شد: یکی از امتیازات مدارس سما وجود امکانات دانشگاهی است که در اختیار آنان قرار دارد، یعنی تمام دانش‌آموزان سما می‌توانند از امکانات دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور استفاده کنند و این یک ویژگی مختص مراکز آموزشی سماست.

وی ضمن تاکید بر استفاده دانش‌آموزان سما از امکانات دانشگاهی بیان کرد: این امکانات در دو دسته آموزشی، کارگاهی و فضاهای سالنی و ورزشی تقسیم‌بندی می‌شوند، یعنی دانش‌آموزان این مدارس می‌توانند از فضاهای سرپوشیده و باز ورزشی علاوه‌بر کارگاه و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز مانند دانشجویان استفاده کنند.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق دستوری که در گذشته از ریاست دانشگاه ابلاغ شده بود ما برای هر دانش‌آموز یک مهارت را با جدیت دنبال خواهیم کرد و نسبت به این مسئله با توجه به رویکرد دیگر مراکز آموزشی کشور که متاسفانه افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان کم‌مهارت را ترویج می‌کنند، باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش تعداد دانشجویان در دوره‌های کاردانی فنی‌حرفه‌ای چه تمهیداتی برای جذب دانشجویان در واحدهای سما وجود دارد، افزود: برای جبران این موضوع چندین برنامه را همسو با هم پیش خواهیم برد که یکی از آنها هنرستان‌های ضمیمه است، یعنی دانش‌آموزان هنرستانی را با شرایط بهتر در دوره‌های کاردانی همراهی خواهیم کرد که برای آنها مهارت‌افزایی و تربیت صحیح را دو سال دیگر در دوره کاردانی به‌دنبال خواهد داشت.

منظری‌ توکلی در پایان افزود: براساس اطلاعاتی که از وزارت آموزش و پرورش دریافت کرده‌ایم، بنا شده است که دوره فعلی سه‌درسه را به سه در پنچ تغییر دهند تا دانش‌آموزان دوره کاردانی را دوباره با همان اساتید ادامه دهند و دانش‌آموز تا پایان کار رها نشود، اما مراکز سما از امکانات بی‌نظیر و بی‌بدیلی برخوردار هستند که همین ویژگی دانشجویان را برای ادامه تحصیل به مراکز سما هدایت می‌کند. البته در این مراکز هم کیفیت آموزش و هم کیفیت پژوهشی بالاست. در زمینه توانایی ارائه خدمات خصوصاً در کارگاه و آزمایشگاه‌های سما امکاناتی وجود دارد که حتی در برخی مراکز تحقیقاتی بزرگ نیز کمتر دیده می‌شود. هیچ جدایی‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز آموزشی سما وجود ندارد حتی در برخی موارد مکمل هم نیز هستند و از امکانات و ظرفیت‌های یکدیگر استفاده می‌کنند.

کد خبر: 960631

وب گردی

وب گردی