صدای  ارکستر سازهای ملی درآمد

این روزها بار دیگر نام ارکستر «سازهای ملی» به گوش می رسد؛ در حالی که این ارکستر یک بار متولد شده و فعالیت آن چند سال پیش متوقف شده بود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، طی روزهای اخیر مجموعه ای با نام ارکستر سازهای ملی به رهبری علی اکبر قربانی و نظارت هنری استاد فرهاد فخرالدینی اعلام موجودیت کرده و در اولین گام به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ تیرماه جاری به قزاقستان سفر کرد و ۲ اجرا به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در این شهر داشت.

تابستان سال ۹۶ در پی سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان به ایران و امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی هنری بین ایران و این کشور و آنچه از آن به عنوان سفر رهبران ارکستر دو کشور برای بررسی زمینه‌های همکاری یاد شد، از ارکستر سازهای ملی ایران برای اجرا در شهر آستانه و در قالب فستیوال «سرپر» دعوت شده، البته این دعوت در شرایطی انجام گرفت که ارکستر «سازهای ملی» غیر از اجرای چند برنامه محدود در تیر ماه سال ۹۴ به رهبری اسماعیل تهرانی فعالیت مستمری نداشته و تعطیل بوده است.

به هر ترتیب ارکستر سازهای ملی متشکل از سازهای ایرانی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج به آستانه قزاقستان رفتند و در این برنامه ها هفت ارکستر از آکادمی فیلارمونی آستانه و همچنین ارکسترهای ملی از چندین کشور از جمله کره، داغستان، مقدونیه و قرقیزستان برای اجرای برنامه دعوت شده‌ بودند.

اما آنچه در این میان می تواند مورد توجه باشد زمزمه هایی مبنی بر احیای دوباره ارکستر تعطیل شده «سازهای ملی» است که در زمان مدیریت هنری علی رهبری در مجموعه ارکسترهای دولتی تشکیل شد، اما بعد از برگزاری چند کنسرت محدود به رهبری اسماعیل تهرانی صدای آن خاموش شد، حتی در آن زمان، صحبت ها و اخبار غیر رسمی مبنی بر انتقال این ارکستر به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در محافل شنیده شد که این گمانه زنی در حد همان صحبت ها و احتمالات باقی ماند. البته در همان زمان ارکستر شهر تهران به رهبری اسماعیل تهرانی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولد شد که همزمانی تعطیلی ارکستر سازهای ملی و شکل گیری ارکستر شهر تهران مسائل را کمی پیچیده کرد.

به هر حال از خبرها اینطور برداشت می شود که ارکستر سازهای ملی دوباره به فعالیت خود در عرصه موسیقی آن هم با نظارت هنرمند مطرح و ارزشمندی چون فرهاد فخرالدینی بازگشته و حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمرین های گروه نشان از حمایت این معاونت از فعالیت ارکستر دارد.

۵۰۱

کد خبر: 960639

وب گردی

وب گردی