ایران درFATF  حق تحفظ ندارد/ عضویت در FATF  خود تحریمی است

کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: برخلاف ادعای طرفداران FATF و سایر کنوانسیون های مالی، ایران پس از پذیرش این کنوانسیون ها هیچ حق تحفظی در آنها نخواهد داشت.

مجید شاکری اقتصاددان، کارشناس اقتصاد سیاسی و استاد دانشگاه پیرامون کنوانسیون های مالی و نحوه عملکرد آنها در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: کنوانسیون های منع تامین مالی تروریسم در ساختاری که برای گزارش دهی دارند ذی نفع نهایی تراکنش های مالی را در ایران مشخص می کنند در ضمن باید به این نکته دقت کنیم که FATF هیچ گونه اطلاعات مالی را به طور مستقیم از ایران درخواست نمی کند بلکه زیر ساختی ایجاد می کند که کشور های دیگر می توانند از ایران درباره ذی نفع نهایی تراکنش های مالی سوال کنند که موجب دسترسی آن ها به اطلاعات کامل این تراکنش ها می شود.

وی ادامه داد: این کار دو مزیت برای آن ها دارد اولا، تحریم های مصداقی طرف مقابل بسیار هوشمند می شود چون دیگر لازم نیست آمریکا به طور مستقیم با ابران رو به رو شود بلکه از طریق کشور های دیگری که در این پیمان ها عضو هستند، از ایران FIU(ساختار اطلاعات مالی) را درخواست می کند و ما در این ساختار ناچار به پاسخگویی هستیم که موجب وضع تحریم های سخت تر از گذشته با هوشمندی بیشتر خواهد شد.

* نهاد های خارجی از همکاری با شرکای ایرانی هراس دارند

وی در ادامه تصریح کرد: دومین مزیت این کار برای آمریکا این است که تحریم های وضع شده علیه ایران داخلی می شود یعنی این که نهاد های خارجی که قصد همکاری با نهاد های داخلی ایران از جمله وزارت نفت، بانک مرکزی و ... را دارند چون از تبعات همکاری با ایران به دلیل تحریم شدن هراس دارند با آنها همکاری نمی کنند این هراس به دلیل این است که در صورت همکاری نهاد های ایرانی با شریک خارجی سریعا شرکت خارجی توسط سازمان های بین المللی تحریم و جریمه می شود.

شاکری: در گذشته سوئیفت اطلاعات مالی مهم را به آمریکایی ها می داد اما امروز همان اطلاعات را به صورت دقیق تر توسط FIU به دست می آورند.

* با تصویب پیمان های پولی و مالی باید از قوانین سازمان ملل تبعیت کنیم

کارشناس اقتصاد سیاسی اذعان داشت: کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم ذاتا به غیر از مساله CDD (شناخت ذی نفع نهائی) در مورد تامین مالی تروریسم و خود کنوانسیون CFT به خودی خود مشکلی ندارد اما ایراد به بخشی از آن وارد شده است که نمی توانیم درباره مصادیق تعریف شده در این پیمان ها تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: جدا از برنامه اجرایی FATF در مطلبی که در بیانیه پایانی موجود است، چنین مطرح شده است: " ایران باید بند های مربوط به گروه های آزادی بخش را حذف کند " و " ایران باید طیق دستور سازمان ملل در خصوص شناسایی گروه های تروریستی عمل کند یعنی هر گروهی که سازمان ملل آن را گروه تروریستی می داند ایران هم آن گروه یا گروه ها را تروریستی بداند. "

شاکری تصریح کرد: در لایحه کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم هم در بند 6 این طور مطرح شده است که باید یک تحفظ براساس قوانین سازمان ملل نسبت به شناسایی گروه های تروریستی درنظر گرفته شود.

* سازمان صنایع دفاع اکنون تحریم شده است

این استاد دانشگاه نیز بیان داشت: برخی فکر می کنند که نگرانی ما از تروریستی شناخته شدن حزب الله یا حماس است در صورتی که این تنها بخش کوچکی از نگرانی های ما است. اگر فردا یکی از نهاد های رسمی ما نظیر بانک مرکزی، وزارت نفت و... تروریست اعلام شوند آنگاه چاره چیست!؟ البته هم اکنون برخی از نهاد های ما چون صنایع دفاع از دید سازمان ملل یک نهاد تحریم شده هستند البته نه از دید تروریستی بودن بلکه به دلیل این که ایران دارای حریفان قدرتمندی در عرصه بین الملل است که دست بر قضا در این نهاد های بین المللی حضور داشته و آنان دستور تحریم چنین نهاد هایی را صادر می کنند.

* عضویت در FATF، CFT و پالرمو نوعی خود تحریمی است

شاکری اظهارداشت: با عضویت در این کنوانسیون ما رسما نهاد های خود را تحریم کرده و نمی توانیم توسط آن ها فعالیت کنیم در ضمن ما با عضویت در این کنوانسیون ها نوعی چارچوب حقوقی بین المللی برای خود می سازیم که امکان ایجاد شکایت از ما را فراهم می کند.

نکته مهمی وجود دارد که گفته می شود هر زمان که آن ها نهاد یا نهاد های رسمی ما را تحت تحریم قرار دهند ما از این پیمان خارج می شویم اما باید به ابن نکته توجه کنیم که یک سال پس از زمان صدور درخواست برای خروج از این پیمان ما می توانیم از این پیمان خارج شویم پس ما حق تحفظ نداریم و در متن کنوانسیون چنین نقل شده است که هر یک از اعضای کمیسیون ها نمی توانند تحفظی را انجام دهند که ناقض متن و روح لایحه باشد.

*مدافعان FATF متن برنامه اجرایی را مطالع نکرده اند

وی ادامه داد: مدافعان FATF چون متن کامل برنامه اجرایی (Action Plan) را به دقت نخوانده اند نمی دانند که ما قرار نیست چیزی را تصویب کرده و یا امضا کنیم؛ در واقع قرار است تا برنامه اجرایی (Action Plan) که بین ایران و FATF نوشته شده و ایران آن را تصویب کرده است در ایران اجرا شود.

مدافعان این پیمان به این دلیل بر اجرای این پیمان اصرار دارند که تصور می کنند ایران با اجرای تعهدات و برنامه اجرایی FATF از لیست سیاه خارج شده و وضعیت آن عادی می شود و به لیست کشور های همکار یا بی خطر اضافه می شود در صورتی که سخنان مدافعان FATF اصلا درست نبوده و در هیچ کجای این پیمان هم نوشته نشده است.

* پس از اجرای تمامی بند های مورد نظر FATF درباره ایران تصمیم گرفته می شود

شاکری در پایان ضمن جمع بندی سخنان خود تصریح کرد: طبق اساس نامه اجرایی FATF اگر هر یک از اعضاء یا کشور های عضو که در لیست سیاه قرار دارند تعهدات مورد نظر FATF را انجام دهند از لیست سیاه خارج می شوند در صورتی که ساز و کار این پیمان بدین گونه است که پس از اجرای کامل این شرایط در خصوص کشور مورد نظر تصمیم گیری شده و در صورت توافق اعضا ابتدا به لیست خاکستری و سپس به لیست سفید اضافه خواهد شد.

305

کد خبر: 960764

وب گردی

وب گردی