اطلاع رسانی نیازمند دقت، سرعت و هوشمندی است 

امروز در میانه تیر ماه سال 97 در حالی قریب به 15 سال از فعالیت مجموعه رسانه ای پلیس می گذرد که پایگاه خبری به " خبرگزاری پلیس " تغییر عنوان و ماهیت داده و در پس این تغییر "تخصص و حرفه گرایی" مشهود است.

به گزارش ایسکانیوز ازخبرگزاری پلیس، اواخر اردیبهشت ماه سال 1383 و همزمان با روز جهانی "ارتباطات"، پایگاه خبری پلیس با حضور "احمد مسجدجامعی" وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار "محمدباقر قالیباف" فرمانده وقت نیروی انتظامی، جمعی از مسئولان ارشد ناجا و اصحاب رسانه افتتاح شد و بنابر اعلام مسئولان وقت، این پایگاه با هدف اطلاع رسانی سریع، صریح، شفاف و ایجاد فرصت مساوی برای بهره گیری خبرنگاران و رسانه ها از اخبار حوزه انتظامی، حوادث و امنیت اجتماعی در گروه های خبری مواد مخدر، راهور، انتظامی، آگاهی، اطلاعات، اجتماعی و بین الملل تاسیس شد.

سردار " محمدباقر قالیباف"؛ فرمانده وقت نیروی انتظامی در آیین این افتتاح گفت: تلاش نیروی انتظامی بر آن بوده که با افتتاح پایگاه خبری پلیس، داده‌های اجتماعی پلیس و آمارها، "به درستی" در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد و پلیس جز در دو مورد "طبقه‌بندی درست اخبار" و "حفظ آبروی مردم" هیچ محدودیتی برای ارائه خبر ندارد.

فرمانده وقت نیروی انتظامی تاکید کرد: ناجا قصد خبرسازی در این مرکز را نداشته و رسالت اصلی آن، خبررسانی صحیح و ایجاد ارتباط مناسب با مجموعه رسانه‌هاست،هدف ناجا از راه اندازی و افتتاح این پایگاه خبری؛ در اختیار قرار دادن سریع اخبار به خبرنگاران است و پلیس تعامل با مطبوعات را فرصتی مغتنم برای توسعه نظم و امنیت اجتماعی تلقی می‌کند.

رویکرد رسانه ای پلیس فرصتی مغتنم است

همچنین " احمد مسجدجامعی" وزیر وقت فرهنگ و ارشاد نیز در مراسم افتتاح پایگاه خبری پلیس با مقایسه نوع فعالیت و وظایف رسانه ها در جامعه امروز و دیروز گفت: در گذشته هر شخص یا مسئولی حق اظهار نظر درباره مسائل مرتبط با امنیت را نداشت و امروز این نگرش پلیس فرصتی مغتنم است.

وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر امنیت یک پدیده اجتماعی است پس اعتماد متقابل حرف اول را می زند و تبادل اطلاعات با مردم مهم است.

در شرایطی در سال 83 و در دو بستر "اینترانت" و "اینترنت" به عنوان یکی از زیرمجموعه های مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا افتتاح شد که در آن برهه از زمان فعالیت رسانه ای بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها صرفا معطوف و محدود به اقدامات "روابط عمومی گونه" بود و افتتاح این پایگاه خبری در واقع بیانگر آن بود که پلیس هرگز خود را جدا و دور از مردم و افکار عمومی نمی داند و چه بسا پاسخگویی به افکار عمومی و اطلاع رسانی به موقع، صریح ، شفاف و دقیق در حوزه ماموریتی را یکی از وظایف خود می داند.

سردار اشتری؛ اطلاع رسانی نیازمند دقت، سرعت و هوشمندی است

هرچند در ابتدا، اطلاع رسانی و انعکاس خبری از روند ماموریت های ذاتی و قانونی پلیس محوری ترین هدف از راه اندازی پایگاه خبری پلیس بود اما با گذشت زمان بویژه توسعه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی؛ خنثی کردن شایعات و عملیات روانی دشمن علیه نیروی انتظامی به عنوان یکی از نهاد های انقلابی و ولایی، پاسخگویی صریح و آنی به جوسازی ها علیه پلیس، آگاه سازی مردم از اقدامات فرهنگی و اجتماعی پلیس، ارتقاء آگاهی عمومی از نوع جرایم و وقوع آن با هدف هوشیار سازی و هشدار دهی و... از دیگر رسالت های این پایگاه خبری شد.

به مرور زمان،آشنایی و تسلط پلیس بر فضای رسانه ای، بویژه در دوره فرماندهی سردار "حسین اشتری "، نگاه و رویکرد تخصصی تر بر این مجموعه حاکم شد، به طوری که سردار "حسین اشتری " همواره بر اطلاع رسانی توام با دقت، سرعت و هوشمندی تاکید داشته و دارد و معتقد است پاسخگویی به افکار عمومی باید یکی از رویکردهای مستمر و جدی نیروی انتظامی باشد.

حضور سردار منتظرالمهدی در معاونت اجتماعی، اوج تعاملات رسانه ای پلیس

هر چند مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا، همزمان با رشد و توسعه خود معاونان اجتماعی مختلفی را به خود دید اما در دوران مسئولیت سردار "سعید منتظرالمهدی " به عنوان معاون اجتماعی پلیس، فعالیت پایگاه خبری پلیس به اوج خود رسید.

دانش، رویکرد و اعتقاد به تعامل رسانه ای"منتظر المهدی"، فرصتی را فراهم کرد که فعالیت این مجموعه در ساز و کار "حرفه ای" و "تخصصی" پیش رود و اقدامات مثمر ثمری در راستای جذب نیروهای حرفه ای و متخصص در حوزه خبرنگاری صورت گرفت.

در کنار تمام فراز و فرودهایی که در طی این سال ها رقم خورد باید گفت در واقع "خبرگزاری پلیس" به عنوان یکی از زیرمجموعه های مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی بخشی از فعالیت رسانه ای پلیس را در منظر عموم به نمایش گذاشت و باید یادآور شد "گروه ناجا" یکی از مجموعه های حرفه ای و فعال خبرگزاری پلیس است که وظیفه مصاحبه با فرمانده، هیئت رئیسه، فرماندهان، مدیران و مسئولان ارشد ناجا را بر عهده دارد، پیام، اطلاعیه و بیانیه نویسی های متناسب با مناسبت های تقویمی نیز در چارچوب فعالیت های گروه ناجا است.

همچنین علاوه بر اصلاح و تایید اخبار ارسالی از سوی کارشناسان خبری رده های تخصصی، پوشش نشست ها و همایش های معاونت و پلیس های تخصصی چون راهور، پیشگیری، آگاهی، مبارزه با مواد مخدر، یگان ویژه، مرزبانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، پلیس بین الملل، تربیت و آموزش، اجتماعی، سازمان وظیفه عمومی، معاونت بهداد، فتا، معاونت نیروی انسانی، امنیت، هوا ناجا، بنیاد تعاون، سازمان عقیدتی سیاسی ناجا، پشتیبانی قرارگاه و ... نیز بخش دیگری از وظایف این گروه تخصصی خبری است، البته پوشش سفرهای استانی فرماندهان مرزبانی و یگان ویژه نیز بر عهده این گروه است.

یکی دیگر از زیر مجموعه های خبرگزاری پلیس "گروه استان ها" است که علاوه بر فعالیت یک تیم خبری حرفه ای در تولید اخبار مرتبط با رده های این گروه، اخبار از سوی کارشناسان مستقر در مراکز اطلاع رسانی استان ها به تاییدکنندگان مرکزی ارسال و وظیفه اصلاح و تایید آن نیز بر عهده تیم خبری گروه استان های خبرگزاری پلیس است،هم چنین پوشش خبری سفرهای استانی فرمانده و هیئت رئیسه ناجا نیز بر عهده این گروه است.

گروه اجتماعی نیز یکی از زیر مجموعه های خبری فعال در خبرگزاری پلیس است که اخبار مربوط به دین و زندگی، بهداشت و سلامت، سینما و تئاتر ، عفاف و حجاب و آسیب های اجتماعی را تهیه و منتشر می کند.

"سامانه پیامکی" با هدف انعکاس اخبار کلیدی به جامعه هدفی چون مسئولان و خبرنگاران و ... به عنوان یکی از گروه های خبرگزاری پلیس محسوب می شود، به طوری که همزمان با برگزاری نشست ها و همایش های فرماندهی، هیئت رئیسه و رده های تخصصی، قسمت های کلیدی اخبار از سوی خبرنگاران حاضر در برنامه به دبیر گروه پیامک ارسال و پس از طی مراحل تایید، به جامعه هدف ارسال می شود.

همچنین "گروه عکس" نیز به صورت تخصصی وظیفه الصاق و تایید عکس های مربوط به اخبار گروه های ناجا، استانی و اجتماعی را عهده دار است و علاوه بر این مهم پوشش عکاسی خبری نشست ها و همایش های فرماندهی، هیئت رئیسه، رده ها و پلیس های تخصصی را عهده دار است.

در کنار فعالیت تیم های خبری، باید گفت گروهی حرفه ای، مسئولیت تایپ اخبار و گروه دیگر با رویکرد دانشی،تخصصی و توام با تجربه ویراستاری مطالب و اخبار ارسالی در خبرگزاری پلیس را عهده دار است.

آنچه که مسلم است هم چون سایر خبرگزاری ها "سردبیر "با پست سازمانی و به عنوان "رئیس خبرگزاری پلیس"، با بینش و نگاهی تخصصی، حرفه ای و همچنین تجربه ای چندین ساله که محصول سال ها فعالیت به عنوان خبرنگار و دبیر در پایگاه خبری پلیس است و با رعایت اصول حفاظتی و سازمانی، اخبار همه گروه های خبری را تایید نهایی و اجازه انتشار در بستر "اینترنت" را صادر می کند، البته در کنار فعالیت همه گروهای خبری، تیم تخصصی فنی ( فاوایی) نقش موثری در بستر سازی فعالیت های خبری دارد.

در کنار فعالیت این مجموعه رسانه ای، "امین جامعه؛ با رویکرد رسانه ای "، "اداره اطلاع رسانی ستاد با هدف پاسخگویی سریع به خبرنگاران، ارتباط این قشر فهیم با مسئولان ناجا و ساماندهی نشست های خبری و ... "، "اداره تحلیل و بهره دهی با رویکرد بازتاب گیری اخبار، جمع آوری و انعکاس اخبار خبرگزاری، روزنامه و سایت های خبری به فرماندهان و مسئولان ارشد ناجا" ، "اداره پرتال با رویکرد فعال سازی سایت های درون سازمانی"، "کانال مجازی پلیس آنلاین با رویکرد سرعت در انتشار اخبار با در نظر گرفتن جاذبه های بصری و شنیداری" و ... نیز فعال هستند.

سیاست های رسانه ای پلیس در مسیر رشد و تعالی جامعه

امروز در حالی سیاست های رسانه ای را در یک روند رو به رشد و صعود می بینیم که پلیس معتقد است هرگز نباید از ظرفیت رسانه ها در ارتقاء آگاهی عموم و اطلاع رسانی صحیح غافل شد ...

پلیس معتقد است ظرفیت رسانه ها بهترین ابزار برای آگاه‌سازی شهروندان در زمینه‌های مختلف انتظامی و اجتماعی است و یکی از فاکتورهای موفقیت ماموریت های پلیس استفاده از ظرفیت رسانه ها می باشد.

بر همگان روشن است که امروز قدرت در دست کسانی است که بتوانند عملیات روانی را به خوبی اجرا و از 6 فاکتور سواد رسانه ای، تربیتی، رایانه ای، ارتباطی، مالی و اجتماعی برخوردار باشند.

با وجود قدرت رسانه ها در حوزه جنگ نرم، برنده این میدان کسانی هستند که اندیشه راهبردی و آینده نگرانه داشته و با شناخت دقیق امکانات و نیروهای خود در مواقع لزوم به خوبی از آنها استفاده کنند، بنا بر این امروز در راستای فعالیت تدوینی " خبرگزاری پلیس " علاوه بر صحت، دقت و سرعت در انتشار اخبار، کاهش و مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات بویژه مطالبات فرماندهی معظم کل قوا در خصوص مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کاهش جان باختگان تصادفات و ... به جد دنبال می شود، به طوری که یکی از سیاست های تدوینی در تداوم فعالیت خبرگزاری پلیس؛ تهیه گزارش های تحلیلی ، مقاله، یادداشت، استفاده از تجربیات صاحب نظران و کارشناسان عرصه های مختلف در این زمینه و ارتقاء آگاهی عمومی و جلب مشارکت همگانی برای مقابله با معضلات و آسیب های اجتماعی است.#

700

کد خبر: 960766

وب گردی

وب گردی