انتقادخلیل آبادی به برگزاری شوی لباس در کاخ نیاوران

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران نسبت به برگزاری شوی لباس در تالار آبی کاخ نیاوران انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز حسن خلیل‌آبادی در جریان هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران گفت: همانگونه که در رسانه‌ها شنیده‌اید شوی لباس در تالار آبی کاخ تاریخی و میراثی نیاوران که به شماره 2025 و در سال 1377 به ثبت رسیده برای دومین سال برگزار شده است.

وی ادامه داد: این سالن برای نمایش لباس‌های سلطنتی در نظر گرفته شده بود ولی به بهانه نمایش لباس‌ها و صنایع دستی شاهد برگزاری شوی لباس و تجارت البسه در آن مکان هستیم که این مسئله امری کاملا تجاری و با هدف سودآوری است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران افزود: به عنوان مسئول این کمیته میراث فرهنگی ضمن اعلام حمایت تمام قد از هنر و تولیدات داخلی، بویژه صنایع دستی متذکر می‌شوم. برگزاری شوی لباس، با مجوز عرضه صنایع دستی در کاخ ارزشمند نیاوران جز برای تشکیل جمعه بازار،‌ فانتری نیست.

خلیل‌آبادی بیان کرد: عرضه محصولات مدرن طراحان امروزی در کنار تعداد محدودی پوشاک سنتی ایرانی کلاهی شده است بر سر سازمان‌های صادرکننده مجوز این رویداد به اصطلاح فرهنگی، برگزاری چنین رویدادی با عنوان صنایع دستی، هدفی جز مجوز ورود به مجموعه نبوده است و به جز چند اثر فاخر، محصولات ارائه شده در تالار آبی فارغ از صنایع دستی ایرانی بوده و طراحان غالبا طرح‌های مدرن خود را در نمایشگاه برای معرفی و فروش عرضه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: آیا انتخاب تالار آبی کاخ نیاوران با این حجم از تردد مردم و این میزان جابجایی بار صرفا برای همشهریان که به جهت خرید آمده‌اند درست است؟ آیا در حمل و نقل رگال‌ها و بسته‌های بزرگ پوشاک دقت کافی به خرج داده می‌شود؟ آیا واکنش‌های سال گذشته تاریخ‌شناسان و مردم علاقه‌مند به حفظ میراث تاریخی و فرهنگی برای توقف این امر کافی نبود؟

وی در ادامه با بیان اینکه آیا بنیاد مستضعفان فضای دیگری برای برپایی این رویداد نداشت ادامه داد: به نظر می‌رسد پای مباحث مالی در میان است که اینگونه چشم بر ارزش‌های تاریخی این مملکت بسته‌اید. عدم تناسب برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها با فضای فرهنگی و تاریخی مجموعه سبب آسیب‌های جدی به این ملک تاریخی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه تملک یک نهاد غیرمرتبط چه به صورت قانونی و چه برخلاف آن بر یک مکان تخصصی چیزی جز همین اتفاقات را در پی نخواهد داشت گفت: از مسئولان بنیاد مستضعفان استدعا دارم برای حفظ هویت مردم ایران هم که شده از تغییر کاربری‌های میراثی جدا خودداری کنند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در ادامه از سازمان میراث فرهنگی کشور خواست که با پیگیری مجدانه پرونده املاک تاریخی و گردشگری تحت مالکیت بنیاد مستضعفان، نحوه مدیریت صحیح اماکن تاریخی را جایگزین این فرهنگ جمعه بازاری کند و به جهت حفظ ارزش‌های تاریخی و فرهنگی این مجموعه اقدامات لازم را انجام دهد.

700

کد خبر: 960780

وب گردی

وب گردی