راه اندازی «مرکز تحقیقات مواد معدنی» در دانشگاه آزاد ورزقان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان با اعلام خبر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری واحد متبوعش با معدن مس سونگون گفت: «مرکز تحقیقات مواد معدنی» واحد ورزقان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الله محبوبی‌پور اظهار کرد: «با توجه به اینکه منطقه ورزقان به عنوان معدنی‌ترین بخش شمال غرب کشور شناخته می‌شود، اجرای طرح‌های برون‌دانشگاهی و فعالیت‌های پژوهشی در بخش‌های معدنی یکی از ظرفیت‌های مهمی است که مورد توجه واحد ورزقان قرار دارد.»

محبوبی‌پور افزود: «با توجه به این ظرفیت و با موافقت و حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و با برنامه‌ریزی انجام‌شده، روزهای آینده توافق‌نامه‌ای با بزرگترین معدن شمال غرب کشور یعنی معدن مس سونگون منعقد خواهد شد. این تفاهم‌نامه در قالب اجرای طرح‌های پژوهشی است و شامل پژوهش‌های مختلف در زمینه معدن و صنایع پایین‌دستی می‌شود که رشته‌هایی مانند معدن، شیمی، مواد و ریخته‌گری و ... را در بر می‌گیرد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان خاطرنشان کرد: «وجود کارخانه ریخته‌گری در این منطقه و درحال احداث بودن کارخانه ذوب فلزات، می‌تواند فرصت‌هایی را برای ورود واحد ورزقان در زمینه حل مشکلات این صنایع و اجرای پروژه‌های مختلف فراهم کند. البته شناخت مناسبی از این چالش‌ها و راهکارهای بهبود عملکرد این صنایع در واحد ورزقان وجود دارد. در چهار پایان‌نامه کارشناسی ارشدی که در این واحد دانشگاهی و مرتبط با موضوعات این صنایع انجام شد، زمینه‌هایی شناسایی شد که با اجرای آنها راندمان کاری این معادن می‌تواند بیش از 10 درصد افزایش یابد.»

این مسئول بیان کرد: «برنامه دیگری که در دستور کار قرار دارد، ایجاد مرکز تحقیقات مواد معدنی واحد ورزقان است تا همه مسائل معدنی، ترابری، استخراج، اکتشاف و ... استان و حتی کشور با همکاری استادانی از همه واحدهای دانشگاهی در آن بررسی شود؛ بر اساس مطالعات میدانی انجام شده که این جانب نیز در آن دخیل بودم، واحد ورزقان ظرفیت‌ ایجاد این مرکز تحقیقاتی را دارد. امیدواریم با تصویب نهایی راه‌اندازی این مرکز، فعالیت اجرایی آن را ظرف چند ماه آینده آغاز کنیم.»

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «ظرفیت‌های معدنی منطقه، ما را بر آن داشت تا به سمت توسعه رشته‌های دارای متقاضی که متناسب با نیاز منطقه نیز باشد، حرکت کنیم. در این چارچوب و با توجه به در حال راه‌اندازی بودن کارخانه مس، درخواست جذب 9 رشته جدید به استان ارسال شده است. بنابراین به امید خداوند و در صورت تصویب نهایی از مهر سال جاری، رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی در واحد ورزقان دانشجو خواهد پذیرفت.»

وی ادامه داد: «رشته کارشناسی پیوسته معدن، متقاضی زیادی وحود دارد. سال گذشته در مقطع کاردانی معدن، برای نخستین بار 67 دانشجو از ترم مهر و 20 دانشجو از بهمن پذیرش شد و طبیعتاً این دانشجویان متقاضی ورود به مقطع کارشناسی هستند. بنابراین هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا برخی جابه‌جایی‌های رشته‌ای بین واحدها صورت گیرد؛ علاوه بر این تلاش می‌کنیم تا علاوه بر ارتقای کیفیت آموزش، در حوزه دانشجویی نیز برخی پرونده‌های معلق مانده از سال‌های گذشته را تعیین تکلیف کنیم.»

محبوبی‌پور با بیان ارسال چند طرح دیگر با هدف جذب درآمدهای غیر شهریه در واحد ورزقان به استان برای تصویب، گفت:‌ «یکی از این طرح‌ها پرورش ماهی است که با توجه به وجود چهار چشمه آب طبیعی با دبی بالا می‌تواند درآمدزایی مناسبی را برای این واحد دانشگاهی به همراه داشته باشد. با توجه به وجود زمین 25 هکتاری، طرح کاشت گل محمدی نیز دنبال خواهد شد.»

این مسئول با بیان اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با سیاست‌ها و رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: «در زمینه سند دانشگاه نیز مسئولان سازمان مسکن و شهرسازی در بازدید از واحد ورزقان از صدور سند قطعی این واحد دانشگاهی تا پایان تیر خبر دادند.»

واحد ورزقان حدود 600 دانشجو در 23 رشته کارشناسی و کاردانی و یک رشته کارشناسی ارشد دارد؛ حجت‌الله محبوبی‌پور رئیس این واحد دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی معدن و دکتری را در رشته زمین‌شناسی اخذ کرده است.

کد خبر: 960791

وب گردی

وب گردی