عابدینی: اروپا کارنامه خوبی در وفای به عهد ندارد

تحلیل گر مسائل بین الملل گفت: اروپایی ها کارنامه خوبی در وفای به عهد ندارند بنابراین برای این که به تعهدات خود وفادار بمانند باید به ایران تضمین های عینی بدهند.

حسن عابدینی تحلیل گر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و قابل اعتماد بودن این کشورها اظهار داشت: مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی از سال 1382 آغاز شد و تا سال 1392 ادامه پیدا کرد؛ اما به دلایل مختلف منجر به یک نتیجه مطلوب نشد.

وی افزود: در سال 1392 با روی کار آمدن دولت یازدهم مجددا مذاکرات آغاز شد و همچنین مذاکرات دو جانبه میان ایران و آمریکا نیز صورت گرفت؛ البته آمریکا این وعده را داده بود که در صورت رسیدن به تفاهم از مذاکرات خارج خواهد شد و 5 کشور دیگر را نیز متقاعد خواهد کرد.

عابدینی ادامه داد: اما خب شاهد بودیم پس از انعقاد برجام، ایالات متحده آمریکا بر خلاف قوانین بین الملل و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد، به تعهدات خود در مقابل برجام عمل نکرد و در نهایت نیز از این توافق خارج شد.

این کارشناس با بیان این که در حال حاضر به تجربه سال 1382 در مذاکرات با اروپا باز گشته ایم تصریح کرد: مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که با اروپایی ها دعوا نداریم؛ اما اعتقاد ما بر این است که اروپایی ها کارنامه خوبی در وفای به عهد ندارند بنابراین برای این که به تعهدات خود وفا دار بمانند باید به ایران تضمین های عینی بدهند.

وی خاطر نشان کرد: اگر این تضمین های عینی داده نشود، مذاکرات طولانی خواهد شد و پس از مدتی که ایران به صورت یک جانبه و در قالب برجام محدودیت ها را در حوزه مسائل هسته ای پذیرفت، اروپا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نخواهد کرد.

عابدینی با اشاره به تضمین هایی که اروپا باید به جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام بدهد یادآور شد: اروپا باید برای برقراری تبادلات پولی با ایران یک خط بانکی برقرار کند و موضوع سرمایه گذاری شرکت ها در ایران را عملیاتی کند و همچنین در موضوع فروش نفت ایران نیز اقدامات مناسب و کافی را انجام دهد. این ها اقداماتی است که اگر انجام نشود و تحریم ها پا برجا باشد ادامه مذاکرات هیچ سودی برای ایران ندارد.

تحلیل گر مسائل بین الملل تاکید کرد: حداقل خواسته های جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر 3 موضوع است؛ اول آن که هر مقداری که آمریکایی ها در کاهش صادرات نفت ایران تلاش می کنند، اتحادیه اروپا باید آن را جبران کند، دوم آن که زمینه سرمایه گذاری شرکت ها در ایران فراهم شود و سوم آن که خط مالی و اعتباری میان ایران و اتحادیه اروپا دایر شود که ایران بتواند پول های ناشی از صادرات خود را وارد کشور کند.

عابدینی در پایان گفت: اگر این اقدامات از سوی اروپا صورت نگیرد، استمرار مذاکره برای مذاکره به معنای وقت کشی از سوی اروپا است و در چارچوب همان سیاستی قابل تعریف است که آمریکایی ها برای اعمال فشار به ایران تدارک دیده اند.

302

کد خبر: 960794

وب گردی

وب گردی