جزئیات و شرایط پرداخت خسارات ناشی از قطعی برق چگونه است؟

رئیس گروه تحلیل گزارشات تخصصی شرکت توانیر، در خصوص پیگیری خسارت لوازم آسیب‌دیده ناشی از قطعی برق گفت: متقاضیان شهری و روستایی برای دریافت حق بیمه در مرحله نخست باید تشکیل پرونده دهند تا درخواست آنها در سیستم‌ اتوماسیون ثبت و پس از آن باید در سایت مربوط مراحل بعدی را انجام دهند.

مجید گودرزی رئیس گروه تحلیل گزارشات تخصصی شرکت توانیر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص جزئیات حق بیمه مندرج در قبوض برق اظهار کرد: اخذ بیمه از مشترکان برق طبق آیین‌نامه اجرایی توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و پس از تصویب هیات دولت این آیین نامه قابلیت اجرایی پیدا کرد. میزان بیمه قبل از سال 96 حدود 50 تومان بود اما بعد از این سال تا به امروز حق بیمه 100 تومان تعیین شده است.

او تصریح کرد: طی سال‌های گذشته مبلغ بیمه در قبوض برق به صورت دو ماهه صادر می‌شد اما براساس قانون جدید، این رقم به صورت ماهانه دریافت می‌شود. می توان گفت سالی 1200 تومان از مشترکان برای بیمه گرفته می‌شود.

رئیس گروه تحلیل گزارشات تخصصی شرکت توانیر، در پاسخ به این سوال که رقم حق بیمه روی قبوض برق چه تغییری پیدا کرده است؟ افزود: در این پروسه چند ساله اولا روستائیان طی بازه زمانی مشمول پرداخت بیمه نبودند ولی مشمول استفاده از مزایای بیمه بودند. اما بعد از گذشت چند سال اعلام کردند که حق بیمه را باید از مشترکان روستایی دریافت کنید. برای سال 97 گفته شد که 50 درصد مبلغ از مشترکین خانگی شهری 50 درصد از مشترکان روستایی نیز دریافت کنید که به طور میانگین سالانه 600 تومان از روستاییان و هزار و 200 تومان از مشترکان خانگی و تجاری دریافت می‌کنیم.

او تاکید کرد: این حق بیمه در قبوض برق درج می‌شود، قبلا این هزینه مستقیما وارد خزانه کشور می‌شد؛ خوشبختانه برای سال 97 ردیف درآمدی در نظر گرفتند و در آیین نامه هم ذکر شده که این مبلغ برای پرداخت خسارت مورد استفاده قرار گیرد.

گودرزی افزود: دریافت حق بیمه در سال‌های اخیر به طور روزشمار تعیین می‌شد و اگر مشترک حتی به مدت یک روز هم حق بیمه پرداخت کرده بود با محاسبات انجام شده در طول دوره مشمول این قانون بود، اما در قانون جدید روند روز شماری برداشته شد و این فرآیند به‌طور دوره‌ای انجام می‌گیرد.

گودرزی در پاسخ به این سوال که مشترکان چگونه می‌توانند خسارت خود را پیگیری کنند؟ اظهار کرد: در خصوص پیگیری لوازم آسیب‌دیده به شرکت‌ها اعلام شده است که متقاضیان را برای دریافت حق بیمه راهنمایی کنند. در این میان متقاضیان روستایی باید تشکیل پرونده دهند و متقاضیان شهری که قابلیت دسترسی به اینترنت دارند باید درخواست خود را در سیستم‌های اتوماسیون ثبت کنند و پس از آن باید در سایت مربوطه کار‌های لازم انجام شود. همچنین با توجه به اینکه گستردگی این بیمه نامه و تعداد حوادث بسیار بالا است و چون در گذشته این اقدام به‌طور دستی انجام می‌شد، تصمیم گرفته شد که این فرآیند به‌ طور سیستمی ثبت شود و یا اینکه متقاضیان برای انجام کار‌ها به امور برق مناطق مراجعه کنند و افراد کارشناس اطلاعات را برای اشخاص تکمیل کرده و شرکت توزیع بعد از مجاز اعلام کردن متقاضی، ادامه فرآیند را انجام دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مشترکانی هستند که امکان دریافت خسارت ناشی از برق را نداشته باشند؟ گفت: بله در این میان متقاضیان با مصرف غیرمجاز مشمول دریافت حق بیمه نیستند و همچنین افرادی که انشعاب غیرمجاز از کنتور‌ها دارند نمی‌توانند برای دریافت حق بیمه اقدام کنند و در صورت مواجه با این افراد ما موظفیم‌ آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کنیم. بنابراین کلیه مشترکانی که انشعاب قانونی دارند و حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند اعم از خانگی، روستایی، عشایری و مشترکان تجاری که در قالب سایر مصارف هستند در چارچوب قوانین مبادله شده می‌توانند در صورت خسارت دیدن برای دریافت حق خود اقدام کنند.

گودرزی تعداد پرونده‌های ثبت شده سال 96 را حدود 2000 مورد عنوان کرد و افزود: اما پرونده های سال‌های گذشته نزدیک 16 هزار پرونده است. زمانی که درخواست متقاضی در سایت ثبت می‌شود؛ افراد به مدت دو سال فرصت دارند که از بیمه بهره‌مند شوند و محدودیت زمانی ندارد.

او تاکید کرد: بیشتر از 99 درصد از خسارات خانگی است و خوشبختانه بحث فوت و نقص عضو نداریم. خارج از بخش خانگی حوادثی داشتیم که منجر به فوت شده است اما در بخش مشترکان خانگی فوتی نداشتیم. برای دریافت خسارت سال 96 افرادی که ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت تشکیل پرونده دهند.

اگر تمام مستندات کم و کسری نداشته باشد حداکثر 15 روز طول می‌کشد که خسارت برای آنها پرداخت شود.اما برای فوت، نقص عضو و آتش سوزی با توجه به اینکه گزارش دستگاه های ذی ربط از جمله پزشک قانونی و سازمان آتش نشانی نیاز است؛ زمانبر است.

رئیس گروه تحلیل گزارشات تخصصی شرکت توانیر، گفت: مشترکانی که دچار خسارت شده باشند می‌توانند مدارک خود را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرار داد و بر اساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت انجام می‌شود.

او به سقف پرداختی اشاره کرد و افزود: در سقف پرداخت ها ما عددی را نظر گرفته بودیم که آن عدد سال قبل را پایه سال بعد در نظر می‌گرفتیم. برای سال 96 حدود 12 آیتم مورد خسارتی داشتیم. برای سال 97 قانون آیین نامه جدید برای بیمه را در نظر نگرفته است بغیر از قانون بودجه سال 97 که اعلام کردند که آیین نامه توسط هیات دولت بعد از اینکه تصویب شد وارد مناقصه می‌شود که آیین نامه این موضوع جدیدا به تصویب رسیده و برای اجرا به ما ابلاغ شده است. سقف خسارت برای فوت حدود 50 میلیون تومان، نقص عضو 30 میلیون تومان، برای هزینه های مالی که هزینه پزشکی موجود باشد، 70 میلیون تومان، همچنین خسارت ناشی از حوادث داخلی شبکه برق یک میلیون 700 هزار تومان در نظر گرفته شده است. برای سال ۹۶ سقف خسارت تجهیزات یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تعیین شده است؛ به طوریکه فقط جبران خسارت انجام شود و رقم نهایی بعد از بازدید و تعیین خسارت برآورد می‌شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: این قانون یک قانون حمایتی برای مشترکان است اما باید بازنگری شود؛ چرا که اکنون با حوادث ناشی از آب و برق و گاز را نوشته اند و علت آنها را انفجار، مسمومیت و آتش سوزی؛ این در حالی است که در حوادث برق مشترکان بخش خانگی بحث انفجار و مسمومیت نیست باید قانون اصلاح و از زیر مجموعه گاز جدا شود. همچنین می توانند پرداخت خسارت را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند به نوعی ما حق بیمه را مشترکان دریافت و در اختیار بیمه مرکزی قرار دهیم. چرا که براساس مناقصاتی که طی سال‌های گذشته برگزار کردیم با حداقل مشارکت کنندگان مواجه شدیم.

مشترکین خانگی و تجاری برای دریافت و ثبت خسارات می‌توانند سایت http://bime.tavanir.org.ir/ مراجعه کنند.

گفت وگو: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 960797

وب گردی

وب گردی