از مذاکرات طولانی  با چشم آبی ها تا هدفمندی تحریم های آمریکا

مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام به اوج خود رسیده و می توان گفت که بیش از اندازه شده است؛ طولانی شدن این مذاکرات این هشدار را می دهد که اروپا در سناریوی آمریکا نقش هدفمند کردن تحریم های آمریکا و در انتها خلع سلاح کامل جمهوری اسلامی ایران را ایفا می کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+4 با سفر حسن روحانی به دو کشور سوئیس و اتریش برای احیای هرچه بیشتر توافق هسته ای آغاز شد؛ حسن روحانی در ابتدای خروج آمریکا از برجام این وعده را داده بود که مصمم است بدون آمریکا و با پشتوانه اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس، ایران را پایبند به این توافق نگه دارد.

روحانی اما از طرفی مهلت چند روزه ای به اتحادیه اروپا داد تا در این مدت آن ها حسن نیت خود را نسبت به این توافق ابراز کنند و اقدامات عملی و ملموسی برای بهره بردن هرچه بیشتر ایران از برجام انجام دهند؛ اقداماتی که بتواند خرید نفت ایران در دوران تحریم های آمریکا را تضمین کند و خطوط ارتباط بانکی میان اتحادیه اروپا و ایران برقرار شود تا به وسیله آن ایران بتواند پول های حاصل از صادرات نفت خود را به صورت مستقیم وارد کشور کند.

پس از گذشت مدتی اتحادیه اروپا برخلاف انتظار دولتمردان ایرانی نه تنها اقدامات عملی و ملموسی برای حفظ این توافق انجام نداد، بلکه در چندین مورد از جمله موضوع موشک های جمهوری اسلامی ایران، حضور در منطقه و حقوق بشر، مواضعی همسو با ایالات متحده آمریکا اتخاد کردند.

در همین راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ در یکی از دیدارهایشان در ماه رمضان گفتند: از تجربه‌های ما در برجام این است که آمریکا پایبند به تعهّدات خودش نیست و به راحتی معاهده را نقض می‌کند. تجربه‌ دیگر ما، همراهی اروپا با آمریکا در مهمترین موارد است. اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند؛ آنها بایستی به‌ قدری که جمهوری اسلامی می‌خواهد خریداری بکنند البته ما با این سه کشور اروپایی دعوا نداریم، امّا اعتماد نداریم و این هم متّکی است به یک سابقه‌ای؛ لذاست که باید این تضمین‌ها به‌طور واقعی انجام بگیرد.

توتال از ایران خارج می شود

اما رفتارهای اروپایی ها در قبال برجام به اتخاذ چندین موضع همسو با آمریکا ختم نشد؛ در کمال تعجب دولتمردان بزرگ ترین شرکت نفتی اروپایی یعنی شرکت توتال فرانسه که سال گذشته قرار دادی چند میلیون دلاری با وزارت نفت ایران امضاء کرده بود آهنگ رفتن سر داد و به علت هراس از تحریم های ثانویه آمریکا از ادامه همکاری با ایران سر باز زد.

قرارداد این پروژه تابستان گذشته به صورت یک کنسرسیوم نفتی میان شرکت توتال، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) به امضا رسید و براساس آن قرار بود روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب یا ۴۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی برای مصارف خانگی استخراج شود.

شرکت توتال طی بیانیه ای اعلام کرد که نمی‌تواند در معرض تحریم‌های ثانویه قرار گیرد چرا که برای حفظ گردش مالی خود باید بتواند با بانک‌های آمریکایی همکاری داشته باشد؛ توتال در بیانیه خود آورد که ادامه همکاری با ایران موجب از دست رفتن شرکا و سهامداران عمده آمریکایی این شرکت خواهد شد و به همین علت از این قرارداد خارج خواهد شد.

اما تنها توتال نبود که دیگر تمایلی برای همکاری با ایران نداشت بلکه شرکت دانمارکی (MAERSK) بزرگ ترین شرکت کشتیرانی جهان و همچنین "زیمنس" آلمان و شرکت اتریشی "ساگا" که در حوزه انرژی های خورشیدی فعالیت می کند اعلام کردند که قادر به ادامه همکاری با جمهوری اسلامی ایران نخواهند بود.

نکته بسیار مهمی که ادامه همکاری و اعتماد به اروپا را دچار هاله ای از ابهام کرده است حجم مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا در مقایسه با ایالات متحده آمریکاست ؛ مطابق آخرین آماری که مرکز آمار اتحادیه اروپا منتشر کرده، در سال ۲۰۱۶ صادرات کالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آمریکا ۳۶۲ میلیارد یورو بوده است.

این در حالی است که در همین سال، مجموع صادرات کالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران فقط ۸.۲ میلیارد یورو بوده است؛ به عبارتی صادرات کالای اروپایی‌ها به آمریکا ۴۴ برابر بیشتر از صادرات کالای آنها به ایران است.

لذا با این تفاسیر پشت کردن اتحادیه اروپا به آمریکا و روی آورن به همکاری با ایران با توجه به این حجم از مبادلات تجاری اندکی دور از ذهن و انتظار به نظر می رسد.

اما در هفته های اخیر جمهوری اسلامی ایران دور تازه ای از مذاکرات خود با کشورهای 1+4 پیرامون برجام را آغاز کرده است؛ اروپا با ارائه بسته پیشنهادی خود درقبال حفظ توافق هسته ای به دنبال ایجاد فضایی بود تا خود را پایبند به این توافق جلوه دهد اما این بسته پیشنهادی مورد استقبال مقامات ایرانی از جمله حسن روحانی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه قرار نگرفت و حتی حسن روحانی طی تماس تلفنی با مکرون رئیس جمهور فرانسه این پیشنهادات موجود در این بسته را ناامیدانه توصیف کرد.

در همین راستا، دکتر مسعود اخوان فرد کارشناس حقوق بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا در چارچوب برجام اظهار داشت: اروپا از لحاظ سیاسی ترمینال غرب و مشخصا ایالات متحده آمریکا است و در واقع اروپا هیچ وقت به عنوان یک واحد مستقل نبوده و نیست.

وی افزود: اروپا در مذاکرات برجام نقش بسیاری منفی داشته است و برخی از کشورهای های آن مانند آلمان موضع گیری های بسیار بدی داشتند که اخیرا شاهد آن بودیم؛ از طرفی کشوری مثل هلند دیپلمات های ایران را بر خلاف موازین حقوق بین المللی اخراج کردند.

اخوان تاکید کرد: نوع نگاه ما نسبت به کشورهای اروپایی منفی است مگر آن که رفتارهای خود را تغییر دهند و خودشان را از آن سابقه قبلی جدا کنند.

این کارشناس ادامه داد: اروپا از لحاظ موازین حقوقی و تمایلات، نه می تواند و نه می خواهد تضمین های واقعی و جدی در قبال منافع جمهوری اسلامی ایران بدهد که جایگزین آمریکا شود؛ تمایل اروپا به ایجاد فضایی است که از طریق آن بتواند افراد متمایل به غرب در داخل ایران را شناسایی کند و همچین برای انجام حساسیت های مختلف به دنبال ایجاد یک ظرفیت زمانی مناسب است.

وی با بیان این که اروپایی ها به دنبال تخریب چهره ایران در عرصه بین المللی هستند تصریح کرد: این موضوع کاملا روشن است که اروپا نه در حد و اندازه ای است و نه توان این را دارد که بخواهد تضمین های لازم را به ایران بدهد.

دست آخر این که با توجه به حجم مبادلات تجاری میان ایران و اروپا، برخی مواضع همسو اروپا و آمریکا، خروج شرکت های بزرگ اروپایی از ایران و عدم ارائه تضمین های لازم و عملی به طوری که منافع ایران را در برجام تضمین کند، به نظر می رسد که ادامه روند مذاکرات با کشورهای اروپایی را در لایه ای از ابهام و سوال فرو می برد. لذا به گفته برخی کارشناسان اروپا در سناریوی آمریکا در حال ایفای نقشی تحت عنوان پلیس خوب است تا با کش دار شدن روند مذاکرات با ایران و گرفتن امتیازات بیشتر از جمله درباره مسائل موشکی و پیوستن ایران به کنوانسیون های مالی، زمینه را برای هدفمند تر کردن تحریم های آمریکا فراهم کند و عبارت دیگر به هوشمند سازی تحریم های آمریکا کمک کند.

خبرنگار: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 960810

وب گردی

وب گردی