چرا صادرات برخی کالاهای کشاورزی ممنوع شد

شرایط ایجاد شده در بازار برخی محصولات کشاورزی سبب شد تا وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی وارد شده با ارز ٤٢٠٠ تومانی، تا اطلاع ثانوی صادرات ١٨ قلم کالا را ممنوع کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی ششم تیرماه امسال در نامه ای به «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار ممنوعیت صادرات ١٨ قلم کالای اساسی دام، طیور و آبزیان همچون ذرت، گندم، آرد، جو، جودوسر، دانه های روغنی، روغن خام، روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله ها، تفاله ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودارو سورگوم تا اطلاع ثانوی شده است.

در این رابطه مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی افزود: با توجه به تخصیص ارز یارانه ای توسط دولت، امسال چند برابر سال گذشته ثبت سفارش کالاهای اساسی صورت گرفته است که به نظر می رسد توسط عده ای سودجو این کالاها صادر شود.

شاهرخ شجری گفت: در حالی که این کالاها با ارز دولتی ٤٢٠٠ تومان برای تامین نیاز داخلی وارد می شود و با توجه به وضعیت بازار، نیازی به صادرات این محصولات نیست.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی یادآورشد: در سال های گذشته بخش اندکی از این کالاها مازاد برنیاز داخلی صادر می شد اما این مهم در حالی رخ می داد که پیش از این ارز یارانه ای به این کالاها اختصاص نمی یافت و با ارز آزاد وارد می شد.

او علت چنین سودجویی هایی را تفاوت نرخ ارز دولتی از نرخ ارز آزاد اعلام کرد و گفت: این افراد کالاهای مورنظر را با ارز یارانه ای وارد و با ارز آزاد صادر می کنند که هزینه اش را دولت پرادخت می کند و سودکلانی به جیب دلالان می رود.
شجری، اقدام دولت در ممنوعیت این اقلام را راهکاری برای جلوگیری از سودجویی و به نفع تولید و منافع ملی کشور دانست.

جمعه گذشته مدیرکل دفتر صادرات گمرک در دستورالعملی به همه گمرک های اجرایی کشور، ممنوعیت صادرات 18 قلم کالای کشاورزی را ابلاغ کرد.

این دستورالعمل ششم تیرماه صادر شده و به اطلاع وزیران‌صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی رسیده بود.
بر این اساس، صادرات ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه های روغنی، روغن خام و پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله ها، تفاله ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم تا اطلاع بعدی ممنوع است.

ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد. پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 960819

وب گردی

وب گردی