تلف شدن شدن 30 درصدی آب در لوله‌کشی ها/ تیم اقتصادی دولت گام مثبتی در حوزه آب و برق برنداشته است

دبیر کل فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران، با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در صنعت آب وبرق عامل اصلی رکود این صنعت است، گفت: تا زمانی‌ که اقتصاد انرژی در کشور سامان نگیرد این صنعت از رکود خارج نمی‌شود.

حمیدرضا صالحی دبیر کل فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: عمده‌ترین دلیل رکود صنعت برق، عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت است. تا زمانی‌ که اقتصاد انرژی در کشور سامان نگیرد این صنعت از رکود خارج نمی‌شود.

او تصریح کرد: عمیق‌شدن رکود صنعت برق به‌دلیل کاهش درآمدهای دولت و وزارت نیرو است؛ بنابراین چون رکود عمومی در اقتصاد کشور ادامه خواهد داشت، این رکود به بخش صنعت برق نیز کشیده خواهد شد.

صالحی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال خاموشی در سال آینده قطعی است اما اینکه تهران هم دچار خاموشی شود باید دید وزارت‌نیرو چه مانوری در شبکه سراسری ایجاد خواهد کرد.

دبیر کل فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران، در پاسخ به این سوال که برای حل بحران کم‌آبی در کشور باید چه تدابیری اندیشیده شود؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در منطقه خشک قرار داریم این موضوع را باید قبول کرد که ما در منطقه خشک قرار داریم و این موضوع حوزه آب را تحت تاثیر قرار داده است؛ بنابراین برای عبور از این بحران باید از مدیریت هوشمندانه ای برخوردار باشیم تا بتوانیم از منابع آبی موجود به خوبی استفاده کنیم. ولی پرواضح است که متاسفانه از گذشته تا به امروز ما از منابع آبی شیرین به خوبی استفاده نکردیم و سیاستگذاری ما در بخش آب به ویژه در حوزه کشاورزی بیش از 90 درصد است.

صالحی گفت: با توجه به این‌که طی سال‌های گذشته آمارهای نادرست در بخش‌های مختلف دولتی ارائه شده بود بعید نیست که این سهم 90 درصدی هم جزو اشتباهات محاسبات باشد اما مسئولان در شرایط کنونی که بحران منابع آبی در کشور به گونه‌ای است که اگر وضعیت میزان بارش‌ به همین منوال ادامه پیدا کند ، وضعیت منابع آبی قرمز می شود باید ضمن حل کردن و کنار گذاشتن اختلاف‌نظر‌های خود، به فکر راهکار عملی و واکنش سریعی بود که بتوان کشور را از بحران آبی که به سرعت در حال وقوع است نجات داد.

او با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت بخش آب متولی خاصی ندارد، اظهار کرد: مسأله مهم این است که آب و صیانت از منابع آبی تا به امروز به دلایل بحث مدیریت و نبود استراتژی جامع با مشکل روبرو بوده است. همچنین به مسأله اقتصاد آب هم به خوبی توجه نشده است.

تلف شدن شدن 30 درصد آب در لوله‌کشی ها

صالحی افزود: پرت و تلفات آب در لوله های فرسوده حدود 25 تا 30 درصد است. بنابراین برای بهبود این وضعیت باید نظام رگولاتوری آب ایجاد شود چرا که این موضوع یکی از شعارها و برنامه های وزیر نیرو بود تا جایی که در مجلس اعلام شد ولی به نتیجه نرسید.

او ادامه داد: وزارت نیرو می تواند به عنوان دبیرخانه آب و متولی این موضوع همه نهادهای ذی ربط را از جمله جهاد کشاورزی و محیط زیست دور هم جمع کند و به عنوان متولی آب رگولاتوری آب را انجام دهد و نگذارند منابع آب در کشور با مشکل مواجه شود.

صالحی تاکید کرد: تا به امروز حرکتی در جهت مدیریت بحران آب در کشور به عنوان یک نهاد متولی انجام نشده است.

زمان، زمان خطا و آزمون نیست

او با اشاره به اینکه تشکیل وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی و وزارت انرژی در کشور یکی از حلقه های کلیدی برای توسعه این حوزه ها است، افزود: در موضوع حفظ منابع آبی کشور دیگر در شرایط آزمون و خطا نیستیم می توانیم با تشکیل آن با محوریت فرار از بحران‌ها و چالش‌های زیست محیطی گامهای مثبتی را در جهت رسیدن با اهداف خود برداریم.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: وزرات نیرو از دو بخش تامین و توزیع برق و مدیریت منابع آبی تشکیل شده است؛ لذا ما اگر در حوزه برق دچار اُفت شویم، می‌توانیم با یک سرمایه گذاری خیلی سریع دو الی چهار نیروگاه احداث کنیم و ظرف مدت یکسال به حالت متعادل و مورد نیاز کشور برگردیم و خودمان را با افزایش نرخ مصرف برق در کشور تطبیق دهیم، اما اگر در حوزه آب دچار چالش شویم و سفره‌های زیر زمینی از دست برود دیگر حتی اگر آبخیزداری و آبخوان داری کنیم؛ به دلیل اینکه فضای ذخیره آبی از بین رفته است، دیگر نمی‌توانیم منابع آبی کشور را به حالت اول برگردانیم.

او خاطرنشان کرد: تشکیل این وزارتخانه‌ها در کشور امتیازهای خوبی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که طبق مطالعات انجام شده این طرح مزیت های خوبی را به همراه دارد. به طور یقین نقش اساسی در بهره برداری آب و برق ایفا خواهد کرد.

تیم اقتصادی دولت گام مثبتی در حوزه آب و برق برنداشته است

صالحی در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم اظهار داشت: تیم دولت نگاه درستی به اقتصاد کلان نداشته و این امر سبب شده است که از نظر زیرساخت‌های کلان اقتصادی دچار آسیب های زیادی شویم؛ چرا که هم اکنون آسیب ها خود را در حوزه های مختلف نشان می دهند.

او تاکید کرد: اگر دولت به ظرفیت موجود کشور توجه می‌کرد الان در حوزه مدیریت آب و برق مشکلی نداشتیم.

صالحی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت در آزادسازی قیمت‌ها حرکت روبه جلویی نداشته؛ چرا که این امر مهم می توانست به واقعی سازی انرژی منجر شود و قیمت تمام شده را تا حدودی کاهش دهد. همچنین دولت دوازدهم در راستای حفظ منافع مردم و محیط زیست قدم‌های مثبتی برنداشته است به طور یقین با اتخاذ برنامه هوشمندانه می‌توانست علاوه بر ایجاد درآمدزایی به کشور زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم سازد.

گفت وگو: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 960856

وب گردی

وب گردی