صدور فرمان اخراج بیش از ۱۸ هزار کارمند رسمی در ترکیه

بر اساس یک بخشنامه دولتی ۱۸ هزار و ۶۳۲ کارمند رسمی در ترکیه اخراج شدند. اخراج شدگان ۹ هزار کارمند پلیس، ۶ هزار ارتشی و همچنین کارکنان رسمی دانشگاه‌های ترکیه هستند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه‌های رسمی ترکیه صبح روز یکشنبه ۸ ژوئیه گزارش دادند که ۱۸ هزار ۶۳۲ تن از کارکنان دولتی اخراج شدند و ۱۴۸ نفر اخراجی از کارکنان دولت نیز دوباره بر سرکار خود بازگشتند.

هزار کارمند وزارت دادگستری و ۶۵۰ تن از کارکنان آموزش و پرورش نیز در میان اخراج‌شدگان هستند. دولت با این بخشنامه دستور تعطیلی فعالیت ۱۲ انجمن، سه روزنامه و یک کانال تلویزیونی را نیز صادر کرد.

"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که روز دوشنبه ۹ ژوئیه مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. قرار است "اردوغان" به زودی "وضعیت فوق‌العاده" را لغو کند که بعد از کوتای نظامی ناقرجام ترکیه در ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور وضع شده بود.

در کودتای یاد‌شده بیش از ۲۵۰ شهروند ترکیه کشته و دست‌کم دو هزار نفر مجروح شدند. پس از کودتای نافرجام هزاران نفر از کارکنان دولت از جمله قاضی، معلم و محقق در ترکیه اخراج شدند.

دولت ترکیه "فتح‌الله گولن"، واعظ ترک مقیم "پنسیلوانیای" آمریکا را مسئول این کودتا می‌داند. بعد از کودتای نافرجام تعداد زیادی از هواداران "گولن" نیز بازداشت شدند.

خبرگزای آناتولی ترکیه روز شنبه ۸ ژوئیه به نقل از "اردوغان" خبر داد که پاسپورت ۱۸۱ هزار و ۵۰۰ تن که به ظن همکاری با "فتح‌الله گولن" ضبط شده بود طی چند روز آینده تحویل داده خواهد شد.

منبع:DW

کد خبر: 960870

وب گردی

وب گردی