اعتبارات و دانش فنی  مهمترین مولفه ها برای کاهش روند فرسایش بادی

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مطرح بودن ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای دانش فنی و تکنیک های موجود در بحث بیابان زدایی خبرداد و گفت: در این زمینه ایران دارای تکنولوژی و  دانش فنی است که طی بازدید هیئت اعزامی خواهان انتقال این دانش فنی به کشورهای دیگر شد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر فرهاد سرداری با اشاره به میزان فرسایش بادی گفت: مطالعاتی که از سال 83 انجام شده و نقشه های مکانی ارائه شده وسعت 21 میلیون هکتار از عرصه ها که شامل 22 استان بیابانی کشور را تحت تأثیر فرسایش بادی قرار داده است.

مدیرکل امور بیابان اصلی ترین مسئله بیابان را طرح شناسایی مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی عنوان کرد و گفت: طرح شناسایی در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

از 21 میلیون هکتار وسعت 7/7 هکتار به عنوان کانون های بحرانی فرسایش بادی مشخص شده است

سرداری در ادامه گفت: از 21 میلیون هکتار وسعت 7/7 هکتار به عنوان کانون های بحرانی فرسایش بادی مشخص شده است.

مدیر کل امور بیابان با اشاره به افزایش کانون های بحرانی افزود: این مطالعات هر ده سال یک بار انجام می شود که با بررسی های صورت گرفته 50 درصد این سطح در استان ها افزایش پیدا کرده است.

فرهاد سرداری با بیان اینکه عوامل مختلفی برای افزایش این کانون ها ارائه شده است توضیح داد: زبری خاک باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شده و خاک را مستعد فرسایش می کند.

سرداری در ادامه یکی دیگر از این عوامل را خشک شدن تالاب ها و از دست رفتن رطوبت موجود در خاک را عنوان کرد.

وی در ادامه به تشریح گزیده ای از اقدامات انجام شده در کاهش فرسایش بادی پرداخت و افزود: 12 طرح همراه با 20 زیر پروژه در این طرح ها به اجرا در آمده است.

وی اصلی ترین طرح هار را احیاء بیولوژیک و مقابله با تثبیت فیزیک شیمی عنوان کرد و گفت: 10 میلیون هکتار کار در مناطق بحرانی به انجام رسیده است.

وی توضیح داد: بیش از 2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت بیابانی، 4/8 دهم میلیون هکتار بذرکاری و بذرپاشی و حدود 300 هزار هکتار مالچ پاشی در کاهش فرسایش بادی اجرا شده است.

بیش از 2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت بیابانی، 4/8 دهم میلیون هکتار بذرکاری و بذرپاشی و حدود 300 هزار هکتار مالچ پاشی در کاهش فرسایش بادی اجرا شده است

در ادامه این گفتگو فرهاد سرداری به دو مولفه مهم در بحث بیابان زدایی اشاره کرد و اعتبارات و دانش فنی را از مهمترین مولفه ها برای کاهش روند فرسایش بادی در اراضی نام برد.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل ها با اشاره به میزان اعتبارات در نظر گرفته شده و وسعت این بحران اعلام کرد: با توجه به حاد شدن مسئله در دو سال گذشته حتی از صندوق توسعه ارزی اعتبار در نظر گرفته شده است اما این اعتبار نیز چندان زیاد نیست که معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حتی وزیر جهاد کشاورزی در صدد جذب یک سری اعتبارات جدید برای حل گوشه ای از این مسائل هستند.

سرداری همدلی مردم و مسئولان را از عوامل مهم در کاهش روند فرسایش بادی در اراضی در کشور عنوان کرد.

وی در پایان در گفتگوی اختصاصی در برنامه روی خط خبربا اشاره به گذر از مسائل فنی تأکید کرد: ما توان خود را در بحث های اقتصادی و اجتماعی گذاشته و در این رابطه طرح های مطرح نمودیم که ارگان هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس برای تصویب اعتبارات، وارد عمل شوند تا به ما فرصت بدهند کارایی بیشتری داشته باشیم.

700

کد خبر: 960892

وب گردی

وب گردی