آغاز ثبت‌نام در سامانه جامع روابط کار از روز چهارشنبه/  به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و راه اجتماعی با تشریح جزئیات آغاز به کار سامانه جامع روابط کار گفت: سه زیر سامانه قراردادهای کار، ثبت شکایت و دادرسی‌های کار در مرحله اول راه‌‌اندازی شده و بعد از دوره پایلوت یک ماهه، سایر زیرسامانه‌ها نیز راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به آغازبه‌کار سامانه جامع روابط کار گفت: ثبت نام این سامانه از چهارشنبه همین هفته در دفاتر پیشخوان دولت فعلا در تهران انجام خواهد شد و کارگران می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و دریافت کد کاربری وارد سامانه شوند.

او گفت: این سامانه از روز چهارشنبه برای دفاتر پیشخوان در دسترس خواهد بود و بعد از ثبت‌نام نخستین نفر در این سامانه در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به گفته او ثبت‌نام فعلاً در تهران به مدت یک هفته انجام خواهد شد و بعد از آن در ۴ استان سمنان، اردبیل، قزوین و البرز راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرحله اول راه‌اندازی این سامانه را زیرسامانه‌های قرارداد کار، ثبت شکایت و دادرسی کار برشمرد و گفت: کاربر دو زیرسامانه قرارداد کار و دادخواست و ثبت شکایات کارگران و کارفرمایان هستند اما زیرسامانه دادرسی کار مربوط به کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مراجع حل اختلاف دعاوی کارگری و کارفرمایی است.

ظریفی‌آزاد گفت: راه‌اندازی این سامانه یک ماه به صورت پایلوت خواهد بود و از اواخر مرداد در سراسر کشور ثبت‌نام از کارگران انجام می‌شود.

سامانه ثبت قراردادهای کار که به عنوان هسته اصلی سامانه جامع روابط کار محسوب می‌شود، قرار است، موجبات مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار، تعیین و بازتعریف مقررات کار حاکم بر جامعه کار را فراهم کند.

آنچنان که مرداد ماه سال گذشته و در مراسم رونمایی این سامانه اعلام شد، قرار است این سامانه موجبات امنیت، ایجاد روابط سالم بین کارگر و کارفرما، تسهیل سیاستهای تنظیمی بازارکار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی حوزه کار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الکترونیک و بسترسازی جمع آوری اطلاعات آماری دقیق و به روز به عنوان مبنای هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، نظارت بر عملکرد واحدها و سازمان‌های ارایه دهنده خدمات، وجود رویه یکسان در ارایه خدمات به مردم، امکان تشخیص درصد مشکلات در مناطق جغرافیایی کشور به منظور ارائه راهکارهای صحیح و عملی را فراهم کند.

همچنین سامانه ثبت دادخواست نیز که یکی دیگر از مجموعه 30 زیرسامانه جامع روابط کار است، با این هدف طراحی شده که کارگران و کارفرمایان با صرف هزینه به مراتب کمتر، از یک نظام رسیدگی الکترونیکی سالم و عادلانه روابط کار در هر شرایط و هر مکانی بدون مراجعه حضوری برخوردار شوند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 960903

وب گردی

وب گردی