مجازات سنگین در انتظار تخریب کنندگان محیط زیست/ صدور ۱۵۳ حکم قلع و قمع

رئیس کل دادگستری کرمان گفت: دریک سال گذشته یک هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی دولتی استان کرمان رفع تصرف، ۱۵۳ حکم قلع وقمع صادر و ۸۱۷ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند. 

به گزارش ایسکانیوز از میزان یدالله موحد گفت: یک هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی دولتی استان کرمان در سال ۹۶ رفع تصرف، ۱۵۳ حکم قلع وقمع صادر و ۸۱۷ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در تشریح عملکرد شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان به اقدامات دستگاه قضایی استان کرمان در ظرف ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۲۷ هزار هکتار اراضی یا دولتی بودند که به دولت برگردانده شدند و یا اینکه از تغییر کاربری آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است.


این مقام قضایی تاکید کرد: با اقدامات شورای حفظ حقوق بیت المال، سال گذشته دادگستری استان کرمان جزو استان‌های برتر در حوزه صیانت از عرصه‌های منابع ملی و اداره کل ثبت اسناد و املاک نیز از جمله استان‌های برتر در زمینه تثبیت مالکیت دولت شناخته شد.


وی تصریح کرد: در راستای حفظ حقوق شهروندان متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۱۱۸ روز به ۸۸ روز تقلیل یافته و کاهش اطاله دادرسی را داشته‌ایم.

این مقام قضایی یادآور شد: ۳۳۹ واحد شورای حل اختلاف در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که ۲۳۷ شورای شهری و ۱۰۲ شورای روستایی را دربرمی‌گیرد و این شورا‌ها ۱۴۸ پرونده را طی سال گذشته مورد رسیدگی قرار دادند و ۴۲ هزار پرونده به صلح و سازش به پایان رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه رویکرد دستگاه قضایی در زمینه مقابله با فساد ابعاد و لایه‌های مختلفی دارد، گفت: در استان کرمان نیز واحد‌های نظارتی مستمرا" با تیزبینی و پیمایش و بازرسی‌های مستمر و بررسی گزارشات و شکایاتی که واصل می‌گردد، اقدامات ارزشمندی برای صیانت از سلامت کارکنان و قضات و مقابله با مفاسد انجام داده اند و می‌توان گفتن قاطبه قضات و کارکنان شریف دادگستری استان عناصر خدوم، متدین و پرتلاش برغم محدویت‌ها و مشکلات و تراکم کاری که با آن مواجه هستند، تلاش فوق العاده در جهت ارائه کمی و کیفی خدمات قضایی به مردم استان دارند.


موحد تصریح کرد: قوه قضاییه بطور کلی گام موثری در راستای شفافیت، سلامت و سرعت تحقیقات و دادرسی‌های قضایی و همچنین اجرای احکام و تبادل اطلاعات قضایی با مردم برداشته است.


استان کرمان در حوزه استفاده از تکنولوژی‌های نوین پیشگام است


وی به طراحی و راه اندازی شبکه ملی عدالت طی فاز‌ها و پروژه‌های متعدد هم اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر خدمات اداری در بخش‌های مالی و استخدامی و همچنین مکاتبات و بویژه امور دفتری شعب قضایی مکانیزه شده است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین گفت: قوه قضاییه در سطح کلان و بطور خاص در استان کرمان در حوزه استفاده از تکنولوژی‌های نوین پیشگام است و این اقدام می‌تواند از طریق نظارت قضایی، ارتقاء سلامت و اطمینان بخشی و اعتماد سازی به روند اجرایی امور قضایی و کاهش آسیب‌ها کمک شایان توجهی داشته باشد.


بحران‌های زیست محیطی، امنیت ملی جوامع بشری را با خطر مواجه ساخته اند
رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه این گفت: وگو با اشاره به اینکه بحران‌های زیست محیطی امنیت ملی جوامع بشری را با خطر مواجه ساخته اند، گفت: مخاطرات فراوانی با منشاء طبیعی و انسانی آینده بشری را با چالش و خطر مواجه ساخته است و این خطرات دیگر بالقوه نیستند و هم اکنون رخ نموده و به فعلیت رسیده اند.
یدالله موحد اظهار داشت: تمام مدیرانی که در حوزه حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق عمومی بطور مستقیم چه در عرصه اجرا و چه قضا مسئولیت دارند بایستی به این مخاطرات توجه نمائید و سرلوحه‌ی سیاست گذاری، برنامه، تصیمات و تدابیر خود قرار دهند.
مجازات سنگین در انتظار تخریب کنندگان محیط زیست
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، احراق و تخریب و پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک بگونه‌ای که موجب ورود خسارت به اموال عمومی و خصوصی بطور گسترده شود مفسد فی الارض محسوب و مجازات مرتکب را اعدام تعیین کرده است، این قبیل اقدامات اگاهانه و با توجه به دانش به پیآمد‌های رفتاری که برای حیات انسانی مخاطره آمیز است.
رئیس شورای قضائی استان کرمان با تاکید بر اینکه امروز بایستی یک باز تعریفی از مقوله امنیت داشته باشیم، هشدار داد: بحران‌های زیست محیطی به لیست تهدیدات جدی جامعه بشری افزوده شده اند و این بحران‌ها نیز همانند تهدیدات امنیتی حتی امنیت ملی جوامع بشری را با خطر مواجه ساخته است.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان بیان داشت:در گذشته ظرفیت خود اصلاحی طبیعت برای جبران کافی بود، اما امروز الایندگی‌های ناشی از توسعه صنعتی و بیولوژیکی، اتمی وغیره به مراتب بیشتر از ظرفیت خود اصلاحی طبیعت بوده و برآن فایق آمده است.
۶۹۰ هزار پرونده در دادگستری استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفت
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ۵۵۰ هزار پرونده در مقاطع مختلف در دادگستری استان کرمان طی سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.
یدالله موحد گفت: طی سال گذشته همچنین ۱۴۵ هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان کرمان توسط ۱۲۰ قاضی رسیدگی شد و بسیاری از این پرونده‌ها به مرحله اجرای حکم رسید.

700

کد خبر: 960910

وب گردی

وب گردی