افزایش 10 درصدی قیمت نان بزودی/بسته حمایت از نانوایان در راه است

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران با اشاره به مشکلات نانوایان گفت: کیفیت پایین آرد، وجود 20 هزار نانوایی مازاد و افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز در مقابل ثبات قیمت نان از جمله مهمترین مشکل نانوایان در سال‌های اخیر است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اصغر پابرجا، در مورد وضعیت تولید نان در کشور و مشکلات این صنف گفت: در حالی که قیمت نان در 4 سال گذشته افزایش نیافته اما دستمزد کارگر و سایر هزینه‌های جانبی تولید افزایش یافته است.

* آرد یارانه‌ای بی‌کیفیت است

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران با اشاره به کیفیت پایین آرد در تولید نان اظهار داشت: در حال حاضر سه نوع گندم درجه یک، دو و سه در کشور تولید می‌شود و هر سه نوع این گندم با هم مخلوط شده و در تولید آرد برای نان استفاده می‌شود در حالی که به دلیل بی‌کیفیت بودن گندم درجه 3، آرد حاصل از این گندم نباید به چرخه تولید نان تزریق شود.

او به یکی دیگر از مشکلات این صنف اشاره کرد و گفت: دولت و شورای رقابت اعتقاد دارند که نانوایی جزء مشاغلی است که نباید حریم صنفی داشته باشد به همین دلیل متقاضیان تاسیس نانوایی با ثبت‌نام در سایت ایرانیان اصناف می‌توانند در خواست خود را برای تاسیس نانوایی به ثبت برسانند و پس از کسب مجوزهای لازم نانوایی خود را تاسیس کنند.

* وجود 20 هزار واحد مازاد نانوایی در کشور

پابرجا اظهار داشت: این موضوع باعث شده است که تعداد نانوایی حدود 20 هزار واحد افزایش یابد و به حدود 90 هزار واحد در سراسر کشور برسد در حالی که تعداد نانوایی‌های مورد نیاز برای کشور حدود 60 تا 65 هزار واحد است.

او در مورد تاثیر افزایش نانوایی‌ها بر روند کار نانوایی‌ها گفت: در حالی که سهمیه روزانه هر نانوایی 10 کیسه آرد است و با پخت همین 10 کیسه هم دخل و خرج نانوایی‌ها با هم تطابق ندارد اما با افزایش تعداد نانوایی‌ها، تعداد مشتریان هر واحد کاهش یافته است و کاهش تعداد هم منجر به کاهش پخت نان شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار داشت: براین اساس شاید هر نانوایی روزانه 6 تا 7 کیسه آرد پخت کند که این میزان پخت قطعا جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

او در ادامه با اشاره به افزایش هزینه‌های سالانه آب، برق، گاز و مالیات گفت: در کنار این افزایش قیمت‌ها، قیمت نان در 4 سال گذشته ثابت بوده است و این مشکلات هم باعث شده است که نانوایی یک شغل اقتصادی نباشد.

پابرجا با اشاره به افزایش هزینه‌های حمل و نقل بیان داشت: قیمت هر کیلو آرد یارانه‌ای نان سنگک حدود 805 تومان و هر کیلو گندم برای آرد 665 تومان است.

* هزینه‌های تولید نان در 4 سال گذشته افزایشی بوده است

او با بیان اینکه درصد تاثیر قیمت آرد در قیمت تمام شده نان بین 10 تا 12 درصد است بیان داشت: باقی هزینه‌ها تولید نان از جمله دستمزد کارگر، هزینه آب، برق، گاز، پرداخت مالیات، اجاره واحد صنفی حدود 90 درصد است که مدام در حال افزایش است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران با اشاره به اینکه دولت حدود 20 هزار میلیارد تومان سالانه به عنوان یارانه نان پرداخت می‌کند، گفت: علیرغم پرداخت این یارانه دولت، مردم و نانوایان از از وضعیت نان رضایت ندارند.

او با بیان اینکه بیشترین دغدغه دولت در عدم افزایش قیمت نان جلوگیری از آسیب‌نرسیدن به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، گفت: بنابراین دولت همیشه در افزایش قیمت نان مقاومت کرده است.

پابرجا اظهار داشت: تعدادی از نانوایان سنگکی که اعتقاد به برند در تولید نان دارند، جهت تولید نان از گندم‌های درجه یک استان‌های تولید‌کننده گندم با کیفیت استفاده می‌کنند که این اقدام باعث افزایش کیفیت نان در سطح شهر تهران در حوزه نان سنگک شده است.

او افزود: قیمت هر کیسه 40 کیلویی این آرد حدود 56 تا 57 هزار تومان است در صورتی که قیمت هر کیسه 40 کیلویی آرد یارانه‌ای حدود 32 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار داشت: در حوزه نان سنگک در حال حاضر بیش از 300 واحد صنفی در تهران از این آرد استفاده می‌کنند و رقابت خاصی در بین آنان در خصوص جذب مشتری و ارائه نان با کیفیت وجود دارد.

او تعداد نانوایی‌ها سنگکی در تهران را 921 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد 420 واحد آزاد پز و 400 واحد دارای آراد یارانه‌ای هستند وبقیه واحدهای صنفی آزاد پز هستند اما جواز نانوایی ندارند.

پابرجا اظهار داشت: نان سنگک آزاد پز از شمول قیمت‌گذاری مستثنی است و وزن چانه هم برای آن تعیین نمی‌شود بلکه اتحادیه یک قیمت ارشادی بین 1300 تا 2000 هزار تومان را برای این واحدهای صنفی تعیین کرده است که نانوایی‌های آزاد پز وزن چانه و قیمت عرضه را برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند.

او در مورد قیمت و وزن چانه نان سنگک بیان داشت: براساس مصوبه سال 93 قیمت نان سنگک ساده 800 تومان و قیمت نان سنگک با کنجد هزار تومان است.

* کاهش وزن چانه نان برای جبران هزینه‌های تولید

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران بیان داشت: وزن چانه هر نان سنگک با قیمت مصوب دولتی 420 گرم است که به دلیل افزایش نیافتن قیمت‌ها در چند سال گذشته به صورت توافقی نانوشته، وزن چانه نان سنگک به به 350 گرم کاهش یافته است.

* افزایش 10 درصدی قیمت نان بزودی

او با اشاره به اجرایی نشدن مصوبه افزایش قیمت 15 درصدی نان در سال گذشته بیان داشت: براساس اخبار رسیده از منابع غیررسمی، قرار است دولت بزودی افزایش 10 درصدی قیمت نان را اعلام کند که این افزایش قیمت جوابگوی مخارج نانوایی‌ها نیست.

* تدوین بسته حمایت از نانوایان

پابرجا اظهار داشت: البته شنیده شده که با توجه به عدم رضایت نانوایان از افزایش 10 درصدی قیمت نان دولت یک بسته حمایتی از نانوایان را تدوین کرده که هنوز در مورد آن اطلاعی در دست نیست.

او با بیان اینکه آزادپز شدن نانوایی‌ها راه‌حل رفع مشکلات این صنف است، گفت: پیشنهاد ما به دولت برای حل مشکلات اقتصادی نانوایان این است که با حفظ رعایت حال مصرف‌کنندگان و دهک‌های پایین جامعه، یک نوع نان را در سطح هر استان و با انتخاب استانداری با یارانه کامل و با ارزان‌ترین قیمت در اختیار شهروندان قرار دهند و قیمت سه نوع نان دیگر را آزاد اعلام شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران اظهار داشت: با آزاد شدن قیمت نان، نانوایان برای جذب مشتری باید نان را با کیفیت و قیمت مناسب ارائه دهند.

او افزود: در صورت آزاد شدن قیمت نان ، امکان بروز یک شوک قیمتی در کوتاه مدت متصور است اما مطمئنا پس از مدت کوتاهی قیمت‌ها به سطح تعادل می‌رسد و دولت می‌تواند از عواید حاصل از صرفه‌جویی یارانه‌ نان در زمینه‌های دیگری از جمله بهبود و ارتقای کیفی گندم و آراد استفاده کند.

پابرجا با بیان اینکه تعریف مشخصی از کیفیت نان در بین شهروندان وجود ندارد، گفت: برخی از مردم تیرگی و برخی روشنی و تعدادی وزن نان و برخی ماندگاری نان را عامل کیفیت نان می‌دانند در حالی که از نظر صنفی کیفیت نان به مواد اولیه آن بر‌می گردد و نان با کیفیت نانی است که در هنگام خوردن در دهان ترد باشد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 960921

وب گردی

وب گردی