تولید بافت و استخوان مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر

اعضای کارگروه نمونه‌سازی سریع و کامپوزیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر موفق به طراحی و ساخت داربست‌های نانوکامپوزیتی با پرینتر سه‌بعدی شدند.

به گزارش ایسکانیوز، فرشید آقاداودی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر به تشریح دستاورد جدید پزشکی این دانشگاه پرداخت.

دستگاه ساخته شده از سوی دانشجویان دارای چه ویژگی‌هایی است؟

- این دستگاه قابلیت تولید اندام مصنوعی انسان از جنس مواد نوین نانوکامپوزیتی را دارد به این ترتیب که از قطعات پس از اسکن سه بعدی از نمونه های طبیعی و با ساختار، داربستی به وسیله دستگاه نمونه‌سازی سریع تولید می‌شود. علاوه بر این در ترکیب شیمیایی این نانوکامپوزیت‌ها از مواد زیست سازگار استفاده شده تا قابلیت جایگزینی به عنوان اندام مصنوعی را داشته باشد.

قطعات ساخته شده به این روش دارای چه کاربردی است؟

- از قطعات ساخته شده به این روش علاوه بر کاربرد در حوزه دندانپزشکی و ارتوپدی می‌توان در آموزش پزشکی و شبیه‌سازی‌های علمی هم استفاده کرد. مواد به کار رفته در ساخت این قطعات که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است می‌تواند مواد مغذی – زیستی و خون را از خود عبور دهد. با ساخت این دستگاه علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، نیاز کشورمان در تولید بافت و استخوان مصنوعی و سایر تولیدات نانوکامپوزیتی پلیمری برطرف می‌شود

چه اندام‌هایی از بدن انسان به این روش قابل طراحی است؟

- گوش، بینی، استخوان و رگ مصنوعی و به طور کلی بافت‌های سخت و نرم بدن را می‌توان به وسیله این دستگاه طراحی و جایگزین اعضای از بین رفته بدن کرد.

آیا این دستگاه در زمینه‌های دیگر به جز موارد پزشکی هم قابل استفاده است؟

- دستگاه پرینتر سه بعدی یا نمونه‌سازی سریع یکی از روش‌های مدرن طراحی و ساخت قطعات پیچیده در مهندسی مکانیک محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان قطعات با تیراژ کم را با دقت بسیار بالا و هزینه اندک طراحی و تولید کرد. تولید قطعات با ابعاد بزرگ از مواد نوین مانند نانوکامپوزیت‌ها به روش نمونه سازی از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. برای مثال در این روش به طراحان کمک می‌شود تا نمونه مورد نظر خود را با طرحی از پیش تعیین شده با هزینه اندک تولید و عیوب احتمالی آن را پیش از تولید انبوه مرتفع کنند.

در چه مدت زمانی موفق به ایده‌پردازی و ساخت این دستگاه شدید؟

مطالعات اولیه، طراحی و ساخت این دستگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در مجموع دو سال به طول انجامیده است. با ساخت این دستگاه علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، نیاز کشورمان در تولید بافت و استخوان مصنوعی و سایر تولیدات نانوکامپوزیتی پلیمری برطرف می‌شود.

کد خبر: 960937

وب گردی

وب گردی