سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در نسخه روز گذشته خود به بررسی مسائلی چون عدم موفقیت رسانه های عراقی طی سال های گذشته، نقش به سزای نفت در روابط هند با کشور های خلیج فارس، جولان در دستور کار اسرائیل و رمز گسترش روابط قطر و فرانسه پرداخته اند که خلاصه ای از آن ها را در زیر می خوانید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الحیات "عربستان در یادداشتی با عنوان " رنج و سختی رسانه های عراقی" به قلم "مشرق عباس" به این مساله می پردازد که رسانه های عراقی به علت این که وابسته به احزاب و جریان های سیاسی مختلف در این کشور هستند؛ اولا به رنج و زحمت های زیادی در ایفای نقش اصلی شان دچار شده و ثانیا هزینه های مالی و پولی که برای این قبیل از رسانه ها در کشور بحران زده عراق صرف شده به هدر رفته است. وی در این زمینه می نویسد: "برکسی پوشیده نیست که رسانه های عراقی میزان پول و امکانات زیادی در اختیار داشته اند و تجربیاتی که در طی سالیان نزاع و درگیری در این کشور به دست آورده اند به گونه ای که تولیدات رسانه ای شان درفراتر از مرزهای عراق نیز مورد استفاده قرار می گیرد اما در اهداف رسانه ای خود موفق نبودند. همچنین با اعتراف به برخی از تلاش های ممتاز و استثنایی این رسانه ها در سال های گذشته، باید اذعان کرد که این تلاش ها وقت و محیط مناسبی را برای تحقق اهداف رسانه ای شان فراهم نکرد. اهداف این رسانه ها نیز یا به بن بست رسیده و یا کاهش یافته است و یا در زنجیره ای از رسانه های وابسته به احزاب و گروه ها وجریان های سیاسی جهت دار و مستقل در هم آمیخته شده اند به گونه ای که از روش و اهداف حرفه ای رسانه ای شان دور شدند."

روزنامه "الایام" بحرین هم در مطلبی به قلم "عبد الله المدنی" با عنوان " نفت اساس روابط هند با کشورهای خلیج فارس" به با اهمیت بودن نفت برای هندی ها و علت اصلی روابط این کشور با کشورهای نفت خیز خلیج فارس می پردازد. نگارنده اشاره دارد: "به رغم آغاز روابط میان هند با شش کشور عربی حوزه خلیج فارس در سطوح و زمینه های مختلف، اما محور اصلی این روابط همیشه بر اساس نفت بوده است. ازنظر هندی ها این کالای استراتژیک در مسیر پیشرفت و تبدیل شدن به ابزاری تاثیر گذار در رقابت و نزاع میان نیروهای اقتصادی موثر درعرصه بین الملل است. بنابر گزارش خبر گزاری بین المللی انرژی، میزان مصرف نفت هند تا آغاز سال 2030میلادی، به 6/5میلیون بشکه در روز خواهد رسید و این مساله ای است که هند را به بازیگری اساسی دربازار تبدیل خواهد کرد. قابل ذکر است که تولید نفت هند هم از سواحل شرقی اقیانوس آرام روزانه به 750 هزار بشکه در روز نمی رسد و کفاف نیازهای صنعتی و جمعیت را نمی دهد."

روزنامه "الرای" قطر هم در یادداشتی با عنوان "درستی جهت گیری ها و رویکردها رمز توسعه روابط قطر و فرانسه" به قلم "صالح بن عفصان العفصان الکواری" به دیدار اخیر امیر قطر از فرانسه و ملاقات با مکرون رییس جمهور فرانسه پرداخته و بر اهمیت روابط میان دو کشور در حوزه های مختلف مورد تاکید طرفین، اشاره داشته است. نویسنده می نویسد: "گفت وگوهای موفقیت آمیزی که میان مکرون با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، در قصر الیزه صورت گرفت بر تداوم روابط قدرتمند دوستانه و قابل اعتماد میان دوکشور درهمه زمینه ها و مخصوصا در زمینه های اقتصادی، تجارت، نظامی، امنیتی و دفاعی مشترک تاکید می کند. این همکاری ها همچنین در زمینه های تبادل اطلاعات فرهنگی،علمی، کشاورزی، محیط زیست وفعالیت های ورزشی میان دوکشور، مخصوصا برگزاری جام ۲۰۲۲ قطر و بازی های المپیک فرانسه در سال 2024 نیز می باشد. دوطرف درخصوص پرونده هایی مانند تروریسم و شدت بخشیدن مبارزه با آن ها و خشکاندن ریشه های مالی نیز با یکدیگر بحث و گفت وگو کردند."

روزنامه "الوطن" عمان در یادداشتی با عنوان" جولان در دستور کار اسرائیل " به قلم "علی بدوان" به پیشنهاد حزب افراطی صهیونیستی "همه ما" درخصوص گسترش شهرک نشینی های یهودی دربلندی های جولان پرداخته و آن را بخشی از طرح ترامپ در راستای "معامله قرن" به حساب می آورد. وی می نویسد: "حزب افراطی صهیونیستی همه ما و مشارکت کننده در ائتلاف تشکیل دولت نتانیاهو اخیرا برنامه ای را به نام "توسعه و تشدید شهرک نشینی یهودی ها در بلندی های جولان " پیشنهاد داده و امتیازات ویژه ای را برای این شهرک نشین ها در نظر گرفته است. با این پیشنهاد منطقه جولان اشغالی دوباره در دستور کار رژیم اسرائیل قرار گرفته است. این طرح از نقشه ترامپ برای پایان دادن به اختلاف میان فلسطینی ها با اسرائیل که به "معامله قرن " عنوان شده است دور نیست. براساس اطلاعات نشت یافته از سوی برخی از روزنامه های عبری در فلسطین و برخی از مطبوعات آمریکایی؛ این طرح بخشی از راه حل آمریکایی هاست."

کد خبر: 960940

وب گردی

وب گردی