اعتراض چین به حضور کشتی های جنگی آمریکا در تنگه تایوان

پکن نسبت به حضور دو کشتی جنگی ارتش آمریکا در تنگه تایوان اعتراض کرده و آن را در شرایط کنونی جنگی روانی و حامل پیام های سیاسی دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شرکت امروز دوشنبه چین نسبت به ورود دو کشتی جنگی آمریکایی به تنگه تایوان در میان بروز تنش در روابط با واشنگتن اعتراض کرد.

روزنامه گلوبال تایمز وابسته به حزب کمونیست حاکم در چین در سرمقاله خود آورده است: ورود کشتی های جنگی آمریکایی در زمانی که تنش‌ ها میان طرفین در خصوص روابط تجاری افزایش یافته است یک جنگ روانی محسوب می شود، واشنگتن با این اقدامات خود پیام های سیاسی ارسال می‌کند.

در سرمقاله این روزنامه آمده است: چین باید به این رفتارهای واشنگتن بر اساس قوانین بین المللی و منافع پکن پاسخ دهد.

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: در آینده واشنگتن کشتی‌ های جنگی بیشتری به تنگه تایوان اعزام خواهد کرد و تمرینات نظامی خود را با همکاری ارتش تایوان برای بازدارندگی در مقابل چین انجام خواهد داد، اما واشنگتن هرگز موفق نخواهد شد چرا که توان نظامی چین از بحران ۱۹۹۶ تا کنون بسیار بهبود یافته است و می تواند به اتخاذ تدابیر مناسب در برابر تنش آفرینی های آمریکا و تایوان اقدام کند.

اختلافات میان دو کشور از سال ۱۹۹۵ آغاز شده است، در زمانی که آمریکا اجازه ورود «لی تینگ هوی» رئیس جمهور تایوان را به کشور خود صادر کرد، فردی که روزنامه های چینی آن را «خائن به وطن مادری» خود توصیف کردند.

اما واشنگتن در پاسخ به این اقدامات در دسامبر همان سال دستور ورود کشتی های جنگی ارتش آمریکا به تنگه تایوان را صادر کرد، این اولین کشتی جنگی آمریکایی بود که از سال ۱۹۷۶ از این تنگه عبور می‌کرد.

پس از آن چین از 8 تا 15 مارس ۱۹۹۶ اقدام به آزمایش موشک های بر فراز حریم هوایی تایوان نمود.

در گذشته دو کشتی جنگی آمریکایی «یو اس‌ اس موستن» و « یو اس‌ اس بینفولد» وارد تنگه تایوان شدند که دو کشور تایوان و چین را از یکدیگر جدا می‌کند.

ورود این دو کشتی جنگی به تنگه تایوان در زمانی انجام شده است که از سویی واشنگتن و پکن وارد جنگ تجاری شده و از سوی دیگر تنش ها میان چین و تایوان افزایش یافته است.

مساله تایوان برای چین بسیار مهم می باشد و هرگونه تلاش برای کمک به استقلال این جزیره از چین را رد می کند و تاکید دارد که هرگز از امنیت منطقه ای و حاکمیت آن حمایت نخواهد کرد.

چین در سال ۱۹۴۵ یکی از اعضای موسس سازمان ملل متحد بوده و تا کنون یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت این سازمان می باشد، اما در جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ مخالفان چین به تایوان گریخته و در آنجا حکومتی تشکیل دادند و کمونیست‌ها نیز در چین به رهبری مائو تسه ‌تونگ جمهوری خلق چین را پایه گذاری نمودند.

پکن به اصل چین واحد پایبند بوده و تأکید می کند که جمهوری خلق چین تنها طرف دارای صلاحیت برای نمایندگی چین در محافل بین المللی می باشد و هر از گاهی تهدید به استفاده از دخالت نظامی در صورت استقلال تایوان می کند.

کد خبر: 960957

وب گردی

وب گردی