1300 میلیارد بسته حمایت از بنگاه های کوچک/ ارز تک نرخی بر محور بازار ثانویه باشد

صادارت و توسعه بازارهای صادراتی همچنین حمایت از تولید داخلی با توجه به وارادت برخی از کالاها می تواند به رونق بازار داخل صدمه وارد کرده و رقابت با آنها برای تولید کننده داخلی ممکن نیست، باید همواره مورد توجه دولت ها باشد و سیاست های حوزه اقتصادی را به گونه ای اعمال کنند که رشد اقتصادی دچار نوسان نشود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در برنامه «رو در رو» دوشنبه شب از شبکه چهار سیما موضوع صادارت غیر نفتی و نقش آن در تحقق سیاست های حمایت از تولید داخل را با حضور مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را بررسی کرد.

خسروتاج در مورد ضعف بازارسازی و ظرفیت سازی و نقش آن در رونق بازار، اظهار کرد: در ماه های اخیر با انباشت محصول واحدهای تولیدی مواجه بودیم در حالیکه باید به این واحدها در فروش محصولات آنها کمک کرد و اهمیت بازاریابی در این مقوله مشخص می شود که بازاریابی را در هر دو سطح خرد و کلان مورد توجه قرار داهند. همچنین به دلیل نوع کالا، بنگاه ها باید در سطح خرد بازاریابی انجام دهند و این وظیفه دولت نیست.


او افزود: گاهی دولت می خواهد یک رشته ای را شاخص و برند کند و برای آن تبلیغات کلان و خاصی انجام می‌دهد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین در رابطه با فراهم کردن بستر صادرات برای واحدهای تولیدی کوچک، گفت: برخی از بنگاه ها کوچک و متوسط هستند و سازمان توسعه و تجارت بر این موضوع تأکید دارد و در سفرهای وزراء نیز این مقوله در دستور کار تعاملات است تا در گفت و گوهای دو جانبه فضا برای صادرات بنگاه های کوچک را فراهم سازد. مانند سفر اخیر رئیس جمهور به اتریش و سوئیس این موضوع را پیگیری کردیم.


خسرو تاج به بسته حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و ادامه داد: در مقوله بازاریابی و همچنین ارتباط با واحدهای دانشگاهی و مسائل مورد نیاز این واحدها در بسته حمایتی دیده شده است 1300 میلیارد نیز در این رابطه اعتبار در نظر گرفتیم.


سلاح ورزی در مورد بازاریابی و ظرفیت سازی به عنوان ضرورت صادرات کالای داخل بیان کرد: ضعف در این مقوله به دلیل محدودیت های مالی و اطلاعاتی بوده و بازاریابی و بازار سازی در سال های گذشته بخشی بوده که حتی مشوق های صادراتی را به درستی محقق نکرده و واقعیت این است که شرکت های کوچک برای حضور در نمایشگاه های بین المللی و انجام تبلیغ در آن سوی مرزها نیاز به منابع مالی دارند و در محدودیت مالی و همچنین محدودیت اطلاعاتی مواجه هستند.


او در مورد نقش رایزنان بازرگانی و شرح وظایف آنها اظهار کرد: این رایزنان در برخی از کشورهای هدف مستقر هستند و در روسیه، هند و پاکستان تلاش موفقیت آمیزی داشتند و البته رایزن به تنهایی نمی تواند موجب رونق صادرات غیر نفتی کشور شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: افزایش صادارت نیازمند داشتن برندهای ماندگار با محصولات با کیفیت مستمر در بازارهای بین المللی است.

خسروتاج به تخصص رایزن های بازرگانی در کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: رایزن بازرگانی می تواند رقابت در بازار کشور هدف را با اطلاعات مفید به داخل کشور مخابره کنند و بنگاه های داخلی با تخصص خود از اطلاعات بازار هدف استفاده مفید داشته باشند. همچنان که اتاق های بازرگانی نیز همراه رایزنان بازرگانی دفاتری تأسیس کردند و کشورها نیز پذیرفته اند و بر اساس روابط متقابل اقدام به تأسیس دفاتر تجاری در کشور ما خواهند کرد.

او تأکید کرد: رایزن بازرگانی در داخل سفارتخانه ها مستقر هستند و محدودیت هایی دارند در حالیکه در اتاق های بازرگانی چنین محدودیت هایی وجود ندارد و بخش خصوصی نگاه هدفمندتری در ارتباط گیری های خود با طرف های خارجی دارد.


سلاح ورزی به 47 اتاق بازرگانی مشترک با کشورها در اتاق ایران اشاره کرد و افزود: در روسیه دفتری ایحاد شده است و طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است در پنج نقطه جهان اتاق مشترک بازرگانی را تأسیس کنیم.

خسروتاج در مورد مشکلات بازرگانی کشورهای منطقه و همسایگان کشورمان که فرصت جذب بازار برای کشور را دارند، پرداخت و بیان کرد: از روز گذشته متوجه شدم اولین محموله مرغ گرم ایران از راه هوایی به قطر صادر می شود و صادرات ما دو برابر شده و با وجود جمعیت 2 میلیونی بازار خوبی برای کشور ما بوده است.


او ادامه داد: موضوع زنجیره های ارزش جهانی موجب می شود تا تازه واردها به سادگی وارد این زنجیره صادراتی در بازار کشورها نشوند. مشکلی که روسیه با ترکیه داشت موضوع زنجیره ارزش جهانی بود و رایزن بازرگانی ما در چارچوب شرایط و سفارش شرکت های روسیه نمی گنجید. ما برای بازارهای کوچک آمادگی داشتیم اما اگر ساز و کار درستی نداشته باشیم خواسته بازاری چون روسیه با گردش مالی بالا میسر نخواهد شد.


رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیت برای توسعه صادارت لازم است و سد و مانعی است که ظرفیت حمل و نقل برخی از کالاها از جمله محصولات کشاورزی را کاهش می دهد. همچنین مشکلات مبادلات بانکی نیز از دیگر مشکلات پیش روی صادرات محصولات ایرانی بوده است.


سلاح ورزی به مشکلات نرم افزاری در امر صادرات نیز پرداخت و گفت: از ابتدای انقلاب قرارداد ترجیحی با آزاد را در برنامه نداشتیم و از ترس حضور خارجی ها و صدمه دیدن تولیدکنندگان داخلی جلوی صادرات را نیز گرفته ایم و شرایط گلخانه ای برای تجارت کشور ایجاد کردیم. اما در مورد لبنیات و صادرات به عراق موفق عمل کردیم و با وجود ضعف دیپلماسی و افزایش تعرفه این بازار صادرات را تا حدود قابل توجهی از دست دادیم در حالیکه می توانستیم قرار دادهای ترجیحی داشته باشیم.


خسروتاج در مورد افزایش 25 درصدی تعرفه واردات محصولات لبنی و کشاورزی گفت: با رایزتی که با مقامات عراقی داشته ایم، پاسخ آنها توجه به خودکفایی و توسعه عراق با تکیه بر تولید در داخل عراق بود و اعلام کردند که این تعرفه را با همه کشورها دارند و تبعیضی با ایران و سایر کشورها نیست.


او در مورد تعرفه ترجیحی گفت: تا کنون در هر مذاکره ای که داشتیم نگاه ما به حمایت از تولیدکننده داخل بوده و هر کشوری بر روی محصولات خاص خود تأکید دارد و ما باید این موارد را با محصولات تولید داخلی هماهنگ کرده تا به یک تعادلی برای قراردادهای مفید برای تولید کننده و صادرکننده برسیم و این کار حساس و دشواری است.


سلاح ورزی در بحث ارز و تأثیر آن بر صادرات و موقعیت فعلی بازار ارز گفت: دولت در سال های گذشته در مواردی وعده تک نرخی شدن ارز را اعلام و با وجود شرایط مناسب از این اقدام امتناع کرد و در زمان نامناسب این موضوع را اجرا کرد. باید نرخ ارز توسط مکانیزم بازار تک نرخی شود و با تعادل که توسط بازار ثانویه به دست میآید می توان ارز را تک نرخی کرد. امیدواریم با دخالت کمتر نرخ ارز را به یک عدد برسانیم. نه بر اساس دستور دولت که بدون توجه به بازار انجام گرفت.

خسروتاج همچنین اظهار کرد: بخشی از موضوع را بر اساس اختیارات، دولت براساس بخشی از اختیارات به سفارش های سامانه نیما ورود کرد. از جمله معاملات پتروشیمی ها و بخشی از صنایع سبک که صادرات آنها با نرخ توافقی بین صادرکننده و وارد کننده انجام خواهد شد که این معاملات خارج از این سیستم خواهد بود و اجازه دادیم که ارز صادراتی قابل واگذاری در سیستم بانکی انجام شود تا به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. همچنین 17 میلیارد تومان صادرات در سه گروه کالاهای مصرفی که با راز صادراتی قابل واگذاری از سوی صادرکنندگان انجام خواهد شد.


او افزود: پیش بینی شده که پروانه صادراتی در سامانه نیما به شکل رقابتی به صراف ها به فروش برسد و صراف ها برای سه گروه کالایی ارزهای خریداری شده را وارد کنندگان عرضه کنند. این موضوع دیشب در سازمان توسعه تجارت مصوب شد.

سلاح ورزی با انتقاد از ارز دولتی برای کالاهای غیر ضروری گفت: خودرو و موبایل و کالاهای آرایشی و بهداشتی که ارز دولتی دریافت کردند بازار ارز را ملتهب کرد و دولت باید روش حمایتی برای کالاهای اساسی تولید داخل در نظر می گرفت تا مشکل این‌چنینی به وجود نیاید. پرسش هایی از این دست که چرا اجاره واردات بدون انتقال ارز را ندادیم، مطرح است.

خسروتاج در خصوص نظام اخیر ارزی، بیان کرد: بخشی از تقاضاها به واردات بدون انتقال ارز مربوط بوده و ابهامات در این رابطه وجود دارد که ارز از سیستم بانکی خارج نمی شود و مگر چه میزان ارز در خارج از کشور وجود دارد که واردات بدون انتقال ارز صورت گیرد و البته عوامل اقتصادی و اجتماعی در این رابطه وجود داشت که اصل اول هر اقتصادی با شبکه بانکی متصور است و در این شیوه ریال به ارز تبدیل می شد.


او در مورد ممنوعیت وارداتی 1339 کالا نیز گفت: دو رویکرد بر اساس بازار است و بعد قاچاق و مسائل اجتماعی و افزایش نرخ ارز موجود است که دولت با این نگاه و با نرخ مشخص نرخ ارز را تعیین کرد و در حال حاضر باید این سیاست را که یک سوم بخش صادرات را با مکانیزم بازار پیش ببریم.


سلاح ورزی خاطر نشان کرد: در موقعیت اقتصادی کشور معتقدم از حیث منافع و امنیت ملی دولت با تصمیم های کوتاه مدت اقدام درستی انجام می دهد اما تداوم و استمرار این سیاست ها درست نیست و باید بازار ثانویه را گسترش داد و رانت موجود در بازار ارز فعلی بسیار وسوسه انگیز است و امیدوارم دولت به گسترش صادرات با تصمیم های جدید کمک کند.

402

کد خبر: 961010

وب گردی

وب گردی