حمایت مجدد آمریکا از مذاکرات صلح با طالبان

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در افغانستان بر حمایت مجدد این کشور از مذاکرات صلح افغانستان با طالبان تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مایک پمپئو، وزیر خارجۀ ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در دیداری از پیش اعلام نشده، وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

در جریان نشست خبری که با حضور مایک پمپئو و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در کابل برگزار شد، پمپئو اعلام کرد که استراتژی جدید آمریکا در افغانستان که سال گذشته توسط دونالد ترامپ اعلام شد، همچنان به قوت خود باقیست.

بر اساس این استراتژی، آمریکا با هدف افزایش فشارها بر طالبان در میدان نبرد، نیروی بیشتری را به افغانستان خواهد فرستاد تا به این ترتیب آنها را مجبور به آمدن به پای میز مذاکره کند. به گفته پمپئو این استراتژی پیامی را به طالبان فرستاد مبنی بر اینکه «آنها نمی‌توانند ما را منتظر بگذارند»

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز علاوه بر تاکید بر ضرورت آغاز گفت گوهای صلح، هشدار داد که لازم است هر حرکتی در این راستا با احتیاط انجام شود.

غنی گفت: «این تصور که تنها با یک روز گفتگو، بحران چهل ساله به پایان می‌رسد تصوری غیر واقعی است.»

طالبان هر نوع گفتگو با دولت افغانستان را رد کرده و خواستار گفتگوی مستقیم با آمریکا شده است چراکه رهبران طالبان، دولت کابل را دولتی غیرمشروع می‌خوانند که از سوی غرب حمایت می‌شود.

پمپئو در این سفر پیشنهاد آمادگی آمریکا برای شرکت در این گفت وگوها در کنار کابل و طالبان را تکرار کرد و گفت روند صلح باید به رهبری افغان‌ها انجام شود اما واشنگتن آماده است تا به حل و فصل اختلافات کمک کند. او افزود که پشتیبانی کشورهای همسایه از این گفت وگوها نیز لازم است.

سفر پومپئو به افغانستان در پایان سفر آسیایی او پس از دیدار از کره شمالی و ویتنام انجام شد و اولین دیدار او از این کشور پس از ورودش به وزارت خارجه آمریکا در آوریل گذشته محسوب می‌شد.

این در حالی است که مقامات ناتو اعلام کردند در اثر تیراندازی یک سرباز افغان به نیروهای آمریکایی مامور در پشتیبانی ناتو مستقر در جنوب افغانستان یک سرباز کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

گروه نیز طالبان اعلام کرد که این رویداد در فرودگاه ترینکوت مرکز ولایت ارزگان اتفاق افتاده است.
حملات خودی که در آن سربازان افغان همتایان خارجی‌شان را هدف قرار داده‌اند، در سال‌های اخیر جان شماری از سربازان خارجی در افغانستان را گرفته است.

مساله حضور طالبان و حضور نیروهای خارجی در افغانستان به نوعی توجیه کننده یکدیگر شده اند و آمریکا به نیت بهره برداری از منابع افغانستان و حضور در گوشه دیگری از خاورمیانه نیروهای خود را در این کشور افزایش می دهد.

کد خبر: 961025

وب گردی

وب گردی