طراحی و ساخت داربست های نانو کامپوزیتی با پرینتر سه بعدی در واحد خمینی شهر

اعضای کارگروه نمونه سازی سریع و کامپوزیت های باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر موفق به طراحی و ساخت داربست های نانو کامپوزیتی با پرینتر سه بعدی شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد خمینی شهر، دکتر فرشید آقا داودی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر با اعلام این خبر گفت: این دستگاه قابلیت تولید اندام مصنوعی انسان از جنس مواد نوین نانو کامپوزیتی را دارد، به این ترتیب که از قطعات پس از اسکن سه بعدی از نمونه های طبیعی و با ساختار، داربستی توسط دستگاه نمونه سازی تولید می شود. علاوه بر این در ترکیب شیمیایی این نانو کامپوزیت ها از مواد زیست سازگار استفاده شده تا قابلیت جایگزینی به عنوان اندام مصنوعی را داشته باشد.

وی افزود: از قطعات ساخته شده به این روش علاوه بر کاربرد در حوزه دندانپزشکی و ارتوپدی می توان در آموزش پزشکی و شبیه سازی های علمی هم استفاده کرد. همچنین مواد بکار رفته در ساخت این قطعات که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است، می تواند مواد مغذی – زیستی و خون را از خود عبور دهد.

دکتر آقاداودی اظهار داشت: گوش، بینی، استخوان و رگ مصنوعی و بطور کلی بافت های سخت و نرم بدن را می توان توسط این دستگاه طراحی و جایگزین اعضای از بین رفته بدن کرد.

وی ادامه داد: دستگاه پرینتر سه بعدی یا نمونه سازی سریع یکی از روشهای مدرن طراحی و ساخت قطعات پیچیده در مهندسی مکانیک محسوب می شود که به کمک آن می توان قطعات با تیراژ کم را با دقت بسیار بالا و هزینه اندک طراحی و تولید کرد.

دکتر آقاداودی خاطر نشان کرد: با ساخت این دستگاه علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، نیاز کشور در تولید بافت و استخوان مصنوعی و سایر تولیدات نانو کامپوزیتی پلیمری برطرف می شود.

202

کد خبر: 961037

وب گردی

وب گردی